Fiktiv station. Fråga om spårplanering. Vad är rimligt?

Moduler byggda efter MMM-H0-2R-standarden
Användarvisningsbild
ArneL
Inlägg: 127
Blev medlem: 2014-01-20, 12:12

Re: Fiktiv station. Fråga om spårplanering. Vad är rimligt?

Inlägg av ArneL »

RickardNordström skrev:Hallå Micke...
Jag gillar att leva farligt :o ;)

Jag har tyvärr redan CC 55mm mellan spåren. Känns inte aktuellt att klämma in en perrong där.... eller??
...

:) Mvh Rickard
Min station Saltskog med verklig förebild har fyra mellanplattformar mellan fem spår, alla med c/c 50 mm i H0. I verkligheten var spåravståndet c/c 4400 mm. Så visst går det.

/A
-----------------
/Arne Larsson
Användarvisningsbild
MickeC
Inlägg: 1874
Blev medlem: 2012-05-09, 02:13
Kontakt:

Re: Fiktiv station. Fråga om spårplanering. Vad är rimligt?

Inlägg av MickeC »

ArneL skrev:
RickardNordström skrev:Hallå Micke...
Jag gillar att leva farligt :o ;)

Jag har tyvärr redan CC 55mm mellan spåren. Känns inte aktuellt att klämma in en perrong där.... eller??
...

:) Mvh Rickard
Min station Saltskog med verklig förebild har fyra mellanplattformar mellan fem spår, alla med c/c 50 mm i H0. I verkligheten var spåravståndet c/c 4400 mm. Så visst går det.

/A
Det är väl samtidigt en förebild från före förra sekelskiftet om vi pratar tidsepok.
//Micke C - Mikael Carlsson
VMJF - FREMO
Hökerum som N-RE
Crawford Valley i americaN
Användarvisningsbild
ArneL
Inlägg: 127
Blev medlem: 2014-01-20, 12:12

Re: Fiktiv station. Fråga om spårplanering. Vad är rimligt?

Inlägg av ArneL »

MickeC skrev:
ArneL skrev:
Min station Saltskog med verklig förebild har fyra mellanplattformar mellan fem spår, alla med c/c 50 mm i H0. I verkligheten var spåravståndet c/c 4400 mm. Så visst går det.

/A
Det är väl samtidigt en förebild från före förra sekelskiftet om vi pratar tidsepok.
Visst är det så, fram till 1921. Men på andra håll fanns sådana kvar mycket länge. Vad de smalaste kan vara idag vet jag dock inte.

/A
-----------------
/Arne Larsson
Användarvisningsbild
MickeC
Inlägg: 1874
Blev medlem: 2012-05-09, 02:13
Kontakt:

Re: Fiktiv station. Fråga om spårplanering. Vad är rimligt?

Inlägg av MickeC »

ArneL skrev:...

Visst är det så, fram till 1921. Men på andra håll fanns sådana kvar mycket länge. Vad de smalaste kan vara idag vet jag dock inte.

/A
Vid ombyggnader breddades plattformarna vid de spår som var för persontåg, i vissa fall genom att spår togs bort.

Det finns ett regelverk hos trafikverket som beror på trafikmängd men även om det passerar tåg (ex godståg) förbi plattformen utan att stanna.

Vid ex Laholms nya station ligger plattformarna inte ens vid de genomgående spåren.
//Micke C - Mikael Carlsson
VMJF - FREMO
Hökerum som N-RE
Crawford Valley i americaN
Användarvisningsbild
MickeC
Inlägg: 1874
Blev medlem: 2012-05-09, 02:13
Kontakt:

Re: Fiktiv station. Fråga om spårplanering. Vad är rimligt?

Inlägg av MickeC »

Två förslag på station med mittplattform trots det redan lagda spåret.
förslag_b.jpg
förslag_b.jpg (25.14 KiB) Visad 4028 gånger
Antagligen tog man bort en bit på det långa mötesspår och byggde en bredare mittplattform...

I det nedre förslaget är en rest av det kvar som uppställning för ex en motorvagn.
//Micke C - Mikael Carlsson
VMJF - FREMO
Hökerum som N-RE
Crawford Valley i americaN
Användarvisningsbild
RickardNordström
Inlägg: 378
Blev medlem: 2013-09-28, 23:17
Ort: Göteborg

Re: Fiktiv station. Fråga om spårplanering. Vad är rimligt?

Inlägg av RickardNordström »

Hallå igen... :)

Tackar Micke för ditt engagemang. Jag hör vad du säger och kommer här med en sista kompromiss som jag tror du kan gilla. ;)
Vad som är vad förstår nog de flesta, så vi kör bilden. Kommentarer uppskattas :idea:
Spåret närmast station får ca 150cm perrong. 1 Rc med 4st 80-talare är ca 140cm.
Huvudspåret är ca 3 meter vilket är en acceptabel mötesspårs längd. Möjlighet att förlänga... Ja... :arrow:
CC på stationsspåren blir 115mm. Är detta ok?

Mvh Rickard

Lite offtopic fråga. Finns det någon spårstandard på Raka lokstall?
Bilagor
station5.jpg
ErikKuiper
Inlägg: 1237
Blev medlem: 2012-05-09, 02:15

Re: Fiktiv station. Fråga om spårplanering. Vad är rimligt?

Inlägg av ErikKuiper »

Den senaste skissen ser inte så dum ut. Det är bara lokstallet som känns lite malplacerat. Min första rekommendation skulle vara att ta bort lokstallet. Om lokstallet ska vara kvar så tycker jag det ska vara ett enkelt stall på stickspåret närmas publiksidan. Det andra stickspåret bör ligga vid en grusad yta och kan då användas som frilastspår.

/Erik
Användarvisningsbild
LLJ
Inlägg: 4297
Blev medlem: 2012-05-08, 10:27

Re: Fiktiv station. Fråga om spårplanering. Vad är rimligt?

Inlägg av LLJ »

Om man bygger en ny modulstation idag försöker jag att få den som bygger att bygga den såpass lång att man kan mötas med tåg så nära 4m (eller längre) som det går.
Dock inte alltid jag lyckas :) .
Det finns ett mängd modulstationer, de flesta med väldigt korta mötesspår, vilket gör dem mindre intressanta att använda i trafikspel. Även vid uppvisningskörningar har en längre station fördel då man kan köra med längre tåg och imponera på besökarna ;) .

Spårplanen ovan är den bästa hittills och kan nog bli en bra modul.

Ang. lokstall, Pikestuff har ett tvåspårs, kanske för modernt (korrigerad plåt)?

/Lars
Användarvisningsbild
MickeC
Inlägg: 1874
Blev medlem: 2012-05-09, 02:13
Kontakt:

Re: Fiktiv station. Fråga om spårplanering. Vad är rimligt?

Inlägg av MickeC »

RickardNordström skrev:Hallå igen... :)

Tackar Micke för ditt engagemang. Jag hör vad du säger och kommer här med en sista kompromiss som jag tror du kan gilla. ;)
Varsågod... :)

För karaktärens skull saknar jag rundspår på godsmagasin och kaj. Prova att växla lokalgodståg i olika riktningar förstår du snart varför det ofta var rundspår där på mindre stationer. Det gäller ju även att anpassa spårlängden till storlek på godsmagasinet.

Ett lokstall, speciellt ett dubbelt passar in betydligt bättre i med kortare spår, blandade spår med lokuppställning och lastning förekommer inte speciellt ofta. En möjlighet är att göra en Curtan och använda Jecos tvåportars men markera en igenfylld vändskiva och bara använda det ena spåret som lokstall och det andra som bussgarage...
//Micke C - Mikael Carlsson
VMJF - FREMO
Hökerum som N-RE
Crawford Valley i americaN
Användarvisningsbild
MickeC
Inlägg: 1874
Blev medlem: 2012-05-09, 02:13
Kontakt:

Re: Fiktiv station. Fråga om spårplanering. Vad är rimligt?

Inlägg av MickeC »

LLJ skrev:Om man bygger en ny modulstation idag försöker jag att få den som bygger att bygga den såpass lång att man kan mötas med tåg så nära 4m (eller längre) som det går.
Dock inte alltid jag lyckas :) .

/Lars
Hur många stationer med 4m mötesspår har du byggt Lars? ;) Sen ser också jag nyttan med långa mötespår även om jag hellre skulle se stationer med lite mindre längd men större möjlighet till tågbildning och kan fungera som start och slutpunkt...

Samtidigt fanns det en hel del mindre stationer med bara 150-200m fritt spår.
//Micke C - Mikael Carlsson
VMJF - FREMO
Hökerum som N-RE
Crawford Valley i americaN
Skriv svar

Återgå till "MMM-H0-2R - moduler"