Töva Timmerterminal

Moduler byggda efter MMM-H0-2R-standarden
Användarvisningsbild
IngvarÖsterberg
Inlägg: 357
Blev medlem: 2013-02-26, 15:19
Ort: Partille

Re: Töva Timmerterminal

Inlägg av IngvarÖsterberg »

Jag vill inte vara petig, men skall inte timret ligga åt andra hållet, för att truckarna skall kunna lasta med gafflarna.
Undrar Ingvar. :)

Annars är ju tanken med truckarna jättebra!
Användarvisningsbild
MickeWestberg
Inlägg: 2101
Blev medlem: 2015-04-15, 23:28
Ort: Stockholm

Re: Töva Timmerterminal

Inlägg av MickeWestberg »

Tanken var från början att stockarna i bakkant skulle agera som en mur mot stockar som skulle ligga på andra ledden mot dessa men jag upptäckte själv ikväll efter provlossning att det kommer att gå käpprätt åt helvete med den tanken då det inte kommer att finns plats för maskinerna att svänga. Lösningen blir då följande att jag kommer att kapa upp mellanrum mellan travarna så att lastmaskinerna kommer in emellan och kan lasta och lossa sitt timmer. Tänkte då för enkelhetens skull att en trave blir två järnvägsvagnar (av den korta typ jag har på bilden) långa samt ett mellanrum motsvarande en vagn och så fortsätter man så. Mellanrummet räcker gott och väl till för att en lastmaskin kan svänga in och dumpa sin läst. Alternativ två är att vända på alla stockarna åt andra hållet men visuellt sett så ser det häftigare ut att se, dem från kortsidan, vi får se vad som händer, ska prova mig fram imorgon.
Medgrundare av Moderna MälarModuler....och antitrafikspelare.
Användarvisningsbild
JanFrelin
Inlägg: 602
Blev medlem: 2013-01-07, 00:20
Ort: Vällingby

Re: Töva Timmerterminal

Inlägg av JanFrelin »

MickeWestberg skrev: 2020-05-13, 21:22 Snål som jag är använder jag grillpinnar och blandar med tandpetare som jag badar i brunfärg innan det kapas i 4 cm längder. Eftersom det är massaved så är det klenare dimmensioner än om det vore sågtimmer. Men det är ett fasligt tråkigt jobb, försöker hela tiden hitta viktigare saker att göra på terminalen än att fixa timmer. Men ska det köras timmertåg till töva så är det dom dimmensionerna vi tar emot just nu 😀.
Jag behöver *mycket* massaved... Puh.
FREMO H0-RE, svensk epok IIIb samt Proto 87 Svensk epok II, UWHJ och Inlandsbanan
Användarvisningsbild
MickeWestberg
Inlägg: 2101
Blev medlem: 2015-04-15, 23:28
Ort: Stockholm

Re: Töva Timmerterminal

Inlägg av MickeWestberg »

Japp, håller på att testa mig fram för att hitta ett snabbt sätt för tillverkning av massaved. Ska testa att kapa en trave med 30st grillpinnar som jag målat och sen satt ihop med tejp.
Medgrundare av Moderna MälarModuler....och antitrafikspelare.
Användarvisningsbild
MickeWestberg
Inlägg: 2101
Blev medlem: 2015-04-15, 23:28
Ort: Stockholm

Re: Töva Timmerterminal

Inlägg av MickeWestberg »

Nu är timmerproduktionen igång, har bla gjort en jigg för vagnslaster. Kapade upp två öppningar så att lastmaskinerna ska kunna ta sig emellan. Första stapeln är nästan klar, lite finare slutning ska fixas men annars är höjden helt rätt.
Tova_timmer075.JPG
Medgrundare av Moderna MälarModuler....och antitrafikspelare.
Användarvisningsbild
IngvarÖsterberg
Inlägg: 357
Blev medlem: 2013-02-26, 15:19
Ort: Partille

Re: Töva Timmerterminal

Inlägg av IngvarÖsterberg »

Hej, Micke.

Kul att sätta igång tankarna. :D

Hälsar Ingvar.
Användarvisningsbild
MickeWestberg
Inlägg: 2101
Blev medlem: 2015-04-15, 23:28
Ort: Stockholm

Re: Töva Timmerterminal

Inlägg av MickeWestberg »

För masstillverkning så testar jag tekniken med att först låta grillpinnarna ligga i en stor folieform innehållande en blandning av burnt umber akrylfärg och vatten som jag samtidigt penslar in med en mediumstor pensel för att färgen ska få lite bättre fäste. Tar sen upp pinnarna och låter de torka på smörgåspapper. När de torkat drar jag en snabb repa med sandpapper så att se ska se lite barkade ut. Tar sedan 30st grillpinnar och tejpar ihop och kapar sen i den vanliga handjagade gersågen som ju har ett finare sågblad. Spänner fast en kloss som anhåll som pinntraven trycks mot när jag sågar, på detta sätt slipper jag mäta varje gång jag kapar o h alla pinnar får samma längd. Fick ut 7 travar totalt a 30st = 210 stockar. Funderar på om jag inte ska slå i två brunmålade spikar bakom varje trave som ett rullskydd. Vore ju tråkigt om lastmaskinen blev klämd mellan två travar.
Medgrundare av Moderna MälarModuler....och antitrafikspelare.
Användarvisningsbild
JanFrelin
Inlägg: 602
Blev medlem: 2013-01-07, 00:20
Ort: Vällingby

Re: Töva Timmerterminal

Inlägg av JanFrelin »

MickeWestberg skrev: 2020-05-16, 07:47 Vore ju tråkigt om lastmaskinen blev klämd mellan två travar.
Preisergubbarna brukar vara rätt tåliga...
FREMO H0-RE, svensk epok IIIb samt Proto 87 Svensk epok II, UWHJ och Inlandsbanan
Användarvisningsbild
MickeWestberg
Inlägg: 2101
Blev medlem: 2015-04-15, 23:28
Ort: Stockholm

Re: Töva Timmerterminal

Inlägg av MickeWestberg »

...... Preisers skyddsombud kanske hör av sig om man struntar i gubbarnas säkerhet.
Medgrundare av Moderna MälarModuler....och antitrafikspelare.
Användarvisningsbild
JanFrelin
Inlägg: 602
Blev medlem: 2013-01-07, 00:20
Ort: Vällingby

Re: Töva Timmerterminal

Inlägg av JanFrelin »

MickeWestberg skrev: 2020-05-16, 15:39 ...... Preisers skyddsombud kanske hör av sig om man struntar i gubbarnas säkerhet.
:D :D :D
FREMO H0-RE, svensk epok IIIb samt Proto 87 Svensk epok II, UWHJ och Inlandsbanan
Skriv svar

Återgå till "MMM-H0-2R - moduler"