Fiktiv station. Fråga om spårplanering. Vad är rimligt?

Moduler byggda efter MMM-H0-2R-standarden
Användarvisningsbild
RickardNordström
Inlägg: 378
Blev medlem: 2013-09-28, 23:17
Ort: Göteborg

Fiktiv station. Fråga om spårplanering. Vad är rimligt?

Inlägg av RickardNordström »

Hej på er :)

Bygger en station åt en kund. (48x100cm sektioner) Stationen finns inte på riktigt utan är ett fribygge. Kanske det finns en station med en liknande spårplan.
Hur som helst är frågan mycket enkel. Modulerna 1-2-3-4 räknat från vänster till höger är planerade.

Fråga på modul 3 är om det blå spåret ofta är förekommande i denna utformning. Detta blå spår är inte planerat att vara med men är i tankarna ett spår till ett godsmagasin. Rimligtvis får där plats 2 godsfinkor på ca 15 cm vardera.
De 2 spåren i anslutning till det blå spåret på modul 3-4 är vardera 1 meter långa uppställningsspår.
Det finns en liten risk att båda dessa ofta är upptagna med motorvagnståg och frågan då är om man vill ha ett stickspår till ett godsmagasin om man får svårt att använda det. Grundtanken med spåren var att de skulle vara uppställningsspår.

Modul 5 är inte planerad utan ett förslag då det finns önskemål om en modul med lokstall med vändskiva. Tror säkert det är rimligt att dessa kunde ligga en bit ifrån stationen på huvudspåret.

Om tid finnes i mässtider så vädra era tankar och ideér.

Mvh Rickard
Bilagor
Station1.jpg
Användarvisningsbild
MickeC
Inlägg: 1874
Blev medlem: 2012-05-09, 02:13
Kontakt:

Re: Fiktiv station. Fråga om spårplanering. Vad är rimligt?

Inlägg av MickeC »

Rent krasst känns det som det är väldigt dåligt utnyttjande av 5m modul med nuvarande spårplan... Och en överdimensionerad lokstation till en för liten station

Sen får du gärna tala om tänkt land och epok om man skall hitta några mer typiska situationer och lösningar.
//Micke C - Mikael Carlsson
VMJF - FREMO
Hökerum som N-RE
Crawford Valley i americaN
plj
Inlägg: 202
Blev medlem: 2012-05-09, 02:16

Re: Fiktiv station. Fråga om spårplanering. Vad är rimligt?

Inlägg av plj »

Normalt brukade in/ut-spåret till lokstationen inte utgå från huvudspåret utan från ett annat lämpligt spår. Man vill kunna gå till/från aktuellt spår utan att störa driften på huvudspåret. Till större lokstationer hade man (på ånglokstiden) ofta två spår. Ett ingångsspår och ett utgångsspår. Och som föregående skrev så verkar förslagets lokstation tämligen överdimensionerad. Till föreslagen station verkar en vändskiva (om tidsepoken är under ånglokstiden) och ett lokstall max tre portar. Är det under dieselepoken kan vändskivan slopas och lokstallet ersättas ett enkelt lokomotorskjul för stationens växellok (om ett sådant behövs).
PLj
Användarvisningsbild
LLJ
Inlägg: 4297
Blev medlem: 2012-05-08, 10:27

Re: Fiktiv station. Fråga om spårplanering. Vad är rimligt?

Inlägg av LLJ »

Kan bara hålla med MickeC att man utnyttjar modulerna väldigt dåligt med ovanstående spårplan.

Rundgångsspåret borde sträcka sig över alla fyra modulerna så att man kan mötas med ett 3.5 m tåg och ett annat, kanske längre, tåg.
Två uppställningsspår på vardera 1.5 m för uppställning av motorvagnar känns inte rätt ihop med den lilla stationen i övrigt.
De borde istället leda till godskunder, t.ex. en industri längs ovansidan + frilastspår med lastkaj för det undre spåret.

/Lars
ErikKuiper
Inlägg: 1237
Blev medlem: 2012-05-09, 02:15

Re: Fiktiv station. Fråga om spårplanering. Vad är rimligt?

Inlägg av ErikKuiper »

Som tidigare personer har skrivit så är inte modullängden utnyttjad särskilt väl och så känns inte spårplanen så verklighetstrogen. Jag kan förstå kunden att han vill ha lite plats att ställa upp sina vagnar och lok på en uppvisningsträff eller hemma (inte min personliga prioritet, men vi är alla olika), så vad kan vi göra med de premisserna. Jag föreslår då en plan enligt nedanstående skiss med följande egenskaper.
  • Långt mötesspår
  • c-c mellan mötesspåren bör vara mist 70 mm för att få plats med en perrong mellan spåren
  • Två uppställningsspår
  • Godsmagasin som går att komma ät från båda håll (vilket föredrogs i verkligheten)
  • Mellan stationen och lokstationen så är det standard MMM c-c 200 mm mellan spåren - ger flexibilitet
  • Jag rekommenderar inte att flytta den vänstra infartsväxeln till lokstallsmodulen då det minskar flexibiliteten
Bilagor
Rickard kundstation version 1.png
Rickard kundstation version 1.png (4.58 KiB) Visad 4792 gånger
Användarvisningsbild
RickardNordström
Inlägg: 378
Blev medlem: 2013-09-28, 23:17
Ort: Göteborg

Re: Fiktiv station. Fråga om spårplanering. Vad är rimligt?

Inlägg av RickardNordström »

Hallå där... :)

Beklagar sent svar på de uppskattade svaren ovan. Jag somnade igår rätt omgående efter mitt inlägg och har jobbat hela dagen...:oops:
Jag förstår att jag får förtydliga mig lite :)

Stationen har igentligen ingen förebild men vi kan väl säga att vi pratar 50-tal till nutid beroendes på vad som passerar stationen samt mycket brunt och orange i tågen.

Jag vet att personen ifråga har ett intresse i Borås-Alvesta järnväg.
Jag har kikat lite på stationernas utformning http://www.bangardar.se/kartor/bandelskarta_06-07.htm men inte direkt försökt avbilda någon specifik station. Dock kan man se på flera stationer att spår med godsmagasin faktiskt inte alltid har anslutning från båda ändar.

Modulerna är tänkt att fungera hemma och på modulträffar men framförallt fungera som dekorerade demomoduler på mässor och dylikt för spårbundna fordon där möjlighet att köra modellerna saknas och där utrymmet är begränsat. Bäst av allt hade varit att komma undan med 2 moduler. Detta känns dock för litet och just därför fokuserar jag på 3 moduler. Tanken är att man skall kunna när utrymme finns komplettera med både 1 och 2 moduler för att få önskad mötesspårslängd.

Att uppställningsspåren ställer till det huruvida detta är förekommande eller ej får stå åt sidan denna gång. Visst är det roligare med variation mellan våra stationer. Ibland kan udda vara roligt att prata om och kanske ge nya infallsvinklar i eventuella trafikspel.

När det gäller modul 5 med vändskiva så går den bort direkt. Den diskuterar vi inte mer. Det finns en liten risk att det kan bli ett 2 portars lokstall i änden på uppställningsspåren.

Fokus ligger just på flexibilitet att kunna ta med på visningar och ta så lite plats som möjligt. Modulernas bredd är 48cm. Tanken är att man som ensam skall kunna bära dessa helt själv i en förvaringslåda som är ca 105x50 x70cm och få plats i en vanlig kombi. Valet av station blev då en mindre station med mötesmöjlighet. Stationen kan ha trafikerats av Y6or och diverse lokdragna tåg. Säg Da, Du med 3 vagnar eller ett 10-15 vagnars godståg. För att återspegla den moderna trafiken kan ett Rc6 med 4 resandevagnar av 80-talstyp möta ett långt godståg. En perrong mellan spåren är för sent då första spåren redan är lagda.

Jag har också begränsat mig till 5 växlar då dekoderkortet från Möllehem har just 5 styrningar. Jag tror säker man kan styra fler växlar om dessa läggs om samtidigt men tycker det räcker med 4-5 växlar.

Ny bild...
¤ Blå modul är redan spårlagd.
¤ Röd modul kan tas bort eller så kan ytterligare modul läggas till.

Mvh Rickard
Bilagor
station2.jpg
Användarvisningsbild
MickeC
Inlägg: 1874
Blev medlem: 2012-05-09, 02:13
Kontakt:

Re: Fiktiv station. Fråga om spårplanering. Vad är rimligt?

Inlägg av MickeC »

Bangårdsskisserna du hänvisar till är lite farliga då många är ursprungsskick och inte nutid.

Pratar man bruntågsperioden känns två långa perroger fel, hellre då en längre mittplattform och en kort framför stationshuset.

Rena uppställningspår känns också fel, hellre då spår till ett frilastområde el dyl
//Micke C - Mikael Carlsson
VMJF - FREMO
Hökerum som N-RE
Crawford Valley i americaN
Användarvisningsbild
RickardNordström
Inlägg: 378
Blev medlem: 2013-09-28, 23:17
Ort: Göteborg

Re: Fiktiv station. Fråga om spårplanering. Vad är rimligt?

Inlägg av RickardNordström »

Hallå Micke...
Jag gillar att leva farligt :o ;)

Jag har tyvärr redan CC 55mm mellan spåren. Känns inte aktuellt att klämma in en perrong där.... eller??
Nya skissen kan nog bli den slutliga.

På modul 4 med uppställningspåren kan den övre delen vara modulär. På så vis att man kan skifta mellan lagerbyggnad med stängsel intill spårområdet där tåg står uppställda nattetid till en stor virkeshög och då fungera som omlastning mellan väg och tåg.

Jag har tillgodosett önskemål om längre mötesspår. Nu minst 3 meter. Går att förlänga till 4-5 meter och längre därtill med extra sektioner mellan modul 1 och 2. (så även mellan modul 3 och 4.)

Rent krasst om man ser till vad detta kan ha varit för (liten) station så funkar det i mitt huvud.
Pratar vi 50-tal och framåt en tid så var det kanske kortare motorvagnståg (Y6) som stannade här. Oftast passerade lokdragna tåg och om de stannade var de inte längre än 3-5 vagnar och fick då plats.
I modern tid är stationen nedlagd men huset står kvar. Tåg som möts får plats då stationen är väl tilltagen i sin nuvarande form.
Uppställningspåren kan fungera som omlastning av virkeståg då det finns möjlighet till rangering.

:) Mvh Rickard
Bilagor
station3.jpg
44121
Inlägg: 14
Blev medlem: 2014-01-16, 12:36
Ort: Tyresö

Re: Fiktiv station. Fråga om spårplanering. Vad är rimligt?

Inlägg av 44121 »

Om jag skulle få välja så skulle jag på modul 1 vid infartsväxeln mot spår 1 lägga en motväxel med godsmagasinet mot modulslut som då ävem kan tjänstgöra som skyddsväxel eller uppställningsspår för en vagn eller Y6
Där godsmagasinet nu är på modul 3 (tidigare skisser) skulle jag behålla det korta spåret med en liten plattform samt att det övre uppställningsspåret då skulle kunna användas som trafikspår vid modul körning.
Då kan stationen fungera som en grenstation.
Att ha en smal plattform mellan spår 1 och 2 var väldigt vanligt förr så det tycker jag att du ska försöka att ha.
Richard Gällhagen
Användarvisningsbild
MickeC
Inlägg: 1874
Blev medlem: 2012-05-09, 02:13
Kontakt:

Re: Fiktiv station. Fråga om spårplanering. Vad är rimligt?

Inlägg av MickeC »

RickardNordström skrev:Hallå Micke...
Jag gillar att leva farligt :o ;)

:) Mvh Rickard
Varsågod ...

Tyvärr är det bara den genuint svenska i karaktären du missar...

Sen finns det fortfarande möjlighet att åtgärda utan att bygga om...

Det är samma att skall det vara en perrong brukar den ligga vid huvudspåret genom stationen och närmast stationshuset...
//Micke C - Mikael Carlsson
VMJF - FREMO
Hökerum som N-RE
Crawford Valley i americaN
Skriv svar

Återgå till "MMM-H0-2R - moduler"