Efter att ha övat på att lägga spår på mina hemmakurvor så var det dags att göra det på "riktigt". Sjön och Banken är nu fullt funktionsdugliga och utprovade (se bild). Lite mer fix krävs för optimal prestanda (planslipning av gavlar och eventuellt någon spårjustering). Nu måste jag bara köpa ny spets till min lödkolv för att kunna fortsätta.
/Erik
Kurviga Småland
-
- Inlägg: 1237
- Blev medlem: 2012-05-09, 02:15
Re: Kurviga Småland
- Bilagor
-
- Kurviga Småland-sjön och banken 2012-12-02.JPG (51.98 KiB) Visad 3974 gånger
Re: Kurviga Småland
Riktigt snyggt!
Med vänlig hälsning, Jonas
Med vänlig hälsning, Jonas
Re: Kurviga Småland
Jag kan bara instämma
Re: Kurviga Småland
Det blir bra det här.
/Lars
/Lars
FREMO
VMJF - En del av modulsverige
SIH0 - Industrimoduler
BMÅS Livesteam
Byt inte skala - skaffa en till
VMJF - En del av modulsverige
SIH0 - Industrimoduler
BMÅS Livesteam
Byt inte skala - skaffa en till
-
- Inlägg: 1237
- Blev medlem: 2012-05-09, 02:15
Re: Kurviga Småland
Efter många diskussioner och prioriteringar av resurser har Trafikverket beslutat sig för att räta ut kurvorna i Småland. Främsta anledningen är för att kunna höja hastigheten för främst snabbtågen, men besvärande vertikalfel i spårläget har också spelat en stor roll i beslutet. Exakt datum för rivning är inte beslutat, men delar av banan kommer nog att rivas det närmaste året.
Trafikverket genom Erik.
PS. Jag avser inte bygga upp nya moduler som representerar Småland utan om det blir nya dubbelspårsmoduler så blir det stambanan genom Östergötland som blir förebilden. Närmare för att titta på förebilden och färre träd som behöver byggas. Mer info kommer när jag har bestämt mig för vad som skall byggas.
Trafikverket genom Erik.
PS. Jag avser inte bygga upp nya moduler som representerar Småland utan om det blir nya dubbelspårsmoduler så blir det stambanan genom Östergötland som blir förebilden. Närmare för att titta på förebilden och färre träd som behöver byggas. Mer info kommer när jag har bestämt mig för vad som skall byggas.
Re: Kurviga Småland
Blir det samma gavelbredd (545mm ?) efter kurvrätningen? Nyfiken eftersom jag sjäv börjar komma till skott för dubbelspårsbygge och vill ha samma bredd!ErikKuiper skrev:Efter många diskussioner och prioriteringar av resurser har Trafikverket beslutat sig för att räta ut kurvorna i Småland. Främsta anledningen är för att kunna höja hastigheten för främst snabbtågen, men besvärande vertikalfel i spårläget har också spelat en stor roll i beslutet. Exakt datum för rivning är inte beslutat, men delar av banan kommer nog att rivas det närmaste året.
Trafikverket genom Erik.
PS. Jag avser inte bygga upp nya moduler som representerar Småland utan om det blir nya dubbelspårsmoduler så blir det stambanan genom Östergötland som blir förebilden. Närmare för att titta på förebilden och färre träd som behöver byggas. Mer info kommer när jag har bestämt mig för vad som skall byggas.
Mvh. Peter
Re: Kurviga Småland
Lite synd att riva modulerna, framför allt för att de är dubbelspårskurvor, som inte finns så många byggda.
/Lars, som gillar tätt trafik på dubbelspår.
/Lars, som gillar tätt trafik på dubbelspår.
FREMO
VMJF - En del av modulsverige
SIH0 - Industrimoduler
BMÅS Livesteam
Byt inte skala - skaffa en till
VMJF - En del av modulsverige
SIH0 - Industrimoduler
BMÅS Livesteam
Byt inte skala - skaffa en till
-
- Inlägg: 1237
- Blev medlem: 2012-05-09, 02:15
Re: Kurviga Småland
@Eke. Vi får diskutera ihop oss innan jag/vi verkligen börjar bygga. De tankar jag har är.
- Ändra bredd till 557 mm.
- Ändra gavelprofil till något liknande FREMO:s 2E99. Eventuellt med vissa mått lite justerade för att bli mer stämma med svensk förebild. Förebildens måtten är epokberoende vilket gör att man måste bestämma sig för vilken förebild man vill eftersträva.
@Lars. Det kan nog bli nya kurvor, men då med FREMO-klass på radien.
/Erik
- Ändra bredd till 557 mm.
- Ändra gavelprofil till något liknande FREMO:s 2E99. Eventuellt med vissa mått lite justerade för att bli mer stämma med svensk förebild. Förebildens måtten är epokberoende vilket gör att man måste bestämma sig för vilken förebild man vill eftersträva.
@Lars. Det kan nog bli nya kurvor, men då med FREMO-klass på radien.
/Erik