Industrin Någonstans

Moduler byggda efter MMM-H0-2R-standarden
Niklas
Inlägg: 166
Blev medlem: 2014-03-05, 16:13

Industrin Någonstans

Inlägg av Niklas »

Efter många bollande av idéer fram och åter för mig har jag nu kommit fram till en modulidé jag önskar mig. Den är helt baserad på vilket spårmaterial jag redan har och vad som får plats i baksätet på en sedan Avensis.

Förlaga och grund idéen till denna kommer från vattenglas tillverkning i Lödöse på banan mot Lilla Edet. Det är en fabrik som tar emot 1 tankvagn i veckan och levererar ut en i veckan. Det jag verkligen fastnade för är att tankvagnarna står, på motsatt sida av spåret sett från fabriken. Detta är bra ut modul synpunkt och ger mer ytan till fabrik och miljö på en 480 mm MMM modul. Jag har valt två 1400 moduler för att få en stabil låda och växlarna i mitten kommer att ligga ca: 50 mm från kanten, med rejält fastsatt bit räls till kanten.

Frågan är bara hur jag ska bygga lådorna, jag har två färdig frästa MMM gavlar. Men skarven mellan har jag inte färdiga gavlar till. Är det någon som har MMM raka 480 mm gavlar och önskar sig 337 dubbelspårs gavlar är jag intresserad av ett byte. Ska även se om han som kallas Snowball i Eskilstuna kan göra lådorna till mig. Ska kontakta honom snarast. M-paly kan kanske också kan göra custom lådor på 1400 mm. Vill helst försöka få tag på Snowball lådor eller M-play.

- Växlarna som används är Tillig EW3 så att de blir slanka och fina, men känsliga.
- Det ljusa är byggnader och mörkgrå är asfalterad ytan för mina rc-lastbilar.
- Vitt är oplanerat område, troligen någon sort höst natur blir det.

Bild

Bild

Bild

Bild

Niklas Bild
Fram för moderna tåg på Svenska spår!
Trafik / säkerhetschef på SCS Transport samt förare av modelltåg och radiostyrda lastbilar i 1/87.
Användarvisningsbild
LLJ
Inlägg: 4297
Blev medlem: 2012-05-08, 10:27

Re: Industrin Någonstans

Inlägg av LLJ »

Ser ut att kunna bli en trevlig industrimodul.

/Lars
Användarvisningsbild
MickeWestberg
Inlägg: 2108
Blev medlem: 2015-04-15, 23:28
Ort: Stockholm

Re: Industrin Någonstans

Inlägg av MickeWestberg »

Håller med Lars. Detta bygge måste följas.
Medgrundare av Moderna MälarModuler....och antitrafikspelare.
Niklas
Inlägg: 166
Blev medlem: 2014-03-05, 16:13

Re: Industrin Någonstans

Inlägg av Niklas »

Idag har jag fått en ungefärlig prisuppgift på modul lådorna. Snowball kostar ca: 2500:- för lådorna och de blir kapade exakt och jag bara bygget ihop. M-play kostar ca: 1500:- men kräver kapande och skarvande om jag ska ha 1300-1400 i längd. Sedan har jag testat en 1200 modul i baksätet i bilen. Tyvärr är det bara 1300 mm max som går in, så 1400 får inte plats. Det gör att jag måste tänka om lite och ändra längd och då kanske till 3000 eftersom jag ändå måste ha fler lådor. Om jag väljer 3000 blir M-play billigast med 1500:- och är den enklaste lösningen. Eller jag väljer en annan spårplan som får plats på 2600 och då går de in med skohorn i baksätet. Blir samma sak med 3000 på tre lådor fast då är problemet på bredden istället. Synd att man måste bygga så stort för att få in några spårlängder och växlar till en intressant modul.


Bild
Fram för moderna tåg på Svenska spår!
Trafik / säkerhetschef på SCS Transport samt förare av modelltåg och radiostyrda lastbilar i 1/87.
Niklas
Inlägg: 166
Blev medlem: 2014-03-05, 16:13

Re: Industrin Någonstans

Inlägg av Niklas »

Nu är den nerkortad till 2600 och det vart faktiskt inte så illa.

Bild

Bild
Fram för moderna tåg på Svenska spår!
Trafik / säkerhetschef på SCS Transport samt förare av modelltåg och radiostyrda lastbilar i 1/87.
Niklas
Inlägg: 166
Blev medlem: 2014-03-05, 16:13

Re: Industrin Någonstans

Inlägg av Niklas »

Denna modul idé är inte skrotat, utan nu har jag lådorna klara sen i höstas och snart är benen på plats.
Drivningen av växlarna vill jag ha så enkel som möjligt, någon som har bra, billiga och främst enkla tips. Jag kan tänka mig hand omlagda, peco motorer, conrad motorer, sköldpadda motorer eller servo. Kopplingen ska vara tok enkel om jag ska ha motoriserade, även för hand omlagda på enklast och bästa sätt. Tillig växlarna ska ju också ha polarisering i korset hur gör man detta lämpligast, har funderat på om pecos pl-13 funkar med tillig för hand omlagda.

Niklas Bild
Fram för moderna tåg på Svenska spår!
Trafik / säkerhetschef på SCS Transport samt förare av modelltåg och radiostyrda lastbilar i 1/87.
AndreasSigfridsson
Inlägg: 232
Blev medlem: 2012-05-09, 02:25

Re: Industrin Någonstans

Inlägg av AndreasSigfridsson »

eftersom du har 4 växlar så hade det varit väldigt enkelt för dig https://www.mjhobby.se/product.asp?qsLa ... pid=S-A001
Niklas
Inlägg: 166
Blev medlem: 2014-03-05, 16:13

Re: Industrin Någonstans

Inlägg av Niklas »

Det där såg ju intressant ut, påminner om Möllehems grejer.

http://www.mollehem.se/index.php/electr ... ing-detail

Niklas Bild
Fram för moderna tåg på Svenska spår!
Trafik / säkerhetschef på SCS Transport samt förare av modelltåg och radiostyrda lastbilar i 1/87.
Niklas
Inlägg: 166
Blev medlem: 2014-03-05, 16:13

Re: Industrin Någonstans

Inlägg av Niklas »

Nu så händer det lite, fick hjälp med det sista snickrande igår. Tur man har en bra altan att bygga på, hoppas bara på en lagom varm sommar.

Bild

Bild

Bild

Bild

Niklas Bild
Fram för moderna tåg på Svenska spår!
Trafik / säkerhetschef på SCS Transport samt förare av modelltåg och radiostyrda lastbilar i 1/87.
Niklas
Inlägg: 166
Blev medlem: 2014-03-05, 16:13

Re: Industrin Någonstans

Inlägg av Niklas »

Ett steg till framåt, målning av vitt på undersidan.

Bild

Niklas Bild
Fram för moderna tåg på Svenska spår!
Trafik / säkerhetschef på SCS Transport samt förare av modelltåg och radiostyrda lastbilar i 1/87.
Skriv svar

Återgå till "MMM-H0-2R - moduler"