Vilka skruvhål används MMM 2R 480mm normalprofil

Moduler byggda efter MMM-H0-2R-standarden
Användarvisningsbild
AlexanderEhn
Inlägg: 1157
Blev medlem: 2017-07-11, 23:47
Kontakt:

Vilka skruvhål används MMM 2R 480mm normalprofil

Inlägg av AlexanderEhn »

Hej.

Det känns som att jag missar något eller gör det här svårare än vad det är.

Men vårt (pappas & min) pågående bygget av en MMM-modul är bra mycket trixigare än de Fremo N-RE moduler jag har byggt. :D


Nu till skruvhål kontra "I detta utrymme får inte förstärkningsklossar, tvärstag, växelmotorer eller liknande inkräkta."


När vi bygger ihop banorna, vilka skruvhål är det som används?
Alltså vilka hål måste ha 25 mm till min underbyggnad för rälsbädden.

Är det alla obligatoriska hål, de svarta?
Bara de två hål som sitter på 57 mm på vardera sida om rälsen, således inte "mittenhålet"?

Några andra varianter? Eller "alla hål kan användas"?

Jag vill ha inte ha bult i hålet direkt underrälsen, då får jag inte till den rälsunderbyggnad jag har tänkt.

MMM 480mm gavel normalprofil.jpg
MMM 480mm gavel normalprofil.jpg (58.75 KiB) Visad 3843 gånger
MMM version 2.1 skruvhål.jpg
MMM version 2.1 skruvhål.jpg (140.09 KiB) Visad 3843 gånger
Bilagor
Mälarmodulnorm_2.2.pdf
(1.31 MiB) Nerladdad 171 gånger
Pågående byggprojekt just nu:
"Kombihamnen", blir ingen hamn, men väl en kombiterminal i N-skala med svensk förebild Byggtråd här!
"Glassfabriken" blir en industrimodul med genomgående linje, N-Re.
LarsRobert
Inlägg: 1112
Blev medlem: 2015-06-08, 20:33

Re: Vilka skruvhål används MMM 2R 480mm normalprofil

Inlägg av LarsRobert »

Det är väl tyvärr så att det är hålet under rälsen som är det viktigaste.
Användarvisningsbild
AlexanderEhn
Inlägg: 1157
Blev medlem: 2017-07-11, 23:47
Kontakt:

Re: Vilka skruvhål används MMM 2R 480mm normalprofil

Inlägg av AlexanderEhn »

LarsRobert skrev: 2017-11-21, 15:54 Det är väl tyvärr så att det är hålet under rälsen som är det viktigaste.
Hmm. Är det så illa?


Har för mig att när jag hjälpte till monterade ner banan i Timmele var det bara två hål på sidan som användes.
Senast redigerad av 1 AlexanderEhn, redigerad totalt 2017 gånger.
Pågående byggprojekt just nu:
"Kombihamnen", blir ingen hamn, men väl en kombiterminal i N-skala med svensk förebild Byggtråd här!
"Glassfabriken" blir en industrimodul med genomgående linje, N-Re.
StaffanWiman
Inlägg: 787
Blev medlem: 2012-05-09, 02:18

Re: Vilka skruvhål används MMM 2R 480mm normalprofil

Inlägg av StaffanWiman »

Det finns en hel del moduler, t.ex. broar, som bara har ett hål, om jag inte minns fel.

Staffan
Användarvisningsbild
daniel
Inlägg: 3549
Blev medlem: 2012-05-08, 10:15

Re: Vilka skruvhål används MMM 2R 480mm normalprofil

Inlägg av daniel »

Om ni har intresse och möjlighet att bygga två moduler till så är en möjlighet att bygga en längre modul som består av flera delar. Mittenmodulen kan då vara er bromodul och om den alltid sitter mellan era två andra moduler så kan ni välja helt fritt vilka hål ni vill använda.

De två yttre modulerna kan vara korta moduler, t ex 40 cm långa, om man vill.

Nästan alla stationer är byggda i flera delar, men det går även bra att bygga rena linjemoduler i flera delar. Nackdelen är ju att det blir fler moduler att ta med sig till träffen, men om mittenmodulen har egna ben och står själv så kan två korta yttermoduler klara sig utan egna ben.

Med vänlig hälsning
Daniel
Användarvisningsbild
AlexanderEhn
Inlägg: 1157
Blev medlem: 2017-07-11, 23:47
Kontakt:

Re: Vilka skruvhål används MMM 2R 480mm normalprofil

Inlägg av AlexanderEhn »

Tack Daniel och Staffan!

Det kommer bli fler moduler, men alla behöver kunna vara fristående har vi tänkt.

Är svaret egentligen att alla hål som är obligatoriska ska ha 25 mm fritt utrymme?


Spontant känns det overkill med så många hål.


Följdfrågan blir ju hur ser de bästa konstruktionerna ut på insidan av en 480-gavel med plats vid alla hål och samtidigt stabil rälsbädd som inte låter särskilt mycket när tåg kör på den.
Pågående byggprojekt just nu:
"Kombihamnen", blir ingen hamn, men väl en kombiterminal i N-skala med svensk förebild Byggtråd här!
"Glassfabriken" blir en industrimodul med genomgående linje, N-Re.
Användarvisningsbild
LLJ
Inlägg: 4297
Blev medlem: 2012-05-08, 10:27

Re: Vilka skruvhål används MMM 2R 480mm normalprofil

Inlägg av LLJ »

Det bör finnas minst två hål, varav minst ett rakt under spåret, som följer standarden i de gavlar som ansluter mot annan än egen sektion/modul.
Minst två hål därför att modulen då inte lika lätt kan vrida sig utan behåller sitt läge gentemot nästa modul.

Ursprungligen hade MMM gaveln det övre under spåret, det undre under spåret samt hål åt varje sida om det undre hålet med 100 mm avstånd så långt som fick plats på gaveln.
Att även ha hålen med 100 avstånd från det övre hålet är praktiskt när det gäller anslutning mot lågprofil.
Övriga hål har tillkommit vid senare revisioner av MMM normen.

/Lars
Användarvisningsbild
AlexanderEhn
Inlägg: 1157
Blev medlem: 2017-07-11, 23:47
Kontakt:

Re: Vilka skruvhål används MMM 2R 480mm normalprofil

Inlägg av AlexanderEhn »

LLJ skrev: 2017-11-21, 22:44 Det bör finnas minst två hål, varav minst ett rakt under spåret, som följer standarden i de gavlar som ansluter mot annan än egen sektion/modul.
Minst två hål därför att modulen då inte lika lätt kan vrida sig utan behåller sitt läge gentemot nästa modul.

Ursprungligen hade MMM gaveln det övre under spåret, det undre under spåret samt hål åt varje sida om det undre hålet med 100 mm avstånd så långt som fick plats på gaveln.
Att även ha hålen med 100 avstånd från det övre hålet är praktiskt när det gäller anslutning mot lågprofil.
Övriga hål har tillkommit vid senare revisioner av MMM normen.

/Lars
Så alla obligatoriska hål ska kunna användas av totalt 2 - 4 bultar? :)

Jag börjar funderar på en ny lösning på rälsunderbyggnad. :D
Pågående byggprojekt just nu:
"Kombihamnen", blir ingen hamn, men väl en kombiterminal i N-skala med svensk förebild Byggtråd här!
"Glassfabriken" blir en industrimodul med genomgående linje, N-Re.
Användarvisningsbild
LLJ
Inlägg: 4297
Blev medlem: 2012-05-08, 10:27

Re: Vilka skruvhål används MMM 2R 480mm normalprofil

Inlägg av LLJ »

Normalt räcker det med två bultar, men för att kunna ansluta mot olika varianter av gavlar krävs ett antal fler hål.
(OT: Lite enklare med t.ex. FREMO N-RE där det bara är två hål)

/Lars
Användarvisningsbild
AlexanderEhn
Inlägg: 1157
Blev medlem: 2017-07-11, 23:47
Kontakt:

Re: Vilka skruvhål används MMM 2R 480mm normalprofil

Inlägg av AlexanderEhn »

LLJ skrev: 2017-11-22, 00:08 Normalt räcker det med två bultar, men för att kunna ansluta mot olika varianter av gavlar krävs ett antal fler hål.
(OT: Lite enklare med t.ex. FREMO N-RE där det bara är två hål)

/Lars
Klart lättare med FREMO N-RE! Mest för att bultarna inte sitter så nära rälsbädden...
Pågående byggprojekt just nu:
"Kombihamnen", blir ingen hamn, men väl en kombiterminal i N-skala med svensk förebild Byggtråd här!
"Glassfabriken" blir en industrimodul med genomgående linje, N-Re.
Skriv svar

Återgå till "MMM-H0-2R - moduler"