Trafikspels modul, timesaver

Moduler byggda efter MMM-H0-2R-standarden
Användarvisningsbild
LLJ
Inlägg: 4297
Blev medlem: 2012-05-08, 10:27

Re: Trafikspels modul, timesaver

Inlägg av LLJ »

Tillig EW3 växlar har radien 1350 och passar utmärkt till din timesaver ovan.

/Lars
Användarvisningsbild
daniel
Inlägg: 3545
Blev medlem: 2012-05-08, 10:15

Re: Trafikspels modul, timesaver

Inlägg av daniel »

plj skrev:@Niklas. Om det är huvudspår (t.o.m. dubbelspår) längst ned på spårplanen tror jag inte att man lägger in någon dubbel korsningsväxel där bara för ett så litet industriområde.
Som jag skrev ovan är Räppe nästan en kopia av spårplanen ovan. Direkt efter korsningsväxeln passerar banan en bro över en å och jag misstänker att de inte ville bygga en dubbelspårig bro. Syftet med korsningsväxeln är att få en skyddsväxel.

Nu har trafikverket byggt om Räppe så det ser inte likadant ut längre, men det var bara ett par år sedan Räppe byggdes om.

Men jag håller med om att det nog är mycket ovanligt med en korsningsväxel placerad så.

Med vänlig hälsning
Daniel
Niklas
Inlägg: 165
Blev medlem: 2014-03-05, 16:13

Re: Trafikspels modul, timesaver

Inlägg av Niklas »

Tack för tipsen.

Här är en skiss med utgång från Eriks idé.
Jag jobbar med Corel och storleken är 1/10 och har Pecos spår material just i den skalan i Corel. Det gör att jag kan på ett visst teoretiskt sett se vad som får plats eller ej och det funkar skapligt bra. Jag har använt Pecos långa växlar med en radie på 1524 mm för infarten till ankomst / avgångsspåret. Nästa steg upp är det Pecos medium med en radie av 912 mm. Y växeln har en radie av 1829 mm. Så Pecos växlar är väldigt passande tycker jag, samt jag har dessa redan.

Bild

På skissen i stort format har jag även lagt till spårlängderna och ser att jag får plats, men med skohorn. Detta kommer nog justeras bättre när man verkligen börjar lägga spåren om jag genomför idén.

http://hem.bredband.net/ett87/annat/Ned ... v2_web.jpg

Eftersom jag har 10 cm spår längs ut, kan man kanske sätta en signal där om man vill. En infartssignal till driftplatsen, 4 skenssignal med en medgivande dvärg och ut bara en tvåskens signal. Ut från ankomst / avgångsspåret kommer huvuddvärg finnas.

Data på växlar:
Peco medium växel 219 mm lång, radie 912 mm.
Peco lång växel 258 mm lång, radie 1524 mm.

Tillig EW3 284 mm lång, radie 1350 mm.


Niklas Bild
Fram för moderna tåg på Svenska spår!
Trafik / säkerhetschef på SCS Transport samt förare av modelltåg och radiostyrda lastbilar i 1/87.
ErikKuiper
Inlägg: 1237
Blev medlem: 2012-05-09, 02:15

Re: Trafikspels modul, timesaver

Inlägg av ErikKuiper »

ErikKuiper skrev:Hur Peco har räknat för att få fram sina radier begriper jag inte. Jag har mätt och räknat och Peco large har en radie på omkring 1200 mm och Peco medium på 747 mm eller något mindre.
För att ta från ett av mina tidigare inlägg. Mest så att du känner till det och inte blir förledd av Pecos officiella information. Enligt personer som har studerat geometrin i Peco Large i detalj så ska den tydligen på en kortare sträcka ha en radie under 1000mm.

Det är bra att du använder Pecos slanka växlar i övergången mellan linjen och timesaver-delen. Även om jag gärna hade sett Peco Large för de övriga växlarna så är växelvinklarna mindre viktiga då man kommer att köra med kortare tåg där.
ErikKuiper
Inlägg: 1237
Blev medlem: 2012-05-09, 02:15

Re: Trafikspels modul, timesaver

Inlägg av ErikKuiper »

Jag tror fortfarande mycket på möjligheten att kunna förlänga modulen och då rundgångsspåret. Nedan har jag gjort en variant av din senaste skiss. Den funktionella ändringen jag har tvingats göra är att infarterna från huvudlinjen nu ligger innanför rundgångsspåret för timesavern, men det kanske inte är en nackdel då linjen nu också kan användas i timesavern om man vill.

Mörkgrå växlar = Large, ljusgrå = Medium.
Bilagor
Niklas timesaver 2.png
Niklas timesaver 2.png (9.1 KiB) Visad 4440 gånger
Niklas
Inlägg: 165
Blev medlem: 2014-03-05, 16:13

Re: Trafikspels modul, timesaver

Inlägg av Niklas »

Smart att lägga växlarna så, hade inte tänkt på det själv. På det viset blir ju spåret längre och man kan ha slankare växlar. Ser ut som en pusselbit mellan huvudspår och timesaver, är det fortfarande 57 mm mellan?

Niklas Bild
Fram för moderna tåg på Svenska spår!
Trafik / säkerhetschef på SCS Transport samt förare av modelltåg och radiostyrda lastbilar i 1/87.
ErikKuiper
Inlägg: 1237
Blev medlem: 2012-05-09, 02:15

Re: Trafikspels modul, timesaver

Inlägg av ErikKuiper »

Niklas skrev:Ser ut som en pusselbit mellan huvudspår och timesaver, är det fortfarande 57 mm mellan?
Om man lägger två Peco-växlar direkt mot varandra så får man c-c 52. För c-c 57 krävs det en liten mellanbit.

/Erik
Niklas
Inlägg: 165
Blev medlem: 2014-03-05, 16:13

Re: Trafikspels modul, timesaver

Inlägg av Niklas »

JanFrelin skrev:Har för mig att Tilligs växlar är färdiga direkt vid leverans.
Någon som kan bekräfta detta? Behöver man bygga om direkt Tillig växlar för DCC eller funkar de som dom är.


Niklas Bild
Fram för moderna tåg på Svenska spår!
Trafik / säkerhetschef på SCS Transport samt förare av modelltåg och radiostyrda lastbilar i 1/87.
Användarvisningsbild
LLJ
Inlägg: 4297
Blev medlem: 2012-05-08, 10:27

Re: Trafikspels modul, timesaver

Inlägg av LLJ »

Tillig Elite växlar fungerar direkt för DCC. Hur det är med Tillig:s övriga sortiment vet jag inte då de är för snäva för att vara intressanta för mig.

/Lars
Användarvisningsbild
DanielEnglund
Inlägg: 54
Blev medlem: 2013-01-07, 00:15
Ort: Rönninge

Re: Trafikspels modul, timesaver

Inlägg av DanielEnglund »

Det har jag undrat ganska länge varför 57mm som CC och inte 52?

Tittar man på verkligheten så är 57 CC för brett mellan spåren. 52 CC är mer enligt verkligheten, eller?

Nyfiken på att höra bakgrunden till 57 CC?

Mvh
Daniel
ErikKuiper skrev:
Niklas skrev:Ser ut som en pusselbit mellan huvudspår och timesaver, är det fortfarande 57 mm mellan?
Om man lägger två Peco-växlar direkt mot varandra så får man c-c 52. För c-c 57 krävs det en liten mellanbit.

/Erik
Skriv svar

Återgå till "MMM-H0-2R - moduler"