Överarbeta strömmatning??

Moduler byggda efter MMM-H0-2R-standarden
Användarvisningsbild
RickardNordström
Inlägg: 378
Blev medlem: 2013-09-28, 23:17
Ort: Göteborg

Överarbeta strömmatning??

Inlägg av RickardNordström »

Hej...

Snabb fråga i höstrusket på sena fredagskvällen...
Är det att överarbeta att löda strömkablar till den lilla snutten på 8cm som sitter med skarvjärn mellan växeln och modulkanten. Växeln har strömmatning.
Mvh Rickard
Bilagor
20160812_221311.jpg
Användarvisningsbild
Eke
Inlägg: 1340
Blev medlem: 2012-05-09, 02:09

Re: Överarbeta strömmatning??

Inlägg av Eke »

Jag hade nog gjort det, men jag är lite petig!

Mvh. Eke
Användarvisningsbild
RickardNordström
Inlägg: 378
Blev medlem: 2013-09-28, 23:17
Ort: Göteborg

Re: Överarbeta strömmatning??

Inlägg av RickardNordström »

Hallå Peter...

Jag gjorde så att jag mätte med en multimeter med rälsen på plats.
Eftersom jag inte fick ett 0 värde på motståndet blev det självklara att löda dit kablar.
Klippt och klart.

Mvh Rickard
Användarvisningsbild
LLJ
Inlägg: 4297
Blev medlem: 2012-05-08, 10:27

Re: Överarbeta strömmatning??

Inlägg av LLJ »

OT: Ser trevligt ut, med långa slanka växlar. Vad har du för växelomläggning?

/Lars
Användarvisningsbild
MickeC
Inlägg: 1874
Blev medlem: 2012-05-09, 02:13
Kontakt:

Re: Överarbeta strömmatning??

Inlägg av MickeC »

RickardNordström skrev: ...
Eftersom jag inte fick ett 0 värde på motståndet blev det självklara att löda dit kablar.
Klippt och klart.

Mvh Rickard
Ett alternativ kan i bland vara att löda "småbitarna" med räls till en lämplig granne, i detta fall växeln...
//Micke C - Mikael Carlsson
VMJF - FREMO
Hökerum som N-RE
Crawford Valley i americaN
StaffanWiman
Inlägg: 787
Blev medlem: 2012-05-09, 02:18

Re: Överarbeta strömmatning??

Inlägg av StaffanWiman »

Är det vanligt att skarvjärnen inte leder strömmen ordentligt? Jag har haft problem men två eller tre skarvar som jag har löst genom att rucka lite på skarvjärnet. I övrigt har jag bara strömmatning efter medvetna avbrott.
Men jag är nog inte så petig när det gäller min egen anläggning i alla fall. Där fungerar det i alla fall...

Staffan
Användarvisningsbild
RickardNordström
Inlägg: 378
Blev medlem: 2013-09-28, 23:17
Ort: Göteborg

Re: Överarbeta strömmatning??

Inlägg av RickardNordström »

LLJ skrev:OT: Ser trevligt ut, med långa slanka växlar. Vad har du för växelomläggning?

/Lars
Hallå Lars...
Långa växlar är det. Den första som syns är en Ew5 från Tillig. Den andra den tidigare omnämnda växeln är ett specialbygge. En 3 vägs med samma grader som Ew5an.
Detta skall styras med Möllehems (Mgp) servon och styrsystem. Troligvis hoppar jag över att bygga ställverk och nöjer mig med knappar på sidorna av modulerna.
Skall dock bara försöka hitta en knapp som fungerar för ändamålet. Jag har bytt ut pappsidorna mot 3mm plyfa. Betydligt mer stryktåligare. Modulen blir dock 2mm för bred men det kan jag och alla andra leva med. En tryckknapp likt denna http://www.bomap.pl/environment/cache/i ... f8443f.jpg är något jag tror kan fungera då den är infälld till 99%.

Mvh Rickard
Användarvisningsbild
daniel
Inlägg: 3549
Blev medlem: 2012-05-08, 10:15

Re: Överarbeta strömmatning??

Inlägg av daniel »

StaffanWiman skrev:Är det vanligt att skarvjärnen inte leder strömmen ordentligt? Jag har haft problem men två eller tre skarvar som jag har löst genom att rucka lite på skarvjärnet. I övrigt har jag bara strömmatning efter medvetna avbrott.
Men jag är nog inte så petig när det gäller min egen anläggning i alla fall. Där fungerar det i alla fall...
Om det är vanligt vet jag inte, men det är mycket enklare att fixa det när man lägger rälsen än att behöva rätta till det i efterhand.

Värt att notera är att problemet blir värre ju mer ström som förbrukas. Antag att en dålig skarv har ett motstånd på 10 ohm och att vi matar rälsen med 15 volt. Om ett lok som drar 100 mA ström står på sektionen blir spänningsfallet 10 ohm * 100 mA = 1 volt. Kvar blir 14 volt till loket. Om vi i stället multipelkör två lok som vardera drar 500 mA på sektionen så blir spänningsfallet 10 ohm * 500 mA * 2 lok = 10 volt. Kvar till loken blir då bara 5 volt. Nu är dessa siffror bara höftade, men visar ändå att det som fungerar hur bra som helst i en situation kan bli problematisk i en annan, beroende på hur stor spänning vi matar till rälsen, hur mycket ström loken drar och hur många lok vi har på den aktuella sektionen.

Med vänlig hälsning
Daniel
Användarvisningsbild
daniel
Inlägg: 3549
Blev medlem: 2012-05-08, 10:15

Re: Överarbeta strömmatning??

Inlägg av daniel »

RickardNordström skrev:Hallå Lars...
Långa växlar är det. Den första som syns är en Ew5 från Tillig. Den andra den tidigare omnämnda växeln är ett specialbygge. En 3 vägs med samma grader som Ew5an.
Detta skall styras med Möllehems (Mgp) servon och styrsystem. Troligvis hoppar jag över att bygga ställverk och nöjer mig med knappar på sidorna av modulerna.
Skall dock bara försöka hitta en knapp som fungerar för ändamålet. Jag har bytt ut pappsidorna mot 3mm plyfa. Betydligt mer stryktåligare. Modulen blir dock 2mm för bred men det kan jag och alla andra leva med. En tryckknapp likt denna http://www.bomap.pl/environment/cache/i ... f8443f.jpg är något jag tror kan fungera då den är infälld till 99%.
Ett alternativ som jag har på min modul Dalton Plains är att ha hela knappen infälld. Man gör ett större runt hål i plyfan och sätter tryckknappen på en byt plyfa på insidan. Eventuellt med en distans mellan om det behövs. En fördel med det är att om man ställer modulen på högkant så tar inte strömbrytaren i golvet.

Med vänlig hälsning
Daniel
Användarvisningsbild
RickardNordström
Inlägg: 378
Blev medlem: 2013-09-28, 23:17
Ort: Göteborg

Re: Överarbeta strömmatning??

Inlägg av RickardNordström »

daniel skrev:
RickardNordström skrev:Hallå Lars...
Långa växlar är det. Den första som syns är en Ew5 från Tillig. Den andra den tidigare omnämnda växeln är ett specialbygge. En 3 vägs med samma grader som Ew5an.
Detta skall styras med Möllehems (Mgp) servon och styrsystem. Troligvis hoppar jag över att bygga ställverk och nöjer mig med knappar på sidorna av modulerna.
Skall dock bara försöka hitta en knapp som fungerar för ändamålet. Jag har bytt ut pappsidorna mot 3mm plyfa. Betydligt mer stryktåligare. Modulen blir dock 2mm för bred men det kan jag och alla andra leva med. En tryckknapp likt denna http://www.bomap.pl/environment/cache/i ... f8443f.jpg är något jag tror kan fungera då den är infälld till 99%.
Ett alternativ som jag har på min modul Dalton Plains är att ha hela knappen infälld. Man gör ett större runt hål i plyfan och sätter tryckknappen på en byt plyfa på insidan. Eventuellt med en distans mellan om det behövs. En fördel med det är att om man ställer modulen på högkant så tar inte strömbrytaren i golvet.

Med vänlig hälsning
Daniel
Tack för tipset Daniel. Det skall jag ha under beaktning.
Dock vill jag aldrig tro att dessa moduler kommer ställas på högkant. För stor risk att de kan välta av misstag där landskapet kan ta skada. Svensk förebild... Hahaha :lol:
Skall väl bygga någon form av transportlösning då alla 4 kurvorna har samma vinklar. De 4 raka sektionerna får en egen låda. Blir väl någon form av plyfa lösning med skruv i ändarna och täckande sidor.

Mvh Rickard
Skriv svar

Återgå till "MMM-H0-2R - moduler"