Dubbelspår duckunder metallbro på gång!

Moduler byggda efter MMM-H0-2R-standarden
fs_toni
Inlägg: 722
Blev medlem: 2014-01-16, 12:40

Dubbelspår duckunder metallbro på gång!

Inlägg av fs_toni »

Planen är att nu i vår färdigställa samtliga mina 4 Margarin-dubbelspårs-kurvor så att det blir en komplett 90 grader dubbelspår totalt. Därutöver sätta landskap på mitt raka 1 meters dubbelspår.

Nyheten är att jag planerar en 1500-1600 mm lång dubbelspårs duckunder bro i aluminium. Förlagan ser ut så här:
http://www.elu.se/wp-content/uploads/20 ... sbron1.jpg

Har surrat lite med Odd om bygg-tips. Har även tänkt att kontakta några vänner som t ex Seth för att få råd, men bestämde nu för att inbjuda er alla att ge synpunkter och förslag i framförallt två frågor:
1) ben (jag vill ju att den ska kunna stå själv utan att hänga på andra moduler)
2) gavel-konstruktion

Båda två ovanstående frågor går lite in i varandra så låt mig redogöra mer konkret för tankarna:
Jag vill helst att metalldelen av bron ska vara så enkel som möjligt och löstagbar från gavlar och ben. Min tanke är att bygga två enklare korta gavelbitar i trä som har benen infästa i sig och i vilken man kan skruva dit själva metallbron. Dock vill jag undvika att skruva i aluminium. Min tanke är därför att ha en permanent mindre fastskruvad träbit t ex på undersidan av bron - och att det är denna som ansluter till gavelbiten med ben. Skälet till denna lösning skulle vara att själva Alu-bro-delen då kan ha ett minimum av otymplighet i ändarna då den saknar riktiga gavlar och beninfästningar. Samtidigt är utmaningen då att själva bron måste såklart sitta fast skruvad mot gavel-delen.

Jag söker alltså era ideer på hur dessa gavelbitar med benfästen kan konstrueras och se ut?
Samt hur infästning av bron kan ske på smidigt och snyggt sätt i dessa gaveldelar när banan monteras?

Fråga gärna om något är oklart. Hoppas på att höra era smarta idéer!
Qrt
Inlägg: 465
Blev medlem: 2014-01-16, 18:07
Ort: Stockholm

Re: Dubbelspår duckunder metallbro på gång!

Inlägg av Qrt »

Hej Toni
Roligt att du planerar att bygga en bro i form av en d-u.
Det fattas minst två sådana vid en träff av Rotebro eller VMJF storlek och jag har funderat mycket på att försöka få en á två sådana till stånd. Varje lätt passerbar d-u gör ju att hela anläggningen står säkrare.

En fantastiskt funktionell duck-under i form av en grön bro syns ofta vid träffar anordnade av just VMJF.

Det jag uppskattar och beundrar hos den konstruktionen är:
a) Att den är väldigt funktionell ty
- den är mycket smal
- den har en helt slät undersida fri från underhängande sladdar
(alla sladdar går inne i "bron". Med anslutningar ovanifrån i ändarna med gängse stickproppar om jag minns rätt)
- jag vill också minnas att dess frigång ligger högre än gängse moduler
Allt detta underlättar passage och tvingar den undergående att kröka rygg och knän så lite och under så kort tid som möjligt och utan att behöva vara livrädd för att fastna i något nedstickande eller hängande.
Det bidrar till bättre anläggningssäkerhet.

b) Trots detta är den vid närmare påseende en riktig modul med landskap och korrekta gavlar.
De korta brofästena är nämligen gestaltade med liten brostuga, fundament, landskap, figurer mm.

c) Färgen. Den är lätt att hitta. Din aluminiumbroförlaga går säkert att göra lika synlig.

Vad den inte har är ben. Den lever på grannarnas vilket dock gör den ännu enklare att passera under.

Vid en d-u önskar jag och flera med mig något att stödja ena handen på när man passerar.
Stabila ben, tydligt utmärkta att man får fatta tag i dem, skulle kanske vara en lösning.
En annan är ett stöd t ex med formen och höjden av en attachéväska.

/Curt
---------------------------------------------------------------------------------------
Br80 Roco - startsatslok som rangerlok
Användarvisningsbild
daniel
Inlägg: 3549
Blev medlem: 2012-05-08, 10:15

Re: Dubbelspår duckunder metallbro på gång!

Inlägg av daniel »

@fs_toni: Om jag förstår dig rätt så kommer du ha små gavlar till bron som du vill fästa ihop med de riktiga modulgavlarna i trä? Om så är fallet så kan du göra trä-modulgavlarna i en tjock plywoodskiva, t ex 15 mm tjock, borra två hål med diameter 15 mm och ca 3 mm djup, och därefter borra ca 9 mm hål i centrum av 15 mm hålen där 9 mm-hålen är genomgående. Ta sedan två M8 islagsmuttrar och slå in i 9mm-hålet. Att du borrar 15 mm hål först är att du vill försänka islagsmuttern så den inte sticker ut.

Sedan sätter du ihop aluminiumbrons gavel med trägaveln och skruvar en M8-bult med bricka genom aluminiumgaveln och trägaveln så att bulten nästan kommer ut genom islagsmuttern. Den sida av trägaveln där islagsmuttern sitter ska alltså vara mot nästa modul. Du kan antingen kapa M8-bulten till rätt längd eller använda några brickor för att M8-bulten inte ska sticka ut för långt.

Aluminiumgaveln och trägaveln behöver två bultar för att sitta ihop stabilt. Har man bara en bult kommer modulen att vrida sig runt bulten. Därför behövs två islagsmuttrar i resp. trägavel.

Med vänlig hälsning
Daniel
fs_toni
Inlägg: 722
Blev medlem: 2014-01-16, 12:40

Re: Dubbelspår duckunder metallbro på gång!

Inlägg av fs_toni »

Qrt skrev:Hej Toni
...
Det jag uppskattar och beundrar hos den konstruktionen är:
a) Att den är väldigt funktionell ty
- den är mycket smal
- den har en helt slät undersida fri från underhängande sladdar
(alla sladdar går inne i "bron". Med anslutningar ovanifrån i ändarna med gängse stickproppar om jag minns rätt)
- jag vill också minnas att dess frigång ligger högre än gängse moduler
Allt detta underlättar passage och tvingar den undergående att kröka rygg och knän så lite och under så kort tid som möjligt och utan att behöva vara livrädd för att fastna i något nedstickande eller hängande.
Det bidrar till bättre anläggningssäkerhet.

....

c) Färgen. Den är lätt att hitta. Din aluminiumbroförlaga går säkert att göra lika synlig.

Vid en d-u önskar jag och flera med mig något att stödja ena handen på när man passerar.
...

/Curt
Tack Curt,
vad gäller kablar har jag tänkt ha en kabel-kanal undertill på bron. Det betyder då tyvärr några få centimeter mindre "frigångshöjd" under bron. Men bör ändå vara en bättre lösning än hängande kablar eller liggande på golvet...

Då blir ju frigången under ca 125 cm hög och mycket högre kan man ju inte ha om man ska följa standard.

Färgen blir ju knappast signalfärg, men man kanske kan göra någon special mitt på bron typ geting/tigerrandigt gul?

Att stödja handen på kanske man kan lösa med en pall? Svårt att kunna hålla i benen för så grova blir det inte....
fs_toni
Inlägg: 722
Blev medlem: 2014-01-16, 12:40

Re: Dubbelspår duckunder metallbro på gång!

Inlägg av fs_toni »

Tack Daniel!
daniel skrev:@fs_toni: Om jag förstår dig rätt så kommer du ha små gavlar till bron som du vill fästa ihop med de riktiga modulgavlarna i trä? Daniel
Ja fast bron är ju slät undertill så det blir ju en "vågrät" träbit - eller en fyrkantig träklump som blir det jag kan skruva fast på brons undersida - inte en "gavel".
daniel skrev: Om så är fallet så kan du göra trä-modulgavlarna i en tjock plywoodskiva, t ex 15 mm tjock, borra två hål med diameter 15 mm och ca 3 mm djup, och därefter borra ca 9 mm hål i centrum av 15 mm hålen där 9 mm-hålen är genomgående. Ta sedan två M8 islagsmuttrar och slå in i 9mm-hålet. Att du borrar 15 mm hål först är att du vill försänka islagsmuttern så den inte sticker ut.
Daniel
Pratar du här om den trägavel/brofundament som ansluter mot nästa modul?
daniel skrev: Sedan sätter du ihop aluminiumbrons gavel med trägaveln och skruvar en M8-bult med bricka genom aluminiumgaveln och trägaveln så att bulten nästan kommer ut genom islagsmuttern. Den sida av trägaveln där islagsmuttern sitter ska alltså vara mot nästa modul. Du kan antingen kapa M8-bulten till rätt längd eller använda några brickor för att M8-bulten inte ska sticka ut för långt.

Aluminiumgaveln och trägaveln behöver två bultar för att sitta ihop stabilt. Har man bara en bult kommer modulen att vrida sig runt bulten. Därför behövs två islagsmuttrar i resp. trägavel.
Daniel
Inte helt säker på att jag förstått...?

Någon "aluminiumgavel" hade jag alltså inte tänkt ha - bara en bro som slutar helt tvärt. Se denna bild som ett exempel:
http://www.accura-eisenwaren.de/media/a ... t/10-b.jpg
Den del som markeras a på bilden är då spårbotten/spårbädd där rälsen ska gå och under U-profilen ska en träbit skruvas permanent tänkte jag. Träet under U-profilen skulle sen på något vis sen vid montering anslutas till en trämodulgavel på vilken även benen på något sätt ska monteras. Hoppas tanken blev tydligare nu? Detta är dessa delar med "trä mot trä" eller "bro-trä mot modulgavel-trä" som jag ännu inte hittat en bra lösning på hur man gör det såväl stabilt som lättmonterat och med hög precision. Tanken är ju att U-profilen ska kunna gå ända fram "kant-i-kant" till nästa modul om det går (och annars måste jag ju bygga en liten bit räls i trägaveln...)
fs_toni
Inlägg: 722
Blev medlem: 2014-01-16, 12:40

Re: Dubbelspår duckunder metallbro på gång!

Inlägg av fs_toni »

Rotation of IMG_2733.JPG
Har försökt rita en bild snett ovanifrån och från sida profil på min preliminära tanke. Hoppas det framgår?
Men jag känner mig inte helt 100% övertygad om att det är den bästa lösningen... Därav fråga till forumet.

Sen återstår dessutom frågan om hur benen ska bästa sättas?
Användarvisningsbild
daniel
Inlägg: 3549
Blev medlem: 2012-05-08, 10:15

Re: Dubbelspår duckunder metallbro på gång!

Inlägg av daniel »

Med den lösningen får du väldigt stora krafter i skarven mellan aluminiumprofilen, den permanenta träbiten och trägaveln. Jag ser det som mycket troligt att någonting går sönder efter ett par träffar med den lösningen.

Om du har en aluminiumprofil som är 1500 mm lång och i ändarna har ben som är 1300 mm långa så blir det väldigt stora krafter om man råkar trycka bron i längsled. I normala fall har man ofta stag mellan benen som stadgar upp dem, men i det här fallet så är stag omöjliga pga att du då tappar funktionen med duck-under. På en vanlig modul har du en långsida som är 80 mm hög eller mer som tar upp dessa vridkrafter men här har du knappt inget som tar upp vridkrafterna. Alltså måste du stadga upp gaveln så att gaveln inte riskerar vika sig.

Jämför om du ska hänga upp en hylla på väggen. Det finns vinklar som ser ut som ett upp-och-nervänt L som du kan köpa, men ett sånt L kan du böja med dina händer. Vill du ha större stadga så måste vinkeln ha ett stag, dvs att du får en triangel istället för ett L. Jag lärde mig det den hårda vägen då jag byggde en hyllbana på väggen och märkte att hyllorna började luta ner ganska snart.

Med vänlig hälsning
Daniel
Bilagor
Duckunder.png
Duckunder.png (4.67 KiB) Visad 5081 gånger
fs_toni
Inlägg: 722
Blev medlem: 2014-01-16, 12:40

Re: Dubbelspår duckunder metallbro på gång!

Inlägg av fs_toni »

daniel skrev:Med den lösningen får du väldigt stora krafter i skarven mellan aluminiumprofilen, den permanenta träbiten och trägaveln. Jag ser det som mycket troligt att någonting går sönder efter ett par träffar med den lösningen.

Daniel
Alu-profilen ska vara förstärkt på undersidan med två st påsvetsade L-formade längsgående profiler. Dessutom ger den uppvikta U-formen ytterligare stabilitet, samt slutligen den på-svetsade fackverks-mönstret (som är dock mest till för syns skull). Jag nämnde inte dessa saker för bron eftersom de inte är relevanta för frågeställningen om gavel-konstruktionen.

Anledningen till att jag ville ha "trä-mot-trä" i gavel-montering snarare än Alu-gavel mot trä-gavel montering, är just att det då vore enklare att byta ut träet om något går sönder.
Användarvisningsbild
DanielEnglund
Inlägg: 54
Blev medlem: 2013-01-07, 00:15
Ort: Rönninge

Re: Dubbelspår duckunder metallbro på gång!

Inlägg av DanielEnglund »

Toni, ett spännande projekt att följa, alltid kul med broar av olika slag, samtidigt ett bra inslag inför körningarna där det behövs d-u.

Skall hela bron vara i aluminium?

Mvh
Daniel
StaffanWiman
Inlägg: 787
Blev medlem: 2012-05-09, 02:18

Re: Dubbelspår duckunder metallbro på gång!

Inlägg av StaffanWiman »

Någonting som hänger ner under bron så att man känner att man är för nära. Det kan minska risken att man ändå slår i. Tänker på de här mjuka bommarna som hänger när vid infarter till parkeringshus och dylikt så att man varnas om fordonet skulle vara för högt...

Staffan (som kör husbil och vet)
Skriv svar

Återgå till "MMM-H0-2R - moduler"