Trafikspels modul, timesaver

Moduler byggda efter MMM-H0-2R-standarden
Användarvisningsbild
MickeC
Inlägg: 1874
Blev medlem: 2012-05-09, 02:13
Kontakt:

Re: Trafikspels modul, timesaver

Inlägg av MickeC »

DanielEnglund skrev:Det har jag undrat ganska länge varför 57mm som CC och inte 52?

Tittar man på verkligheten så är 57 CC för brett mellan spåren. 52 CC är mer enligt verkligheten, eller?

Nyfiken på att höra bakgrunden till 57 CC?

Mvh
Daniel
Tittar man strikt på verkligheten kan cc till och med vara mindre än 52mm speciellt vid äldre förebilder. Valet av cc beror bl.a. vilka radier man vill kunna trafikera på parallella spår. Jmf gärna med ex Märklin M ca 77,4 mm ( eller vad var det nu ;) )
//Micke C - Mikael Carlsson
VMJF - FREMO
Hökerum som N-RE
Crawford Valley i americaN
UrbanJohansson
Inlägg: 198
Blev medlem: 2012-05-09, 02:11

Re: Trafikspels modul, timesaver

Inlägg av UrbanJohansson »

MickeC skrev:
DanielEnglund skrev:Det har jag undrat ganska länge varför 57mm som CC och inte 52?

Tittar man på verkligheten så är 57 CC för brett mellan spåren. 52 CC är mer enligt verkligheten, eller?

Nyfiken på att höra bakgrunden till 57 CC?

Mvh
Daniel
Tittar man strikt på verkligheten kan cc till och med vara mindre än 52mm speciellt vid äldre förebilder. Valet av cc beror bl.a. vilka radier man vill kunna trafikera på parallella spår. Jmf gärna med ex Märklin M ca 77,4 mm ( eller vad var det nu ;) )
Hej!

Västeråsmodulens c-c på 57 mm är från ROCOs dåvarande spårsystem.

FREMOs 46 mm motsvarar ganska exakt dåtida dubbelspårsavstånd (epok III).
Urban "Södra Station" Johansson
ErikKuiper
Inlägg: 1237
Blev medlem: 2012-05-09, 02:15

Re: Trafikspels modul, timesaver

Inlägg av ErikKuiper »

UrbanJohansson skrev:FREMOs 46 mm motsvarar ganska exakt dåtida dubbelspårsavstånd (epok III).
Dvs, dåtida Tyskt/centraleuropeiskt dubbelspårsavstånd på 4,0 meter. 4,5 meter (dvs 52 mm) har vi haft länge i Sverige även om jag är säker på att det finns exempel i Sverige där man har byggt med 4,0 meters spåravstånd. Exakt när 4,5 meter introducerades i Sverige har jag och Urban diskuterat lite, men vad jag har hört så finns 4,5 meters dubbelspårsavstånd redan med i Banlära från 1915-1916.

/Erik
Skriv svar

Återgå till "MMM-H0-2R - moduler"