Töva Timmerterminal

Moduler byggda efter MMM-H0-2R-standarden
UrbanJohansson
Inlägg: 198
Blev medlem: 2012-05-09, 02:11

Re: Töva Timmerterminal

Inlägg av UrbanJohansson »

Raderat på begäran.
Senast redigerad av 1 UrbanJohansson, redigerad totalt 2016 gånger.
Urban "Södra Station" Johansson
Användarvisningsbild
LLJ
Inlägg: 4297
Blev medlem: 2012-05-08, 10:27

Re: Töva Timmerterminal

Inlägg av LLJ »

OT: En kommentar till allt FREMO tjat. Denna modulen är intressant för oss i FREMO då den har trafikspelsinriktning. Det anordnas FREMO-träffar även i Sverige emellanåt och jag skulle gärna se den deltaga vid en sådan träff, då helst med slanka växlar, men bygg som du själv önskar Micke.

/Lars
Användarvisningsbild
daniel
Inlägg: 3549
Blev medlem: 2012-05-08, 10:15

Re: Töva Timmerterminal

Inlägg av daniel »

@Urban:
Nej Urban, det är inte lättare att hänvisa till en annan standard! Micke Westberg bygger MMM-moduler och är uppenbarligen inte intresserad av Fremo och då finns ingen anledning att börja läsa Fremo-standarder.

@LLJ:
Om ni vill ha med MMM-moduler på svenska Fremo-träffar så får ni se till att det finns möjlighet att ansluta MMM-moduler (med tving eller annat), samt att MMM-moduler är accepterade som de är! Det är inte okej att försöka öva påtryckningar på MMM:arna att bygga Fremoiserade moduler bara för att de kan vara intressanta för Fremo-körningar.

Det här är Micke Westbergs tråd och blir det mer Fremo-snack i den här tråden så kommer jag moderera bort de inläggen. Har ni synpunkter på det så får ni ta det till mig personligen på PM eller mail.

Med vänlig hälsning
Daniel
Användarvisningsbild
LLJ
Inlägg: 4297
Blev medlem: 2012-05-08, 10:27

Re: Töva Timmerterminal

Inlägg av LLJ »

Jag fortsätter mina kontakter kring detta bygge direkt med Micke via PM.

/Lars
Användarvisningsbild
MickeWestberg
Inlägg: 2108
Blev medlem: 2015-04-15, 23:28
Ort: Stockholm

Re: Töva Timmerterminal

Inlägg av MickeWestberg »

Gjorde en ny revidering på ritningen över Tövaterminalen då den blir något längre för att få plats med lite fler timmervagnar, totalt 21 lps samt ett dm(2) lok borde väl klara ett ganska bra behov av timmer. Modulen blir totalt 9meter delat i 10 sektioner. Det jobbiga i detta projekt kommer att bli allt timmer

Bild
Medgrundare av Moderna MälarModuler....och antitrafikspelare.
Användarvisningsbild
MickeWestberg
Inlägg: 2108
Blev medlem: 2015-04-15, 23:28
Ort: Stockholm

Re: Töva Timmerterminal

Inlägg av MickeWestberg »

Fått lite mer info, i verkligheten får det plats 44 Lnps vagnar och den totala vagnvikt var på 1980 ton + dm(2) lok. Känns som att det blir en kompromiss, annars måste jag lägga till 9m och vilken träff kan man vara med i då. Tänk 18m timmermodul som i sig äter utrymme lägg därtill att dundra fram med ett Dm(2) lok och 44 vagnar så blockar man ju samtlig trafik. frågan är om ens loket orkar dra så många vagnar lastade med pinnar.
Medgrundare av Moderna MälarModuler....och antitrafikspelare.
Användarvisningsbild
LLJ
Inlägg: 4297
Blev medlem: 2012-05-08, 10:27

Re: Töva Timmerterminal

Inlägg av LLJ »

Tror inte du behöver bekymra dig så mycket om det rullande i första skedet. Det finns många som har både lok och vagnar men som saknar en ordentlig modul att köra till.
Och även om modulen skulle kunna klara av prototyplånga tåg så är det få andra stationer/tågmagasin som gör det. Mao en lagom avvägd kompromiss när det gäller längden är nog inte fel.
Dvs 9 m lär räcka långt.

Nyfiken: varför 10st 90 cm sektioner istället för t.ex. 9st 100 cm sektioner (sparar en sektionsskarv)?
Qrt
Inlägg: 465
Blev medlem: 2014-01-16, 18:07
Ort: Stockholm

Re: Töva Timmerterminal

Inlägg av Qrt »

LLJ har säkert rätt.
Men om du funderar på att någon gång avbilda verkligheten så blir det nog snart ännu värre.
"I Sverige ökar man nu standarden för tåglängden från 630m till 750m."
Nya reglerna ökar alltså tåglängden med 120 meter och du "måste" addera 8 vagnar till de 44.

Jag undrade över vagnarnas och timmertågens längder. När jag ändå sökte fram dem så delar jag med mig som vanligt.

Green Cargos Lnps vagnar har en LüP från 13540 till 14300 mm och fyra eller sex lastramar .
Ett tåg : 14,3 * 44 = 629 meter + lok
14300 mm: 87 = 164 mm (+koppel) * 44 = 7232 mm. : 2 = 3,6 meter + koppel+lok.

GCs 6 bankars vagnar har sex fasta lastramar med stolpar.
Vagnarna är anpassade för lastning av tre buntar 3 m2 ved, alternativt två buntar 5-6 m2 ved. :
Lnps 053 14300 /87 = 16,4 cm
Lnps 871 13540 /87 = 15,6 cm
Lnps 891 13860 /87 = 15,9 cm
Lnps 931 13860 /87 = 15,9 cm

4 bankars vagnarna har fyra fasta lastramar med stolpar. Internt datamässigt används tilläggslitterat -a, alltså Lnps-a.
Vagnarna lastar två buntar 5-6 m2 ved.:
Lnps 872 13540 /87 = 15,6 cm
Lnps 892 13860 /87 = 15,9 cm
Lnps 932 13540 /87 = 15,6 cm

Det ser alltså ut att finnas flera variationsmöjligheter för den modellbyggare som använder Pikos containervagn (15,7 cm * 87 = 13659 mm) som bas ... till svensk timmervagn

Så kan man ju då undra om de olika vagnstyperna förekommer blandat i ett och samma tåg.

/Curt

PS
Det förekommer tydligen kortare turlagda timmertåg också. I "710m-langt-timmertag-fran-kil-med-fyra-tmy-lok" berättas 2012 07 06, 14:16 att "Vanligtvis brukar tågen till Torsby bestå av två My lok och 16 vagnar eller en My och 12 vagnar tror jag,men igår bestod tåget av fyra My lok och 32 timmervagnar."

Bilder på olika modeller som har sålts i Sverige finns i "Timmervagnar av idag". En lång Stinsentråd från 2010 på 7 sidor med många bilder och även tips på andra vagnar istället för Piko eller NMJ.

Som så ofta upptäcker jag tråden och vagnarna långt efter att de har slutat säljas.
Tur för mig denna gång att jag redan har bestämt mig för att avstå timmerhanteringen till andra "transportörer".

"Lasta timmervagnar?" En tråd från 2015 med tips om att blanda olika grova blompinnar från Panduro.

/C
Senast redigerad av 10 Qrt, redigerad totalt 2016 gång.
---------------------------------------------------------------------------------------
Br80 Roco - startsatslok som rangerlok
Användarvisningsbild
MickeWestberg
Inlägg: 2108
Blev medlem: 2015-04-15, 23:28
Ort: Stockholm

Re: Töva Timmerterminal

Inlägg av MickeWestberg »

Lars jag gjorde det bara enkelt och kollade hur lång en flexräls från Peco var strax över 90cm och en sektion blev en flexrälslängd lång. Qrt tack för beräkningen jag. Tanken är ändå rätt lockande med 18 meter modul. Även om man som fullt fungerande grund till ett trafikspel i en lagom stor lokal har den 9m och att vid en publik körning i jättelika lokaler typ Älvsjömässan kan förlänga spårsektionerna till 18m. Där är det ju dessutom en rundbana och då är det ju inga problem att dra ett varv runt för att sedan växla in i Töva igen. Kan nog vara en publikdragare. Kanske några av dom som bygger radiostyrda arbetsfordon vill prova på att lossa 44vagnar timmer. Skämtåsido, jag kommer att lägga ner extremt mycket tid under lång tid på det här projektet för att inte tala om den ekonomiska aspekten och då är det lika bra att göra det ordentligt. From sommaren och framåt är det den enda modul jag kommer att bygga på. Vill jag vara med på nån körning däremellan så har jag redan några moduler att anmäla.
Medgrundare av Moderna MälarModuler....och antitrafikspelare.
Användarvisningsbild
daniel
Inlägg: 3549
Blev medlem: 2012-05-08, 10:15

Re: Töva Timmerterminal

Inlägg av daniel »

Tänk bara på att ha ett avbrott på rälsen om du använder en hel rälslängd på en modul som är 90 cm lång. Trä påverkas av fukt och temperatur och det behövs en skarv på modulen för att ta upp de skiftningar i modulens längd som kan uppstå pga fukt och temperatur.

Med vänlig hälsning
Daniel
Skriv svar

Återgå till "MMM-H0-2R - moduler"