Nystrecka

Moduler byggda efter MMM-H0-2R-standarden
Användarvisningsbild
MickeWestberg
Inlägg: 2112
Blev medlem: 2015-04-15, 23:28
Ort: Stockholm

Nystrecka

Inlägg av MickeWestberg »

Har lagt ut lite info tidigare på svenskt mj-forum om detta bygge men jag tänkte i fortsättningen skriva här då det ändå är moduler det handlar om.
För att göra en lång historia kort så bestämde jag mig för att göra två moduler med 28cm bredd samt 50cm långa detta för att jag skulle kunna transportera dessa i en vanlig flyttlåda. Grundtanken var också att de skulle vara modernt enkelspår med betongslipers och lite grövre makadam. Landskapet skulle vara enkel lite kuperad terräng med lite grönt här och där, dock inga träd då det skulle skapa problem i transporten. Modulerna ska kunna användas en och en utan ben eller som en sammansatt enhet med 4 ben. Nu är jag inte världens bästa snickare så den ena modulen blev lite mindre än en centimeter längre än den andra.

I dagsläget har jag kommit en bit på väg, provpassade båda modulerna under en träff i helgen och satte därefter fart med lite landskapsformande av woodland scenicstyp dvs gips och tidningspapper. När detta har torkad penslar jag på en blandning av gipspulver och vatten för att få en slät yta att sedan turfa ner. Den ena modulen har fått sin landskapsform och även lite ballast till rälsen ikväll medans den andra väntar på att få gipsbindor. Här kommer lite bilder på projektet /mvh Micke

Bild
Bild
Bild
Bild
Medgrundare av Moderna MälarModuler....och antitrafikspelare.
Användarvisningsbild
MickeWestberg
Inlägg: 2112
Blev medlem: 2015-04-15, 23:28
Ort: Stockholm

Re: Nystrecka

Inlägg av MickeWestberg »

Trots att jag från början inte hade tänkt att det skulle bli så mycket grönt på dessa två moduler så blev det så ändå. Landskapsgrunden blev helt enkelt lite för "kulligt" än vad jag från början hade tänkt mig men det var bara att köra på. Jag är ju ingen riktig landskapskonstnär och det är fortfarande lite fixande kvar men det är ju i alla fall en grund att bygga på.Här kommer ett bildcollage från dagens lilla projekt.

Bild
Medgrundare av Moderna MälarModuler....och antitrafikspelare.
Tompa
Inlägg: 2412
Blev medlem: 2013-09-06, 12:06
Ort: Stockholm

Re: Nystrecka

Inlägg av Tompa »

Jag tycker det blev jättebra!
Sådana mindre moduler är väldigt användbara när man banplanerar.
Gör gärna några små kurvor också i samma stil.
Användarvisningsbild
MickeWestberg
Inlägg: 2112
Blev medlem: 2015-04-15, 23:28
Ort: Stockholm

Re: Nystrecka

Inlägg av MickeWestberg »

Tack Tompa. Har faktiskt planer på att längre fram beställa en kurva av Janne för bygge med märklinspår 2r/3r. Alternativt om jag fixar det själv, sjukt svårt att få till kurvor.
Medgrundare av Moderna MälarModuler....och antitrafikspelare.
Tompa
Inlägg: 2412
Blev medlem: 2013-09-06, 12:06
Ort: Stockholm

Re: Nystrecka

Inlägg av Tompa »

MickeWestberg skrev:...längre fram beställa en kurva av Janne för bygge med märklinspår 2r/3r...
Bygger du på jannes laserskurva modulsatser behöver du inte överge din betongslipersräls för att göra en 2R/3R kombimodul.
Tror du sett mina Ostkrokar. Att sätta punktbandet var inte svårt alls.

Bild
Användarvisningsbild
MickeWestberg
Inlägg: 2112
Blev medlem: 2015-04-15, 23:28
Ort: Stockholm

Re: Nystrecka

Inlägg av MickeWestberg »

Det är helt klart ett bättre alternativ med punkband än att sitta och måla slipers. Vi borde skaffa nån form av kurvjigg till lokalen. Förövrigt så är dina ostkrokar bland de snyggaste modulerna jag personligen har sett. Jag gillar när man bygger "nytt" som det ser ut idag med grövre ballast och betongslipers, men det verkar vara få som bygger nutid. Inget fel med 50-60 talsbyggen och att det hände väldigt mycket då men tiden går vidare och det är kul att se nått nytt som tex gångtunneln på en av ostkrokarna, såna finns ju lite varstans idag.
Medgrundare av Moderna MälarModuler....och antitrafikspelare.
Användarvisningsbild
MickeWestberg
Inlägg: 2112
Blev medlem: 2015-04-15, 23:28
Ort: Stockholm

Nystrecka 1 och Nystrecka 2

Inlägg av MickeWestberg »

Här är lite bilder från dagens jobb på dels Nystrecka 1 med målad räls och ledningsstolpe samt att Nystrecka 2 har fått en landkapsbas.

Bild

Bild
Medgrundare av Moderna MälarModuler....och antitrafikspelare.
Användarvisningsbild
MickeWestberg
Inlägg: 2112
Blev medlem: 2015-04-15, 23:28
Ort: Stockholm

Re: Nystrecka

Inlägg av MickeWestberg »

Nystrecka 1 har fått lite dekoration i form av buskar/sly samt några träd, blev helt klart en förbättring, tack Tompa för tips om sly dock är dom denna gång fabrikstillverkade, fick tag i både träd och buskar väldigt billigt. Ledningsstolpen måste kunna vara avtagbar vid transport så det löst jag genom ett besök till järnhandeln och handla muttrar M3 samt en bricka.Efter det var det bara att sticka ner ledningsstolpen , på med brickan och sen skruva på muttern och den sitter hur bra som helst.

Modulerna blev som jag skrev tidigare gröna. Modulen var från början inte 28cm bred utan snarare 26,5 tack vare en dålig gersåg som nu ligger i grovsopan så blev jag ju tvungen att fixa till detta. Lösningen blev att limma 5mm kapaskiva på vardera modulsarg och ovan på det hård kartong och måttet blev 27,9mm samt en slät yta att måla på. En annan fördel med att jag gjorde denna breddning är ju att när man jobbar med gips så måste man ha en liten marginal ut till kanten för det är väldigt lätt att gipset pajar om man råkar stöta i modulen i något. Jag bjuder på lite bilder, limmet har inte riktigt torkat än på några av bilderna

/ Micke "tummen"

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild
Medgrundare av Moderna MälarModuler....och antitrafikspelare.
Användarvisningsbild
MickeWestberg
Inlägg: 2112
Blev medlem: 2015-04-15, 23:28
Ort: Stockholm

Nystrecka - Ettan - Tvåan

Inlägg av MickeWestberg »

Har ikväll gjort en insats på att göra lite slutfix på Nystrecka - Ettan då den ska packas ner och "magasineras" inför nästa träff. Åkte iväg och köpte M8-bultar, brickor, vingmuttrar samt nya flyttlådor något lägre i höjden så de passade hur bra som helst, blev lite plats över för verktyg och övriga tillbehör. Bilder på kvällens slutjobb på Nystrecka - Ettan ser ni här samt en snabb ihopsättning med Nystrecka -Tvåan med M8 bultar något ojusterat. Borrhålen är 10mm och jag brukar använda m10 bult hemma men på träffar är det M8 som gäller.

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Ikväll blev det dessutom en hel del gjort på Nystrecka -Tvåan. Det blev lite mer sly och buskar samt att jag bestämde mig för att trycka dit en arbetsbarack på tok för nära spåren i nya mått mätta men denna barack är kvarglömd sen dom förnyade spåret, den är även flytt och rivningsbar så den får stå kvar tills den rasar ihop. En kontaktledningsstolpe kom också på plats. Har satt ut 2st baliser för ATC och där dom finns är det i regel en hastighetsskylt enligt en säker källa så det blir väl nästa detalj, vi får se vad vi hittar på mer, här är lite bilder på Nystrecka- Tvåan. / Micke

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild
Medgrundare av Moderna MälarModuler....och antitrafikspelare.
Användarvisningsbild
stasv
Inlägg: 2079
Blev medlem: 2014-01-30, 09:29
Ort: Kista
Kontakt:

Re: Nystrecka

Inlägg av stasv »

Vackert bygge!
----------------------------------------------------------
Staffan S
MMM/3R
Medlem 3549 Svenska MAD fanclub
Delar dag med Malmbanans första malmtransport till Luleå!
Skriv svar

Återgå till "MMM-H0-2R - moduler"