Krutträsk

Moduler byggda efter MMM-H0-2R-standarden
Användarvisningsbild
Eke
Inlägg: 1340
Blev medlem: 2012-05-09, 02:09

Re: Krutträsk

Inlägg av Eke »

69 mm är nog lite lite tycker jag även om normen föreskriver det!
69 mm plus utrymme för kontaktledning känns bättre tycker jag så det blir lite marginal!
Är byglarna uppe av misstag på ett ellok så är det oftast högre än 69 mm och resulterar i trasig strömavtagare i tunneln!

Mvh. Eke
Användarvisningsbild
MickeC
Inlägg: 1874
Blev medlem: 2012-05-09, 02:13
Kontakt:

Re: Krutträsk

Inlägg av MickeC »

Eke skrev:69 mm är nog lite lite tycker jag även om normen föreskriver det!
69 mm plus utrymme för kontaktledning känns bättre tycker jag så det blir lite marginal!
Är byglarna uppe av misstag på ett ellok så är det oftast högre än 69 mm och resulterar i trasig strömavtagare i tunneln!

Mvh. Eke
Behöver alla tåg kunna gå överallt? Om tunneln är tänkt att ligga på en oelektrifierad linje skall den ha profil efter det. Sätter man upp en elspärrtavla vid kontaktledningsslut får lokföraren hålla koll.

Det måste modulägaren själv få bestämma beroende på förebild och inriktning.
//Micke C - Mikael Carlsson
VMJF - FREMO
Hökerum som N-RE
Crawford Valley i americaN
Användarvisningsbild
Eke
Inlägg: 1340
Blev medlem: 2012-05-09, 02:09

Re: Krutträsk

Inlägg av Eke »

MickeC skrev:
Eke skrev:69 mm är nog lite lite tycker jag även om normen föreskriver det!
69 mm plus utrymme för kontaktledning känns bättre tycker jag så det blir lite marginal!
Är byglarna uppe av misstag på ett ellok så är det oftast högre än 69 mm och resulterar i trasig strömavtagare i tunneln!

Mvh. Eke
Behöver alla tåg kunna gå överallt? Om tunneln är tänkt att ligga på en oelektrifierad linje skall den ha profil efter det. Sätter man upp en elspärrtavla vid kontaktledningsslut får lokföraren hålla koll.

Det måste modulägaren själv få bestämma beroende på förebild och inriktning.
Ja, naturligtvis!
Det var mest ett litet tips, modulen blir ju mer användbar för banplanerarna om den inte har profil som bara diesel och ånglok kan passera!
Men bygger man efter oelektrifierad förebild så ska naturligtvis modellen avspegla den profilen som förebilden har!

Mvh. Eke
Användarvisningsbild
CurtanSvensson
Inlägg: 824
Blev medlem: 2014-01-10, 00:53

Re: Krutträsk

Inlägg av CurtanSvensson »

Hej!

Kul att så många är engagerade i detta projekt Krutträsk modul 5. Frihöjden i tunneln är 11cm och bredden är 12 cm. Man kommer att kunna lyfta av tunneln på modulen detta innebär att det inte är några problem med att köra luciatåget på tunneln. I varje ända kommer skylten att vara med ett stearinljus som är överkryssat. Innebär ingen körning igenom tunneln med tända stearinljus. ;)

Från modulägaren
"Curten"
Curten
Användarvisningsbild
stasv
Inlägg: 2076
Blev medlem: 2014-01-30, 09:29
Ort: Kista
Kontakt:

Re: Krutträsk

Inlägg av stasv »

CurtanSvensson skrev:Hej Staffan

Har hämtat dessa på nätet och sedan förminskad ner till HO och kört ut på papper. Fäst dessa på kartongbit, målat svart på baksidan och pianotråd som stolpar. Runda förbudsskyltar finns också på nätet gör på samma sätt. ;)

Ah, då ska jag ta fram de bilder jag inte har och kolla. Och så brukar ju Försvarsmakten ha bilder i tryck och på nätet att ta del av. Så som du gjort. Tack för den påminnelsen.
----------------------------------------------------------
Staffan S
MMM/3R
Medlem 3549 Svenska MAD fanclub
Delar dag med Malmbanans första malmtransport till Luleå!
Användarvisningsbild
CurtanSvensson
Inlägg: 824
Blev medlem: 2014-01-10, 00:53

Re: Krutträsk

Inlägg av CurtanSvensson »

Då var belysningen klar på Krutträsk 4. Vore roligt i framtiden om vi kunde köra något under mörker med enbart tända belysningar på modulerna. ;)
Bilagor
20150908_210112.jpg
20150908_205830.jpg
20150908_205735.jpg
20150908_210046.jpg
20150908_205850.jpg
Curten
Användarvisningsbild
LLJ
Inlägg: 4297
Blev medlem: 2012-05-08, 10:27

Re: Krutträsk

Inlägg av LLJ »

Läckert!

Visst vore det mysigt att köra i mörker. Kräver dock att alla stationer har belysning för tjänstgörande personal så att man ser tidtabell mm.

/Lars
Användarvisningsbild
IngvarÖsterberg
Inlägg: 357
Blev medlem: 2013-02-26, 15:19
Ort: Partille

Re: Krutträsk

Inlägg av IngvarÖsterberg »

Tjusigt värre Kurten. :P
Jag är grymt importerad. Vi får väl se resultatet i Timmele, antar jag.
Hälsar Ingvar.
Användarvisningsbild
CurtanSvensson
Inlägg: 824
Blev medlem: 2014-01-10, 00:53

Re: Krutträsk

Inlägg av CurtanSvensson »

Då börjar staket runt ammunitionsförrådet att komma upp. Är något pilligt att sätta upp, har en bit kvar att göra.
Bilagor
20150910_171629.jpg
20150910_171526.jpg
20150910_171327.jpg
Curten
Användarvisningsbild
CurtanSvensson
Inlägg: 824
Blev medlem: 2014-01-10, 00:53

Re: Krutträsk

Inlägg av CurtanSvensson »

Tunnelbygget går vidare på Krutträsk modul 5. Här byggs det med DAS-lera skrapas och täljs i mängder.
Undrar vad det ta ska sluta någonstans. Håller också med en vattenkvarn (Faller) som ska anslutas till Berget.
Nu undrar jag vad skall denna modul heta?? Några bra förslag. :?:
Bilagor
20150929_191524.jpg
20150929_191614.jpg
Curten
Skriv svar

Återgå till "MMM-H0-2R - moduler"