Tittar man strikt på verkligheten kan cc till och med vara mindre än 52mm speciellt vid äldre förebilder. Valet av cc beror bl.a. vilka radier man vill kunna trafikera på parallella spår. Jmf gärna med ex Märklin M ca 77,4 mm ( eller vad var det nu )DanielEnglund skrev:Det har jag undrat ganska länge varför 57mm som CC och inte 52?
Tittar man på verkligheten så är 57 CC för brett mellan spåren. 52 CC är mer enligt verkligheten, eller?
Nyfiken på att höra bakgrunden till 57 CC?
Mvh
Daniel
Trafikspels modul, timesaver
Re: Trafikspels modul, timesaver
-
- Inlägg: 198
- Blev medlem: 2012-05-09, 02:11
Re: Trafikspels modul, timesaver
Hej!MickeC skrev:Tittar man strikt på verkligheten kan cc till och med vara mindre än 52mm speciellt vid äldre förebilder. Valet av cc beror bl.a. vilka radier man vill kunna trafikera på parallella spår. Jmf gärna med ex Märklin M ca 77,4 mm ( eller vad var det nu )DanielEnglund skrev:Det har jag undrat ganska länge varför 57mm som CC och inte 52?
Tittar man på verkligheten så är 57 CC för brett mellan spåren. 52 CC är mer enligt verkligheten, eller?
Nyfiken på att höra bakgrunden till 57 CC?
Mvh
Daniel
Västeråsmodulens c-c på 57 mm är från ROCOs dåvarande spårsystem.
FREMOs 46 mm motsvarar ganska exakt dåtida dubbelspårsavstånd (epok III).
Urban "Södra Station" Johansson
-
- Inlägg: 1237
- Blev medlem: 2012-05-09, 02:15
Re: Trafikspels modul, timesaver
Dvs, dåtida Tyskt/centraleuropeiskt dubbelspårsavstånd på 4,0 meter. 4,5 meter (dvs 52 mm) har vi haft länge i Sverige även om jag är säker på att det finns exempel i Sverige där man har byggt med 4,0 meters spåravstånd. Exakt när 4,5 meter introducerades i Sverige har jag och Urban diskuterat lite, men vad jag har hört så finns 4,5 meters dubbelspårsavstånd redan med i Banlära från 1915-1916.UrbanJohansson skrev:FREMOs 46 mm motsvarar ganska exakt dåtida dubbelspårsavstånd (epok III).
/Erik