Hur montera fast en nedsänkt hamnsektion?

Moduler byggda efter MMM-H0-2R-standarden
Olle Sahlin
Inlägg: 27
Blev medlem: 2014-01-17, 16:24

Hur montera fast en nedsänkt hamnsektion?

Inlägg av Olle Sahlin »

Nu har jag ett litet dilemma. Det är dags att börja bygga mina smalspårsmoduler nu när jag har de byggsatser jag varit ute efter. Den ursprungliga planen är två raka M-Playmoduler och en som sticker ut i 45 graders vinkel från den vänstra raka modulen. Den utstickande modulen är tänkt att avslutas med Campbells Wharf och Norm's Landing Fishing Pier.

Jag har en specialgjord modul som egentligen ska byggas i två plan för att få en sänkning till vattennivån, men jag är inte helt hundra på att jag vill göra på det sättet, utan tänker mig istället en separat sektion med bara själva hamnbyggnaderna, som sedan fästs mot änden på antingen den utstickande modulen eller alternativt på den vänstra raka modulen.

På det här viset kan sträckan antingen bli rak genomfart mot andra moduler eller en kurva om huvudspåret går från den högra raka till den utstickande. Flexibilitet är bra!

Dilemmat är hur jag hanterar den lilla extramodulen med hamnen. M-Playmodulerna är 9 cm höga och det är cirka 6-6,5 cm från vattenytans botten (pirstolparna 5 cm plus pirens överbyggnad 1-1,5 cm) till rälsens ovankant (det ska gå ett spår ut på piren). Det jag tänker mig är en 50 cm bred modul (samma bredd som M-Playmodulerna) och så lång som den längre piren kräver. Modulen ska då ha en bottenplatta som är upp till 2,5-3 cm tjock med platta och uppbyggnad. Så hur fäster man den mot M-Playmodulen?

Jag tänker mig följande - en tunn metallplatta med uppvikta kanter så att den bildar ett tråg där hamnmodulen kan parkeras. Den kant som ska fästas mot M-Playmodulen ska då vara högre och ha motsvarande hål för bultar och fästas mot in- eller utsidan på modulen. Plattan kommer även att behöva ett par egna stödben.

Spåret som går ut på piren behöver inte vara elektrifierat, eftersom mitt ånglok inte får köra ut på piren utan måste ha en idler flat emellan.

Åsikter och förslag! Kommer det här att kunna fungera och finns det någon som i så fall kan hjälpa mig att yxa till den här stödplåten eller kan rekommendera någon? Storlek 50x60 cm plus kanter på någon cm längs tre sidor, uppvikta, samt en kant på ca 8 cm med borrade hål, plus benfästen, gärna fastsvetsade.

Återgå till "MMM-H0-2R - moduler"