Sida 10 av 39

Re: Töva Timmerterminal

Postat: 2019-11-16, 15:08
av MickeWestberg
Jag håller med dig Alexander att pecos räls är snyggare och det är väl det samt att det är mer 2r träffar än 3r som är skälet till att jag kämpar vidare på detta ändlösa projekt. Har vi nån traktorexpert här på forumet, jag behöver veta vad det fanns för typ av större hjullastare med timmergrep som inte är nyare än år 1967 i Sverige på den tiden. Klassiska baklastarna känns lite för klena av de jag sett med timmergrep, fanns det nån best från caterpillar eller dylikt.

Re: Töva Timmerterminal

Postat: 2019-11-16, 15:46
av AndreasSigfridsson
Sök på timmervagn i samlingsportalen. Tro det heter digitalamuseumet eller något liknade nu. Fär finns mkt bilder

Re: Töva Timmerterminal

Postat: 2019-11-17, 00:24
av daniel
Länk till Järnvägsmuseets samling på Digitalmuseum:
https://digitaltmuseum.se/owners/S-JVM

Tips om hur man söker i Digitalmuseum:
http://www.samlingsportalen.se/all/soktips.htm

Re: Töva Timmerterminal

Postat: 2019-11-17, 00:27
av daniel
Här är ett exempel på en timmerlastare. Den har hjul, även om det inte ser så ut vid första anblick.
https://digitaltmuseum.se/021018190478/ ... merlastare
https://digitaltmuseum.se/021018190477/ ... merlastare

Klicka på bilderna så förstoras de.

Re: Töva Timmerterminal

Postat: 2019-11-17, 01:57
av MickeWestberg
Tackar tackar.

Re: Töva Timmerterminal

Postat: 2019-11-17, 16:09
av daniel
Jag gjorde lite google-sökningar på modellen på bilden, Liebherr 941.

ebay finns en broschyr från 1974 på Liebherr 941 som grävmaskin, så det är inte helt orimligt att den fanns 1967.

En grävmaskin i H0, dock troligen nyare årsmodell.

Lite fler bilder och en kort filmsnutt på timmerlastaren på Digitalmuseum. Bläddra ner på sidan för att se filmen.

Re: Töva Timmerterminal

Postat: 2019-11-17, 16:16
av MickeWestberg
Tack så jättemycket Daniel. Har funderat lite och jag tror mer på hjullastare med timmergrip än grävmaskinsvarianten då det staplas virke en bra bit ifrån tågen och inte bara bredvid. Kan man göra en kompromiss med en baklastare volvo lm 840 men med en något större timmergrip än den som fanns då. Caterpillar hade även en modell 966c som var rätt stor och som fanns på 1965 och framåt.

Re: Töva Timmerterminal

Postat: 2019-11-17, 23:20
av MickeWestberg
Blev lite provutläggning av växlar på sektion 3 imorse, det tar sig sakta men säkert framåt.
IMG_20191117_215412_01.jpg
Hittade två bilder på lastare från 60-talet. Volvon känns ju mer vanlig men kissen (caterpillar) ser mer brutal ut. Får väl kolla med herr Edgar längre fram om och vad han ska ha för att tillverka några stycken den dagen då allt annat är klart.
2019-11-17_21.53.38.jpg
Ett annat alternativ är ju att skarva ihop två tidstypiska faller portalkranar till en enda bred med en timmerklo i vajern. Mycket funderingar blir det.

Re: Töva Timmerterminal

Postat: 2019-11-18, 03:03
av daniel
Lycka till! :)

Volvo BM i H0
https://swedishmodelworks.se/2019/08/vo ... la-187-h0/
https://swedishmodelworks.se/butik/volvo-bm-lm-841-187/

Tyvärr har inte modellen en timmerklo, men det går ju alltid att fråga dem om de skulle vara intresserade av att ta fram en timmerklo. Synd bara att armen är i nerfält läge. Det ser lite coolare ut när frontlastaren håller på att lasta, som på bilden i ditt inlägg.
Om du beställer från dem så skicka gärna någon fråga först, bara för att kontrollera att de fortfarande är aktiva.

Sen håller jag med om att kissen är maffigare.

Re: Töva Timmerterminal

Postat: 2019-11-18, 03:09
av MickeWestberg
Precis, hade det varit en mindre timmeromlastningsplats och inte en enorm timmerdepå så hade grävskopevarianten funkat perfekt. Och visst är det synd att Volvon inte har rörliga armar, en klo går alltid att få tag i från andra tillverkare och trycka dit. Jag har ju hittat en kisse men något nyare än 1967, mer slutet på 70-talet men frågan är hur många caterpillarkännare vi har bland mj-folket, om man kan kompromissa en aning.