S-kurvan

Moduler byggda efter MMM-H0-2R-standarden
LarsRobert
Inlägg: 1113
Blev medlem: 2015-06-08, 20:33

S-kurvan

Inlägg av LarsRobert »

Jag har hållt på och grejat med en tvådelad modul sen tidigt i våras. Byggtempot har varierat kraftigt men sen två veckor så har bygget fått lite fart igen. Det här är min första kontakt med 2R och med flexräls. Jag tycker det har gått hyfsat om än inte lika lättjobbat som med den märklinräls som jag tidigare byggt med.
20170608_183839.jpg
Det är en enkelspårsmodul enligt SSM/MMM. Två delar som är svänger 10 grader åt vardera hållet så det i praktiken är en rak modul som förskjuter rakspåret litegrann. Jag har inte räknat ut hur mycket. Radien på kurvorna är 4000 mm.
Landskapet byggs på markisolering som grovformats och som sedan rundas av med tidningspapper och tapetklister. Ballasteringen var ganska jobbig och tog lång tid. Resultaten blev väl sådär tycker jag. Blir nog bättre på nästa modul då träning tydligen ska ge färdighet...
20170705_170902.jpg
Sedan limmades sågspån som färgades brunt innan det riktigt svåra började. Att få till det gröna. Här gjorde bygget en rejäl paus på nästan två månader innan modet och inspirationen kom tillbaka nu i slutet på augusti.
Den senaste tiden har jag alltså hållt på med att få till det gröna och kommit en bit men mycket återstår.
Resized_20170910_200907_001.jpeg
Passade på att inventera mitt förråd av tallar också. Nu ska jag försöka få till lite lövträd och en massa sly.
Så långt är hunnet tills i dag. Mycket kvar men äntligen har jag kommit i gång igen. Fortsättning lär följa...

170911: Ändrat MMM till SSM/MMM.
LarsRobert
Inlägg: 1113
Blev medlem: 2015-06-08, 20:33

Re: S-kurvan

Inlägg av LarsRobert »

Fortsatt jobb med det gröna i går. Mitt första skarpa försök med grassmaster. Jag tycker den är för stor för så här små ytor. Svårt att se vad man gör när maskinen är i vägen. Jag funderar på att testbygga en egen mindre variant.
Gröna sidan upp...
Gröna sidan upp...
AndreasSigfridsson
Inlägg: 232
Blev medlem: 2012-05-09, 02:25

Re: S-kurvan

Inlägg av AndreasSigfridsson »

LarsRobert skrev: 2017-09-15, 08:46 Fortsatt jobb med det gröna i går. Mitt första skarpa försök med grassmaster. Jag tycker den är för stor för så här små ytor. Svårt att se vad man gör när maskinen är i vägen. Jag funderar på att testbygga en egen mindre variant.
Resized_20170915_074308.jpeg
Finns ju ett tillbehör till dom som är som en tratt för små ytor ddn funkar bra tycker jag.
LarsRobert
Inlägg: 1113
Blev medlem: 2015-06-08, 20:33

Re: S-kurvan

Inlägg av LarsRobert »

AndreasSigfridsson skrev: 2017-09-16, 10:00
LarsRobert skrev: 2017-09-15, 08:46 Fortsatt jobb med det gröna i går. Mitt första skarpa försök med grassmaster. Jag tycker den är för stor för så här små ytor. Svårt att se vad man gör när maskinen är i vägen. Jag funderar på att testbygga en egen mindre variant.
Resized_20170915_074308.jpeg
Finns ju ett tillbehör till dom som är som en tratt för små ytor ddn funkar bra tycker jag.
Jag testade med tratten också men tyckte inte det gick bättre. Beror nog mest på mig och på att de yttre omständigheterna var usla. Kassa fingrar, dålig syn och undermålig belysning. Blir kanske bättre nästa gång...
LarsRobert
Inlägg: 1113
Blev medlem: 2015-06-08, 20:33

Re: S-kurvan

Inlägg av LarsRobert »

Inte så mycket här hänt på modulen sen senaste noteringen men i dag så blev det en del gjort. Anpassade benställningen till min 3r-modul så nu kan den även användas till S-kurvan. Perfekt eftersom modulben inte är någon favoritsyssla för mig. Fick även till två transportgavlar. Nästa steg blir att få modulen provkörd nästa helg i Tyresö. Efter det så fortsätter jobbet med det gröna.
Tack för hjälpen Staffan
Tack för hjälpen Staffan
LarsRobert
Inlägg: 1113
Blev medlem: 2015-06-08, 20:33

Re: S-kurvan

Inlägg av LarsRobert »

Modulen provkörd i helgens trafikspelande. Något som egentligen borde gjorts mycket tidigare. Nu fick den vara med i den fina banan och många fina tåg passerade utan några större problem. Nu känns det inspirerande att gå vidare med landskapandet.
LarsRobert
Inlägg: 1113
Blev medlem: 2015-06-08, 20:33

Re: S-kurvan

Inlägg av LarsRobert »

Nu har modulen klarat av den riktiga premiärkörningen. Var med i visningsbanan hos MJ Hobby nu i helgen. Allt funkade problemfritt så nu kan den anses vara godkänd och klar vilket också innebär att tråden avslutas.
Riktigt usel bild men ändå den bästa...
Riktigt usel bild men ändå den bästa...
Användarvisningsbild
AlexanderEhn
Inlägg: 1157
Blev medlem: 2017-07-11, 23:47
Kontakt:

Re: S-kurvan

Inlägg av AlexanderEhn »

Grattis!!
Pågående byggprojekt just nu:
"Kombihamnen", blir ingen hamn, men väl en kombiterminal i N-skala med svensk förebild Byggtråd här!
"Glassfabriken" blir en industrimodul med genomgående linje, N-Re.
Användarvisningsbild
Östvall
Inlägg: 343
Blev medlem: 2017-02-26, 20:51

Re: S-kurvan

Inlägg av Östvall »

Bra jobbat, har ju fått äran att provköra den också, toppbetyg 😄🚂
Användarvisningsbild
hakang
Inlägg: 194
Blev medlem: 2012-05-09, 02:21
Ort: Täby
Kontakt:

Re: S-kurvan

Inlägg av hakang »

Såg den för första gången i Västberga och imponerades av detaljarbetet! De gulsvarta klätterskydden på stolparnas stödstag var en riktig höjdare!

/Håkan
Skriv svar

Återgå till "MMM-H0-2R - moduler"