S-kurvan

Moduler byggda efter MMM-H0-2R-standarden
LarsRobert
Inlägg: 1115
Blev medlem: 2015-06-08, 20:33

Re: S-kurvan

Inlägg av LarsRobert »

Tack för det pojkar! Alltid kul och se att grejerna funkar. Trots att man har kollat och testat så gott det går så är man alltid lite nervös ändå.
När det gäller klätterskydden (Jag visste inte att det var klätterskydd. Vi använde dom till att tävla i vem som kunde få upp dom högst på vajern) så är de gjorda av en tråd som vi var på väg att kasta bort på jobbet. Jag tänkte att man borde kunna använda den till något men visste inte riktigt till vad. Där får jag tacka elmis som kom med det här tipset. Tycker själv att de blev riktigt bra för en så pass liten arbetsinsats.
Användarvisningsbild
hakang
Inlägg: 194
Blev medlem: 2012-05-09, 02:21
Ort: Täby
Kontakt:

Re: S-kurvan

Inlägg av hakang »

Du bör inte lita på att det faktiskt är klätterskydd de är. Jag vet inte alls vad de är till för och har själv haft kul med såna på samma sätt som du. Vore skoj om nån kunde berätta vad det faktiskt är för nåt men tills dess kan de ju få kallas klätterskydd. Imponerande öga för detaljer att fixa till dem är det i alla fall!
Johnny
Inlägg: 340
Blev medlem: 2012-05-08, 10:28
Ort: Jönköping
Kontakt:

Re: S-kurvan

Inlägg av Johnny »

Det är stagmarkeringar. Som namnet antyder så är de till för att stagen skall synas, så att man inte oavsiktligt kommer i närkontakt med stagen.
LarsRobert
Inlägg: 1115
Blev medlem: 2015-06-08, 20:33

Re: S-kurvan

Inlägg av LarsRobert »

Johnny skrev: 2017-10-30, 11:21 Det är stagmarkeringar. Som namnet antyder så är de till för att stagen skall synas, så att man inte oavsiktligt kommer i närkontakt med stagen.
Det låter vettigt. Då vet vi vad det egentligen är. Funderade faktiskt på hur de skulle kunna förhindra klättring.
Användarvisningsbild
thomas.carlson
Inlägg: 153
Blev medlem: 2016-10-31, 21:37

Re: S-kurvan

Inlägg av thomas.carlson »

Snygg modul. Fin att köra på. Hade förmånen att prova den i Vestberga.
//thomas
============================>
Om någon säger att "det går inte", så är det en anledning att prova.

Eternit, träslipers, brunlok och ångtåg 4ever

https://www.youtube.com/user/tomcarupp
LarsRobert
Inlägg: 1115
Blev medlem: 2015-06-08, 20:33

Re: S-kurvan

Inlägg av LarsRobert »

Tack thomas! Det var väldigt trevligt i Västberga. Mycket trafik på banorna och trevliga människor.
Lovade tidigare att avsluta den här tråden men löften är till för att brytas. Här är en dålig bild på staketet jag började med i går.
Staket v 1.0
Staket v 1.0
En fjärdedel hanns med. Ska prova att byta till en brun sytråd i stället för den här svarta blanka ståltråden. Ska också låta det växa upp lite mer grönt runt spåret.
Användarvisningsbild
daniel
Inlägg: 3549
Blev medlem: 2012-05-08, 10:15

Re: S-kurvan

Inlägg av daniel »

Du får gärna visa en bild på stolparna med stagmarkeringar (det ni tidigare kallade för klätterskydd).

Med vänlig hälsning
Daniel
LarsRobert
Inlägg: 1115
Blev medlem: 2015-06-08, 20:33

Re: S-kurvan

Inlägg av LarsRobert »

På begäran :)
Stagmarkering, fd klätterskydd...
Stagmarkering, fd klätterskydd...
Användarvisningsbild
daniel
Inlägg: 3549
Blev medlem: 2012-05-08, 10:15

Re: S-kurvan

Inlägg av daniel »

Tackar! Vi hade en sån stolpe med stagmarkering strax utanför tomten när jag växte upp och när jag var barn undrade jag också vad de gulsvarta markeringarna var till för.

Med vänlig hälsning
Daniel
Användarvisningsbild
JanFrelin
Inlägg: 602
Blev medlem: 2013-01-07, 00:20
Ort: Vällingby

Re: S-kurvan

Inlägg av JanFrelin »

Cool detalj!
FREMO H0-RE, svensk epok IIIb samt Proto 87 Svensk epok II, UWHJ och Inlandsbanan
Skriv svar

Återgå till "MMM-H0-2R - moduler"