Töva Timmerterminal

Moduler byggda efter MMM-H0-2R-standarden
Användarvisningsbild
LLJ
Inlägg: 4297
Blev medlem: 2012-05-08, 10:27

Re: Töva Timmerterminal

Inlägg av LLJ »

Hur många av växlarna blir elektriska?
Om du använder Bluepoint så behövs enbart spårström till dem.

/Lars
ErikKuiper
Inlägg: 1237
Blev medlem: 2012-05-09, 02:15

Re: Töva Timmerterminal

Inlägg av ErikKuiper »

MickeWestberg skrev:Om jag skulle välja dom slankaste växlarna även inom timmerområdet så kommer man lite för nära kanten till sektionen på kortsidan i timmerområdet
daniel skrev:Jag har för mig att alla Peco-växlar har vinkeln 12 grader för att växlarna sinsemellan vara utbytbara.
Det Daniel skriver stämmer. Spårsluten på Peco-växlarna är identiska, dvs vilken växel du väljer påverkar inte spåravståndet. Två Peco-växlar kopplade direkt mot varandra ger en c-c på 52 mm.
MickeWestberg skrev:med standard bygelkopplen till vagnarna blev det urspårning på två vagnar men med rocos kortkoppel var det inga problem alls.
Det du såg här är skillnaden mellan att i vagnar med kortkoppelkuliss använda bygelkoppel eller stela koppel (vilket Rocos kortkoppel är). Det är av denna anledning att FREMO (som använder bygelkoppel) i H0-RE-normen föreskriver att lok och vagnar ska ha fast monterade koppel (dvs ingen kortkoppelkuliss).
Användarvisningsbild
Eke
Inlägg: 1340
Blev medlem: 2012-05-09, 02:09

Re: Töva Timmerterminal

Inlägg av Eke »

Använd gärna något annat kontaktdon än RJ45 eftersom vi använder dessa till digitalsystemet!
Dessa är ändå inte så lämpliga då dom inte tål så hög ström, lite drygt 500 mA bara.
Försök hitta en 25-polig datakabel (D-sub) brukar gå att hitta på loppis nästan gratis, finns med hane och hona. Klipp av på mitten, sätt i hop dom båda halvorna hane mot hona och du har 25 olikfärgade parter i den avklippta änden att koppla in i respektive modulsektion!

Det är bra att använda kontakttyper som inte används frekvent till något annat ändamål så det inte händer någon "elektrisk olycka" vid felkoppling!

Manuella växlar är inte dumt på lastplatser där lokföraren själv själv ska manövrera dom och vanligen befinner sig precis där växeln ligger, motorstyrda växlar är bättre på stationer där stationspersonal sköter manövrera det centralt.
Har inte råkat ut för "Bluepoint" som LLJ tipsar om, men om dom har switchar för polariseringen av spårkorset så borde dom funka fint med liten arbetsinsats.

Mvh. Eke
Arne Ivan
Inlägg: 403
Blev medlem: 2014-01-26, 22:10

Re: Töva Timmerterminal

Inlägg av Arne Ivan »

Eke skrev:Försök hitta en 25-polig datakabel (D-sub) brukar gå att hitta på loppis nästan gratis, finns med hane och hona. Klipp av på mitten, sätt i hop dom båda halvorna hane mot hona och du har 25 olikfärgade parter i den avklippta änden att koppla in i respektive modulsektion!
Jag köpte en hane-hona SCART-förlängare hos kjelle för att göra just så.
Tyckte den kontakten kändes rejälare men kablarna var pytte-pytte-tunna.
Och när en av kablarna inte hade kontakt via kontaktdonet så gav jag upp.
Hittade inte hane-hona-Dsub så det blev en tolvpolig Elfa-kontakt i stället med 0.75-kabel.
Såna hade jag på lager sen jag rev tävlingsbilens insprutning.
Arne Lindgren (Det fanns redan en Arne L så jag bytte inloggningsnamn)

MMModulare. H0 och H0e.
Bålsta När jurårn började kalla sig stockholms stolthet bytte jag län
Användarvisningsbild
Eke
Inlägg: 1340
Blev medlem: 2012-05-09, 02:09

Re: Töva Timmerterminal

Inlägg av Eke »

Arne Ivan skrev:
Eke skrev:Försök hitta en 25-polig datakabel (D-sub) brukar gå att hitta på loppis nästan gratis, finns med hane och hona. Klipp av på mitten, sätt i hop dom båda halvorna hane mot hona och du har 25 olikfärgade parter i den avklippta änden att koppla in i respektive modulsektion!
Jag köpte en hane-hona SCART-förlängare hos kjelle för att göra just så.
Tyckte den kontakten kändes rejälare men kablarna var pytte-pytte-tunna.
Och när en av kablarna inte hade kontakt via kontaktdonet så gav jag upp.
Hittade inte hane-hona-Dsub så det blev en tolvpolig Elfa-kontakt i stället med 0.75-kabel.
Såna hade jag på lager sen jag rev tävlingsbilens insprutning.
Jo, scartkontakter är väl lite ökända för att inte vara så bra, speciellt med frekvent i och urkoppling. D-subarna har betydligt högre kvalitet, dom har tydligen hängt med ända sedan början på 50-talet och det är nog ett gott betyg!

Mvh. Eke
Användarvisningsbild
LLJ
Inlägg: 4297
Blev medlem: 2012-05-08, 10:27

Re: Töva Timmerterminal

Inlägg av LLJ »

Eke skrev: Har inte råkat ut för "Bluepoint" som LLJ tipsar om, men om dom har switchar för polariseringen av spårkorset så borde dom funka fint med liten arbetsinsats.
Mvh. Eke
Dessa har en tvåpolig omkopplare som läggs om samtidigt som man lägger om växeln. Så man får både polarisering och möjlighet till indikering/detektering av växelläge.
(OT: Eving Oil har precis fått Bluepoint, med manövrering från båda sidor ;) )

/Lars
Användarvisningsbild
MickeWestberg
Inlägg: 2101
Blev medlem: 2015-04-15, 23:28
Ort: Stockholm

Re: Töva Timmerterminal

Inlägg av MickeWestberg »

Lars, i nuläget på planeringsstadiet så finns det två alternativ. Alternativ 1 som det är i verkligheten är att tre växlar får motorer och 4 blir manuella. Alternativ 2 är att alla blir elstyrda. Det häftigaste vore om det gick att få till omläggningen av de manuella växlarna i timmerområdet med en klassisk klump (målad i rött och gult precis som på riktigt) på sidan av växlarna. Och det kan funka om jag kör med mina insulfrogväxlar från piko som inte behöver polvändas då jag sett att det finns att köpa klassiska växelomläggare med klumpar dock svarta sådana men dom saknar polvändning.

Som jag också läste i tråden tidigare så är tydligen inte pecos mellanslanka vöxlar radie 9 utan mycket tvärare. Medans Mina pikoväxlar verkligen är R9 och är 236mm långa dock insulfrog vilket återigen inte gör något på timmerområdet. Jag får ta mig ut till Mj Hobby i Västberga och kolla på skillnaden mellan mellanslanka och långslanka växlar från Peco.

En till fråga är ju också intressant. När den dagen kommer att modulen är klar och godkänd för körning och har varit med på någon träff. Finns det då möjlighet att någon annan kan montera upp modulen om jag själv inte skulle kunna vara med. Den kommer ju att bli rätt häftig inbillar jag mig och kan nog bli ett tillskott på publika träffar.
Medgrundare av Moderna MälarModuler....och antitrafikspelare.
Användarvisningsbild
LLJ
Inlägg: 4297
Blev medlem: 2012-05-08, 10:27

Re: Töva Timmerterminal

Inlägg av LLJ »

MickeWestberg skrev: Det häftigaste vore om det gick att få till omläggningen av de manuella växlarna i timmerområdet med en klassisk klump (målad i rött och gult precis som på riktigt) på sidan av växlarna. Och det kan funka om jag kör med mina insulfrogväxlar från piko som inte behöver polvändas då jag sett att det finns att köpa klassiska växelomläggare med klumpar dock svarta sådana men dom saknar polvändning.
Det finns sådana med kontakt för polarisering Bild, hade dem på Eving Oil. Men kontakten började bli dålig, så jag har precis bytt till Bluepoint .

/Lars
ErikKuiper
Inlägg: 1237
Blev medlem: 2012-05-09, 02:15

Re: Töva Timmerterminal

Inlägg av ErikKuiper »

MickeWestberg skrev:Finns det då möjlighet att någon annan kan montera upp modulen om jag själv inte skulle kunna vara med.
Det är helt upp till dig. Det är bara att komma överens med någon annan att den personen tar hand om din modul.
Användarvisningsbild
MickeWestberg
Inlägg: 2101
Blev medlem: 2015-04-15, 23:28
Ort: Stockholm

Re: Töva Timmerterminal

Inlägg av MickeWestberg »

Modifierade spårplanen med skyddsväxlar och en korsningsväxel för att kunna göra rundgång med hjälp av skyddsväxelspåret utan att behöva köra på huvudlinjen. Tack för Tipsen Tompa. Gjorde en snabb beräkning i längd så tre olika loktyper skall klara av rundgång nämligen Roco DM(2)Sj, roco RD2 dvs multipla RD-lok Green Cargo och Hectorrail multipel142. Gjorde även en ungefärlig beräkning på antal timmervagnar som det får plats på lossningsspår och invägningsspår och det blev inte så många som jag trodde. 17st tvåaxliga med längd 16 cm med dm som dragare samt 12st av de nyare boggivagnarna där 4st mäter 91,7 cm med multipla hectorrail 142 som dragare.

Kändes som lite vagnar trots att jag utökade längden på sektionerna med 4cm totalt 36cm förlängning. Har i denna layout kört Pecospår och växlar i linje och Piko motsvarande på industri. Bilder kommer imorgon, nu ska jag krypa ner i en kall sjukhussäng efter kvällsmedicin här på sös
Medgrundare av Moderna MälarModuler....och antitrafikspelare.
Skriv svar

Återgå till "MMM-H0-2R - moduler"