Töva Timmerterminal

Moduler byggda efter MMM-H0-2R-standarden
Användarvisningsbild
MickeWestberg
Inlägg: 2112
Blev medlem: 2015-04-15, 23:28
Ort: Stockholm

Re: Töva Timmerterminal

Inlägg av MickeWestberg »

Har jobbat på Töva för fullt och kan nu meddela att Timmerterminalen från och med idag är fullt körbar med allt vad det innebär när det gäller spår, ström, växelmotorer och styrning av dessa. Ett grundlandskap som alla gånger fungerar på en publik körning är klart på 4 av 6 sektioner. På sektion 5 håller gipset just nu på att torka. Men eftersom jag är av den principen att jag inte skulle ställa upp på en träff med moduler som saknar landskap så är det ett tag kvar. Men nu kan man släpa allt elektronikarbete och fokusera på ovansidan. Har försökt i den mån som det går att hålla undersidan snygg med kabeldragning så man lät kan felsöka om nånting skulle gå sönder. Tänkte även sätta ett tunt lock i mdf på undersidan som börjar resp slutar 10 cm från gavlarna för att skydda elektroniken. Det är nu det börjar bli roligt på riktigt.
Medgrundare av Moderna MälarModuler....och antitrafikspelare.
Användarvisningsbild
MickeWestberg
Inlägg: 2112
Blev medlem: 2015-04-15, 23:28
Ort: Stockholm

Re: Töva Timmerterminal

Inlägg av MickeWestberg »

Fortsatt arbete på sektion 5. Ballast, en massa grönt gräs av olika varianter samt en åker på plats. Sista sektionen har också fått ballast, det går framåt.
Tova_timmer053.jpg
Tova_timmer054.jpg
Medgrundare av Moderna MälarModuler....och antitrafikspelare.
Elmis
Inlägg: 679
Blev medlem: 2016-09-19, 21:48
Ort: Stockholm

Re: Töva Timmerterminal

Inlägg av Elmis »

D e så snyggt så d gör ont.
Bra jobbat
Användarvisningsbild
MickeWestberg
Inlägg: 2112
Blev medlem: 2015-04-15, 23:28
Ort: Stockholm

Re: Töva Timmerterminal

Inlägg av MickeWestberg »

Tackar tackar
Medgrundare av Moderna MälarModuler....och antitrafikspelare.
Användarvisningsbild
MickeWestberg
Inlägg: 2112
Blev medlem: 2015-04-15, 23:28
Ort: Stockholm

Re: Töva Timmerterminal

Inlägg av MickeWestberg »

Första huset färdigbyggt, ska smutsa ner det lite till. Fick till tegelväggarna rätt okej för att vara första gången.

Sen måste jag sätta i riktig belysning, det gör väldigt mycket.
Bilagor
Tova_timmer057.jpg
Tova_timmer058.jpg
Tova_timmer056.jpg
Medgrundare av Moderna MälarModuler....och antitrafikspelare.
Användarvisningsbild
Gissberg
Inlägg: 75
Blev medlem: 2014-01-16, 16:45

Re: Töva Timmerterminal

Inlägg av Gissberg »

Är det egna villan månne?
Användarvisningsbild
MickeWestberg
Inlägg: 2112
Blev medlem: 2015-04-15, 23:28
Ort: Stockholm

Re: Töva Timmerterminal

Inlägg av MickeWestberg »

Om så vore 😀. Nejdå, satt och letade bra länge för att hitta några passande byggsatser och hittade till slut ett 3-pack på tradera med två hus och ett stort garage för lastbilar/traktorer. Husen får tjäna som lunchrum/administration/verkstadsgarage etc. Det är fiktiva hus då jag inte har en aning om hur de riktiga husen ser ut mer än att det är minst två stycken. Ett i slutet av timmerlossningen och ett där tågen stannar efter vägning innan de backar in till lastspåren.
Medgrundare av Moderna MälarModuler....och antitrafikspelare.
Användarvisningsbild
MickeWestberg
Inlägg: 2112
Blev medlem: 2015-04-15, 23:28
Ort: Stockholm

Re: Töva Timmerterminal

Inlägg av MickeWestberg »

Ytterligare två byggnader klara, dock står de på fel ställen för tillfället.
Tova_timmer059.jpg
Medgrundare av Moderna MälarModuler....och antitrafikspelare.
Användarvisningsbild
MickeWestberg
Inlägg: 2112
Blev medlem: 2015-04-15, 23:28
Ort: Stockholm

Re: Töva Timmerterminal

Inlägg av MickeWestberg »

Första tanken var att ha garaget vänt med portarna framåt men det blev för nära avstånd till spåret så därför blir det baksidan av garaget man istället kommer att kunna se vilket jag också tror blir mer realistisk.

Målning av spåren fortgår och det är ett rätt tråkigt jobb men som lyckligtvis lyfter hela utseendet, jag är inte världens mest fasta hand på penseln så det blir lite rostfärg som även träffar lite av sliprarna men så är det ju i verkligheten också, slipers, rälsspikar/fästanordningar blir även de rostiga och väldigt smutsiga. Har även fixat till makadamskarvarna så de blir en jämnare övergång, detta med hjälp av lite smörgåspapper mellan sektionerna då lim inte fäster på detta, ett knep jag fick lära mig av en Huddingekompis - tack Elmis.
Tova_timmer060.jpg
Tova_timmer061.jpg
Medgrundare av Moderna MälarModuler....och antitrafikspelare.
Elmis
Inlägg: 679
Blev medlem: 2016-09-19, 21:48
Ort: Stockholm

Re: Töva Timmerterminal

Inlägg av Elmis »

Å jag har lärt av dig.
Tack Micke
Skriv svar

Återgå till "MMM-H0-2R - moduler"