Industrin Någonstans

Moduler byggda efter MMM-H0-2R-standarden
Användarvisningsbild
JanFrelin
Inlägg: 602
Blev medlem: 2013-01-07, 00:20
Ort: Vällingby

Re: Industrin Någonstans

Inlägg av JanFrelin »

Eftersom du inte behöver nåt ställverk på ett industrispår kan man tänka sig en enkel mekanisk växelmanövrering från Outbus. Finns att köpa från H0Fine i Tyskland.

http://www.h0fine.com/shop/product_info ... ucts_id=63
FREMO H0-RE, svensk epok IIIb samt Proto 87 Svensk epok II, UWHJ och Inlandsbanan
Niklas
Inlägg: 166
Blev medlem: 2014-03-05, 16:13

Re: Industrin Någonstans

Inlägg av Niklas »

Ja den såg trevlig ut. Har skaffat min ett Arduino startkit för att lära mig lite i tanke om att göra växlarna servo styrda. Fast denna tilltalar mig mer, enkelhet och minimalt med el dragande.

(o:
Fram för moderna tåg på Svenska spår!
Trafik / säkerhetschef på SCS Transport samt förare av modelltåg och radiostyrda lastbilar i 1/87.
Niklas
Inlägg: 166
Blev medlem: 2014-03-05, 16:13

Re: Industrin Någonstans

Inlägg av Niklas »

Idag har jag fått lite till gjort. Målning av sarg samt testat spårplanen om den verkar fungera.

Bild

Tre bilder hopklippta på ett ungefär.

Nu vet jag att spårplanen fungerar, då kan jag börja lägga den med Tillig elit rälsen.

Niklas Bild
Fram för moderna tåg på Svenska spår!
Trafik / säkerhetschef på SCS Transport samt förare av modelltåg och radiostyrda lastbilar i 1/87.
SethSwede
Inlägg: 576
Blev medlem: 2014-01-18, 10:09

Re: Industrin Någonstans

Inlägg av SethSwede »

Hej Niklas
Så bra med mera industrier på modulträffarna! En fråga, är det bättre att dra ut rundgångspåret förbi växl till industrien? Då kan man växla med kanske 4-5 vagnar på spåret. Bara en fundering
Niklas
Inlägg: 166
Blev medlem: 2014-03-05, 16:13

Re: Industrin Någonstans

Inlägg av Niklas »

Jo, det är kul med denna och kanske ett bra tillskott.

Tanken är att den ska vara som i verkligheten, där av att det är såhär. De spåren till höger finns inte i verkligheten utan det har jag lagt till för att göra något mer modelltåg. Med 4-5 vagnar och denna spårplan samt rätt tänkt, kan alla vagnar komma rätt. Jag har också blandat in timesaver i denna. Sedan ska denna inte ligga på huvudlinje utan lite på sidan av helst. De senaste åren har det funnits många spårplaner med sidolinjer på modulträffar, där av har jag gjort så här. För man kommer att behöva linjen för att växla på. Jag vill också ha minimalt med spår och el problem. Och vill kunna göra en industrimodul utan något fast årtal. Den ska vara nergången och ha något intressant att titta på, där tågen inte är huvudperson. Men tågen är en viktig del för att få den levande. Har alltid tyckt om Mickes Bogösund med den industrin och dess alla detaljer.

Förebilden ligger norr om Göteborg längs med spåret upp till Lilla Edet och heter Lödöse. Tankvagnarna är special för just denna modul eftersom de är de kortaste jag hittat och passar till det jag kör. Det är två likadana vagnar en är alltid påväg dit eller ifrån och är med i trafikspelet, där dessa två tankvagnarna är huvudspelarna, för ett trafikspel där denna modul är med. Vad som spåren till höger används till är öppet, jag har några idéer om vad som kan levereras ut och in till dessa spår. En tanke är skogsmaskiner eftersom timmer är en favorit bland svenska mj-rallare. Även någon tank container, antingen till min industri eller någonstans i närheten. Industrin arbetar med vätskor, och tank containrar passar bra då.

Spårlängder hinderfritt:

Spåren till vänster är 50 cm vardera.
Spårstumpen innan modulskarv är ca: 23 cm (då kan en tmy vända, mitt längsta lok)
Spåren till höger är 55 cm och 50 cm
Spåret vidare mot modulskarven till höger är 1 m

Modulens längd är 2600 mm
Modulens bredd 480 mm
Spårläget är 140 mm från framkant
MMM frästa gavlar mot nästa modul, egen gavel i mitten

Den är helt optimerad för att gå in i syrrans Mini Clubman eller pappas 9-3:a

Niklas Bild
Fram för moderna tåg på Svenska spår!
Trafik / säkerhetschef på SCS Transport samt förare av modelltåg och radiostyrda lastbilar i 1/87.
Niklas
Inlägg: 166
Blev medlem: 2014-03-05, 16:13

Re: Industrin Någonstans

Inlägg av Niklas »

Fick tips om Hitta.se drönarbilder där man kan panorera och zooma in. Bra överblick fast bilden ser väldigt digital ut, främst på färgerna på byggnaden och skuggor. Jag undrar vad det är för drivor med vitt som ligger bakom byggnaden, sand kanske eftersom det är en av ingredienserna.

Bild

Niklas Bild
Fram för moderna tåg på Svenska spår!
Trafik / säkerhetschef på SCS Transport samt förare av modelltåg och radiostyrda lastbilar i 1/87.
Användarvisningsbild
daniel
Inlägg: 3549
Blev medlem: 2012-05-08, 10:15

Re: Industrin Någonstans

Inlägg av daniel »

Sand låter rimligt.

Med vänlig hälsning
Daniel
Niklas
Inlägg: 166
Blev medlem: 2014-03-05, 16:13

Re: Industrin Någonstans

Inlägg av Niklas »

Äntligen, nu ligger spåret och min spårplan fungerade.

Bild

2600 mm lång
spåret 140 mm från framkant
480 mm lådor
kant i kant skarvar
frästa MMM gavlar
tillig elit code 83 och EW-3 växlar

Bild

Frilast område, det mittersta spåret ska bli lite längre. Och slipers ska läggas in där det saknas.

Bild

Tankvagns fyllningen spåravstånd c-c 65 mm

Bild

Sidospåret är avpassas för bara 1 tankvagn.

Efter semestern ska elen inkopplas så jag kan premiär testa. Sedan är det bara hoppas jag får ledigt till Tyresö modul så jag kan deltaga. Om jag inte får ledigt kommer jag vara där lite ändå. Vill testa om den funkar tillsammans med andra moduler.

Niklas Bild
Fram för moderna tåg på Svenska spår!
Trafik / säkerhetschef på SCS Transport samt förare av modelltåg och radiostyrda lastbilar i 1/87.
SethSwede
Inlägg: 576
Blev medlem: 2014-01-18, 10:09

Re: Industrin Någonstans

Inlägg av SethSwede »

Bra Niklas
Trafikspels vännerna får mer att göra :-)
Niklas
Inlägg: 166
Blev medlem: 2014-03-05, 16:13

Re: Industrin Någonstans

Inlägg av Niklas »

Började med de två tankvagnar som ska användas för modulens industri. Såklart egen märkning och nummerserier samt operatör.

Bild

Niklas Bild
Fram för moderna tåg på Svenska spår!
Trafik / säkerhetschef på SCS Transport samt förare av modelltåg och radiostyrda lastbilar i 1/87.
Skriv svar

Återgå till "MMM-H0-2R - moduler"