Töva Timmerterminal

Moduler byggda efter MMM-H0-2R-standarden
Användarvisningsbild
MickeWestberg
Inlägg: 2101
Blev medlem: 2015-04-15, 23:28
Ort: Stockholm

Re: Töva Timmerterminal

Inlägg av MickeWestberg »

Tack Simon, jag skickar ett pm om hur jag gjort under dagen.
Medgrundare av Moderna MälarModuler....och antitrafikspelare.
Användarvisningsbild
MickeWestberg
Inlägg: 2101
Blev medlem: 2015-04-15, 23:28
Ort: Stockholm

Töva Timmerterminal

Inlägg av MickeWestberg »

Igår fick jag hem mina två lastmaskiner och tanken är ju att försöka få till timmergafflar utprintade på 3d-skrivare från en huddingepolare men jag kunde inte låta bli att prova mig fram på det gamla skära, klippa och klistra sättet för att se om jag kunde få till någon form av timmergaffel. Jag använde en tunn men väldigt styv kartong som jag först skar ut ett par enkla pallgafflar ur som grund, därefter skar jag ut en variant av gripklo som jag satte några ytliga snitt i för att lättare kunna böja till den i en båge med en c-vitamintub som mall för att få hyffsad krökning. Doppade allt i lite svartfärg samt satte en klick vitlim för att fästa mot traktorns lyftarmar. Och som ett utkast/prototyp blev det över förväntan och ett hum om hur det kan tänkas se ut längre fram.

Provade gaffelstorleken mot timmerlasten på mitt lastbilssläp och den blev ändå något för liten men den som gapar efter mycket...........har alldeles för liten traktor.
Tova_timmer066.jpg
Tova_timmer068.jpg
Tova_timmer069.jpg
Tova_timmer070.jpg
Tova_timmer072.jpg
Medgrundare av Moderna MälarModuler....och antitrafikspelare.
Användarvisningsbild
stasv
Inlägg: 2073
Blev medlem: 2014-01-30, 09:29
Ort: Kista
Kontakt:

Re: Töva Timmerterminal

Inlägg av stasv »

Bra gjort!
----------------------------------------------------------
Staffan S
MMM/3R
Medlem 3549 Svenska MAD fanclub
Delar dag med Malmbanans första malmtransport till Luleå!
Användarvisningsbild
MickeWestberg
Inlägg: 2101
Blev medlem: 2015-04-15, 23:28
Ort: Stockholm

Re: Töva Timmerterminal

Inlägg av MickeWestberg »

Tack Staffan, det är bara ett utkast för att få en uppfattning om timmergafflarnas storlek. Ska sätta mig ner ikväll och studera ämnet timmergrep/gafflar ej nyare än 60-talet. Men det lutar åt samma modell som fanns till dåtidens baklastare men kanske en storlek större.
Medgrundare av Moderna MälarModuler....och antitrafikspelare.
Användarvisningsbild
IngvarFransson
Inlägg: 31
Blev medlem: 2015-05-19, 10:58
Ort: Göteborg

Re: Töva Timmerterminal

Inlägg av IngvarFransson »

Hej Micke!
Med ditt byggprojekt i bakhuvudet hamnade jag i kväll i en historielektion på tuben, Från stocksåg till skördare.
Under 40 minuter fick jag se mycket om skogsbruk. Alltså innan virket hamnar på Töva-terminalen. Lite om lastning kom efter 34 min, men det kanske inte riktigt var vad du sökt.
Mvh Frasse
Frasse
Medlem i ModulSyd
Användarvisningsbild
daniel
Inlägg: 3545
Blev medlem: 2012-05-08, 10:15

Re: Töva Timmerterminal

Inlägg av daniel »

Micke: Mycket snyggt! En fråga jag reflekterar över är om frontlastaren på den tiden orkade ta hela timmerlasten på en gång eller om den bara tog en del av lasten i taget.

Ingvar: Tack för filmen! Mycket intressant! :)
Användarvisningsbild
MickeWestberg
Inlägg: 2101
Blev medlem: 2015-04-15, 23:28
Ort: Stockholm

Re: Töva Timmerterminal

Inlägg av MickeWestberg »

Jodå den filmen har jag sett några gånger och den avhandlar tyvärr inte virkeshantering på upplag utan mestadels hantering i skogen. Jag var ett tag lite skeptisk om det överhuvudtaget fanns upplag på 60-talet men det gjorde det tydligen enligt boken Historien om Landsverk men där var det bilder som ovan på lyftkran med gripklo.

Baklastaren från volvo hade sen länge funnits med timmergafflar vilket rent logiskt borde ha gjort att dessa också fanns med vid lossning nånstans och hag tycker att hjullastare passar bättre in på Töva än kranar. Volvos redskapsfäste lilla bm fanns att montera till en rad andra traktormärken som caterpillar och parca vilket möjliggjorde att de också kunde använda Volvos breda sortiment av redskap.

Daniel är inne på en intressant sak, jag tror inte heller att dåtidens lastare tog ett helt lass på en gång efter att ha kollat runt, möjligen som max två gångers gripande per lastplats på lastbil. Det kanske fanns större gripklor men jag tror inte traktorerna skulle klara den stora lasten utan att välta framåt.
Medgrundare av Moderna MälarModuler....och antitrafikspelare.
Tompa
Inlägg: 2404
Blev medlem: 2013-09-06, 12:06
Ort: Stockholm

Re: Töva Timmerterminal

Inlägg av Tompa »

Hej Micke,
Jag har prova att rita en timmerskopa till din hjullastare och 3D-printat.
Blir skapligt tycker jag. Grepen är ledad med 0,5mm ståltråd och skopan har fästa som passar på lastarens lyftarm
tompa-timmer-skopa-h0-3d-cad.jpg
tompa-timmer-skopa-h0-3d-cad.jpg (29.66 KiB) Visad 2803 gånger
tompa-timmer-skopa-h0.jpg
tompa-timmer-skopa-h0.jpg (32.45 KiB) Visad 2803 gånger
Jag har doppat delarna i acenton så för att bli av med en del av ränderna. men man kan nog putsa/fila lite på detaljen och sedan måla den så blir det nog ganska bra.
Användarvisningsbild
MickeWestberg
Inlägg: 2101
Blev medlem: 2015-04-15, 23:28
Ort: Stockholm

Re: Töva Timmerterminal

Inlägg av MickeWestberg »

Alltså det blev ju så grymt bra. Satt idag och letade 3d ritningar på nätet för att skicka över men kammade noll, toppenbra.
Medgrundare av Moderna MälarModuler....och antitrafikspelare.
LarsRobert
Inlägg: 1107
Blev medlem: 2015-06-08, 20:33

Re: Töva Timmerterminal

Inlägg av LarsRobert »

Bra jobbat pojkar!
Skriv svar

Återgå till "MMM-H0-2R - moduler"