Ekholmens kombiterminal

Moduler byggda efter MMM-H0-2R-standarden
ErikKuiper
Inlägg: 1237
Blev medlem: 2012-05-09, 02:15

Ekholmens kombiterminal

Inlägg av ErikKuiper »

Till slut har jag bestämt mig för hur min kombiterminal skall se ut (se bilden nedan). Jag har tagit bort dubbelspåret och gör kombiterminalen med enkelspåriga MMM2R-gavlar (djup 50cm). Total längd 3,66 m. Tanken är att det genomgående spåret är ett industrispår som leder till en eller flera andra industrier. Naturligtvis går det att använda som en linje om man vill.

Till att börja med gör jag bara det nödvändigaste för att den skall bli användbar.

/Erik
Bilagor
Ekholmens kombiterminal.png
Ekholmens kombiterminal.png (17.47 KiB) Visad 5861 gånger
Ekholmens kombiterminal-steg 1.png
Ekholmens kombiterminal-steg 1.png (6.1 KiB) Visad 5861 gånger
ErikKuiper
Inlägg: 1237
Blev medlem: 2012-05-09, 02:15

Re: Ekholmens kombiterminal

Inlägg av ErikKuiper »

Naturligtvis kan jag inte hålla mig till bara ett projekt :D. Här har ni nuvarande status för kombiterminalen.

/Erik
Bilagor
Ekholmens kombiterminal 2012-10-13.JPG
Ekholmens kombiterminal 2012-10-13.JPG (97.1 KiB) Visad 5860 gånger
Användarvisningsbild
Eke
Inlägg: 1340
Blev medlem: 2012-05-09, 02:09

Re: Ekholmens kombiterminal

Inlägg av Eke »

Snyggt Erik!
Gillar alla hål i modulgaveln, tror du har samma tankar som jag vad gäller kompabilitet! ;)

Mvh. Peter
ErikKuiper
Inlägg: 1237
Blev medlem: 2012-05-09, 02:15

Re: Ekholmens kombiterminal

Inlägg av ErikKuiper »

Jag tror också på så mycket kompatibilitet som möjligt :). Hålen är just nu 10 mm, men skall borras upp till 12 mm. Hålen under spåret (13 mm c-c) blir oftast då ett hål som ser ut som en åtta, något som inte bör vara ett problem i praktiken.

/Erik
Användarvisningsbild
LLJ
Inlägg: 4297
Blev medlem: 2012-05-08, 10:27

Re: Ekholmens kombiterminal

Inlägg av LLJ »

Kul med fler godskunder!

Mellanbiten i mitten i överkant på översta bilden behövs nog ganska omgående om det skall gå att ställa upp ett rimligt tåg på terminalen, dvs runt 10 singel vagnar.

/Lars
ErikKuiper
Inlägg: 1237
Blev medlem: 2012-05-09, 02:15

Re: Ekholmens kombiterminal

Inlägg av ErikKuiper »

@Lars: Håller helt med. Jag har börjat såga till lite bitar till den. Jag har dock inte räls hemma för att få den klar så därför vill jag inte lova att den biten blir klar i "närtid" (dvs till Värnamo moduldagar).

/Erik
Användarvisningsbild
LLJ
Inlägg: 4297
Blev medlem: 2012-05-08, 10:27

Re: Ekholmens kombiterminal

Inlägg av LLJ »

Vad för rälsmaterial har du tänkt att använda? Peco c75?

/Lars
ErikKuiper
Inlägg: 1237
Blev medlem: 2012-05-09, 02:15

Re: Ekholmens kombiterminal

Inlägg av ErikKuiper »

Ja. Peco c75.

/Erik
ErikKuiper
Inlägg: 1237
Blev medlem: 2012-05-09, 02:15

Re: Ekholmens kombiterminal

Inlägg av ErikKuiper »

Så här fem i elva innan det är dags att lägga spår så kommer jag på att jag inte är helt nöjd med upplägget för kombiterminalen. Mitt "problem" är att i den spårplan som jag har presenterat tidigare så låser man "linjen" under växlingsrörelser. Detta var medvetet, men jag är nu inte säker på att det är en bra lösning. Anledningen är att vi behöver mer linje. Se på t.ex. körningen nu i helgen i Stockholm. Det var mer längdmeter linjeplatser än linje :(. För att kunna erbjuda mer körsträcka så funderar jag på en konfiguration med "dubbelspårsmoduler" där spåret närmast kanten (140 mm) är linje och det inre spåret är till för växlingsrörelser. På detta sätt så blir det två flugor i en smäll, både fler lastplatser och mer linje. Se figuren nedan för vad det skulle betyda för Ekholmens kombiterminal.

Jag är inte nöjd med placeringen av växlarna i mittenmodulen (inte harmoniskt), men jag har inte hittat något bättre sätt med den modul jag har snickrat ihop. Jag skall fortsätta fundera.

Vad tycker ni?

/Erik

PS. Om ni inte har klurat ut det på beskrivningen ovan så skissar jag på Ekholmens industriområde. Nu skall jag bara bli klar med de moduler jag jobbar med innan jag får bygga mer :).
Bilagor
Ekholmens kombiterminal-steg 1 v2.png
Ekholmens kombiterminal-steg 1 v2.png (12.08 KiB) Visad 5718 gånger
Användarvisningsbild
jhjelm
Inlägg: 983
Blev medlem: 2012-05-08, 10:29
Ort: Timmele

Re: Ekholmens kombiterminal

Inlägg av jhjelm »

Hej,

Intressanta funderingar.

Om terminalen ligger på en linje så måste man kunna göra rundgång med loket eller?

Tror att terminalen gör sig bäst på ett industrispår.

Flera är på gång att bygga linjemoduler inom modul syd men vi har få lastplatser och stationer.

En träff med både modul syd och MMM blir nog bäst. :)

Med vänlig hälsning, Jonas
Skriv svar

Återgå till "MMM-H0-2R - moduler"