Fantasilösa (Fla) - Brobäcka (Bba)

Moduler byggda efter MMM-H0-2R-standarden
Användarvisningsbild
MickeWestberg
Inlägg: 2108
Blev medlem: 2015-04-15, 23:28
Ort: Stockholm

Fantasilösa (Fla) - Brobäcka (Bba)

Inlägg av MickeWestberg »

Då är det dags att starta en ny tråd när det gäller bygget av de två kurvorna Fantasilösa och Brobäcka. De två modulerna kommer att bygga på samma princip som Nystreckorna dvs två 50x28cm moduler som får plats i en kartong för enkel transport. Som namnet föreskriver så blir den ena rätt fantasilös med enkelt landskap, typisk svensk sommar. Och Brobäcka för att den har en liten bro med en bäck under. Istället för betongslipers som jag haft tidigare blir det flexräls med träslipers. Den 50cm långa flexrälsen kommer att delas på två eller tre delar med skarvjärn emellan för att få det riktiga dadunk-ljudet när tågen passerar. Jag kommer att löda körströmmen till skarvjärnen. Till ballast blir det finkornig sand med lite växtlighet i. Kurvorna kommer att få två olika radier. Brobäcka har fem graders lutning på varje sida och Fantasilösa kommer att få 10 grader. Det är brist på kurvor så jag tänker hålla det enkelt. Då dom är max 50cm behöver jag inga ben.

MVH / Micke
Senast redigerad av 2 MickeWestberg, redigerad totalt 2016 gång.
Medgrundare av Moderna MälarModuler....och antitrafikspelare.
Användarvisningsbild
MickeWestberg
Inlägg: 2108
Blev medlem: 2015-04-15, 23:28
Ort: Stockholm

Re: Fantasilösa - Brobäcka

Inlägg av MickeWestberg »

Tog med både Brobäcka och Fantasilösa till Huddingelokalen igår för att måla sarg och delvis gavlar i svart kulör vilket även Nystreckorna också fick. Idag passade jag på att lägga gipsbindor samt pensla ett lager gipsblandning blandat med en droppe färg på Brobäcka samt att jag ballasterade rälsen med sand. Just nu så ser landskapet rätt risigt ut men så är det alltid från början och det är en del kvar att göra. Temat på både Brobäcka och Fantasilösa blir 50-60-tal och givetvis en härlig svensk sommar. Fortsättning följer / Micke

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild
Medgrundare av Moderna MälarModuler....och antitrafikspelare.
Användarvisningsbild
daniel
Inlägg: 3549
Blev medlem: 2012-05-08, 10:15

Re: Fantasilösa - Brobäcka

Inlägg av daniel »

Det ser lovande ut :)

Med vänlig hälsning
Daniel
Användarvisningsbild
Eke
Inlägg: 1340
Blev medlem: 2012-05-09, 02:09

Re: Fantasilösa - Brobäcka

Inlägg av Eke »

Ser bra ut Micke, roligt med så produktiva medlemmar!

Mvh. Eke
Användarvisningsbild
LLJ
Inlägg: 4297
Blev medlem: 2012-05-08, 10:27

Re: Fantasilösa - Brobäcka

Inlägg av LLJ »

Trevligt med kurvor. Gör modulbanan mer levande.

/Lars
Användarvisningsbild
stasv
Inlägg: 2076
Blev medlem: 2014-01-30, 09:29
Ort: Kista
Kontakt:

Re: Fantasilösa - Brobäcka

Inlägg av stasv »

Riktigt fin modul. Inspirerande för framtida byggen.
----------------------------------------------------------
Staffan S
MMM/3R
Medlem 3549 Svenska MAD fanclub
Delar dag med Malmbanans första malmtransport till Luleå!
Användarvisningsbild
MickeWestberg
Inlägg: 2108
Blev medlem: 2015-04-15, 23:28
Ort: Stockholm

Re: Fantasilösa - Brobäcka

Inlägg av MickeWestberg »

Tack så mycket för det. Om inget har märkt det så kan jag säga att det överstora röret under den lilla bron är gjord av en toarulle, man tar vad man har.
Medgrundare av Moderna MälarModuler....och antitrafikspelare.
Användarvisningsbild
daniel
Inlägg: 3549
Blev medlem: 2012-05-08, 10:15

Re: Fantasilösa - Brobäcka

Inlägg av daniel »

MickeWestberg skrev:Tack så mycket för det. Om inget har märkt det så kan jag säga att det överstora röret under den lilla bron är gjord av en toarulle, man tar vad man har.
Bra. Bortspolad banvall är inget kul, så bättre att ta i lite ordentligt. Om någon klagar så är det bara att hänvisa till att järnvägen vid åtskilliga tillfällen har blivit översvämmad just här och att bolaget till slut har tagit i ordentligt.

Med vänlig hälsning
Daniel
Användarvisningsbild
MickeWestberg
Inlägg: 2108
Blev medlem: 2015-04-15, 23:28
Ort: Stockholm

Brobäcka (Bba)

Inlägg av MickeWestberg »

Igår passade jag på att strössla ut en salig blandning strömaterial och flock på Brobäcka (Bba). Är det så man skriver förkortningar på järnvägsspråk, nån som är insatt i detta? Det kommer även att bli något träd och en del buskar/sly. Kanterna till Bron ska målas om och även räls och banvall, sen måste jag avsluta med ett till lager svartfärg på ramen. Men som sagt jag ska hålla den så enkel som möjlig och hittills är jag ändå rätt nöjd. / Fortsättning följer - Micke

Bild

Bild

Bild

Bild
Medgrundare av Moderna MälarModuler....och antitrafikspelare.
Användarvisningsbild
daniel
Inlägg: 3549
Blev medlem: 2012-05-08, 10:15

Re: Brobäcka (Bba)

Inlägg av daniel »

MickeWestberg skrev:Igår passade jag på att strössla ut en salig blandning strömaterial och flock på Brobäcka (Bba). Är det så man skriver förkortningar på järnvägsspråk, nån som är insatt i detta?
Ja. Det finns olika sätt att skriva förkortningar, men detta sätt är vanligt.

Med vänlig hälsning
Daniel
Skriv svar

Återgå till "MMM-H0-2R - moduler"