Krutträsk
Re: Krutträsk
69 mm är nog lite lite tycker jag även om normen föreskriver det!
69 mm plus utrymme för kontaktledning känns bättre tycker jag så det blir lite marginal!
Är byglarna uppe av misstag på ett ellok så är det oftast högre än 69 mm och resulterar i trasig strömavtagare i tunneln!
Mvh. Eke
69 mm plus utrymme för kontaktledning känns bättre tycker jag så det blir lite marginal!
Är byglarna uppe av misstag på ett ellok så är det oftast högre än 69 mm och resulterar i trasig strömavtagare i tunneln!
Mvh. Eke
Re: Krutträsk
Behöver alla tåg kunna gå överallt? Om tunneln är tänkt att ligga på en oelektrifierad linje skall den ha profil efter det. Sätter man upp en elspärrtavla vid kontaktledningsslut får lokföraren hålla koll.Eke skrev:69 mm är nog lite lite tycker jag även om normen föreskriver det!
69 mm plus utrymme för kontaktledning känns bättre tycker jag så det blir lite marginal!
Är byglarna uppe av misstag på ett ellok så är det oftast högre än 69 mm och resulterar i trasig strömavtagare i tunneln!
Mvh. Eke
Det måste modulägaren själv få bestämma beroende på förebild och inriktning.
Re: Krutträsk
Ja, naturligtvis!MickeC skrev:Behöver alla tåg kunna gå överallt? Om tunneln är tänkt att ligga på en oelektrifierad linje skall den ha profil efter det. Sätter man upp en elspärrtavla vid kontaktledningsslut får lokföraren hålla koll.Eke skrev:69 mm är nog lite lite tycker jag även om normen föreskriver det!
69 mm plus utrymme för kontaktledning känns bättre tycker jag så det blir lite marginal!
Är byglarna uppe av misstag på ett ellok så är det oftast högre än 69 mm och resulterar i trasig strömavtagare i tunneln!
Mvh. Eke
Det måste modulägaren själv få bestämma beroende på förebild och inriktning.
Det var mest ett litet tips, modulen blir ju mer användbar för banplanerarna om den inte har profil som bara diesel och ånglok kan passera!
Men bygger man efter oelektrifierad förebild så ska naturligtvis modellen avspegla den profilen som förebilden har!
Mvh. Eke
- CurtanSvensson
- Inlägg: 824
- Blev medlem: 2014-01-10, 00:53
Re: Krutträsk
Hej!
Kul att så många är engagerade i detta projekt Krutträsk modul 5. Frihöjden i tunneln är 11cm och bredden är 12 cm. Man kommer att kunna lyfta av tunneln på modulen detta innebär att det inte är några problem med att köra luciatåget på tunneln. I varje ända kommer skylten att vara med ett stearinljus som är överkryssat. Innebär ingen körning igenom tunneln med tända stearinljus.
Från modulägaren
"Curten"
Kul att så många är engagerade i detta projekt Krutträsk modul 5. Frihöjden i tunneln är 11cm och bredden är 12 cm. Man kommer att kunna lyfta av tunneln på modulen detta innebär att det inte är några problem med att köra luciatåget på tunneln. I varje ända kommer skylten att vara med ett stearinljus som är överkryssat. Innebär ingen körning igenom tunneln med tända stearinljus.
Från modulägaren
"Curten"
Curten
Re: Krutträsk
CurtanSvensson skrev:Hej Staffan
Har hämtat dessa på nätet och sedan förminskad ner till HO och kört ut på papper. Fäst dessa på kartongbit, målat svart på baksidan och pianotråd som stolpar. Runda förbudsskyltar finns också på nätet gör på samma sätt.
Ah, då ska jag ta fram de bilder jag inte har och kolla. Och så brukar ju Försvarsmakten ha bilder i tryck och på nätet att ta del av. Så som du gjort. Tack för den påminnelsen.
----------------------------------------------------------
Staffan S
MMM/3R
Medlem 3549 Svenska MAD fanclub
Delar dag med Malmbanans första malmtransport till Luleå!
Staffan S
MMM/3R
Medlem 3549 Svenska MAD fanclub
Delar dag med Malmbanans första malmtransport till Luleå!
- CurtanSvensson
- Inlägg: 824
- Blev medlem: 2014-01-10, 00:53
Re: Krutträsk
Då var belysningen klar på Krutträsk 4. Vore roligt i framtiden om vi kunde köra något under mörker med enbart tända belysningar på modulerna.
Curten
Re: Krutträsk
Läckert!
Visst vore det mysigt att köra i mörker. Kräver dock att alla stationer har belysning för tjänstgörande personal så att man ser tidtabell mm.
/Lars
Visst vore det mysigt att köra i mörker. Kräver dock att alla stationer har belysning för tjänstgörande personal så att man ser tidtabell mm.
/Lars
FREMO
VMJF - En del av modulsverige
SIH0 - Industrimoduler
BMÅS Livesteam
Byt inte skala - skaffa en till
VMJF - En del av modulsverige
SIH0 - Industrimoduler
BMÅS Livesteam
Byt inte skala - skaffa en till
- IngvarÖsterberg
- Inlägg: 357
- Blev medlem: 2013-02-26, 15:19
- Ort: Partille
Re: Krutträsk
Tjusigt värre Kurten.
Jag är grymt importerad. Vi får väl se resultatet i Timmele, antar jag.
Hälsar Ingvar.
Jag är grymt importerad. Vi får väl se resultatet i Timmele, antar jag.
Hälsar Ingvar.
- CurtanSvensson
- Inlägg: 824
- Blev medlem: 2014-01-10, 00:53
Re: Krutträsk
Då börjar staket runt ammunitionsförrådet att komma upp. Är något pilligt att sätta upp, har en bit kvar att göra.
Curten
- CurtanSvensson
- Inlägg: 824
- Blev medlem: 2014-01-10, 00:53
Re: Krutträsk
Tunnelbygget går vidare på Krutträsk modul 5. Här byggs det med DAS-lera skrapas och täljs i mängder.
Undrar vad det ta ska sluta någonstans. Håller också med en vattenkvarn (Faller) som ska anslutas till Berget.
Nu undrar jag vad skall denna modul heta?? Några bra förslag.
Undrar vad det ta ska sluta någonstans. Håller också med en vattenkvarn (Faller) som ska anslutas till Berget.
Nu undrar jag vad skall denna modul heta?? Några bra förslag.
Curten