Trafikspels modul, timesaver

Moduler byggda efter MMM-H0-2R-standarden
Niklas
Inlägg: 166
Blev medlem: 2014-03-05, 16:13

Trafikspels modul, timesaver

Inlägg av Niklas »

En fråga till expertisen. Efter den lyckade trafikspels helgen har jag blivit sugen på en timesaver som fungerar i trafikspel också. Den skulle vara max 2 m lång så man får inte plats med så mycket spår, men det som finns ska vara genomtänkt. Så smart växling kan ske med utmaning. Eftersom det inte finns så mycket spår skulle den kunna passa bra att vara granne med en större modul. Om man då skulle bygga denna, skulle man bestämma sig för 1 större granne, eller skulle man göra en som funkar med alla. Som den faktiskt gör eftersom den byggs som en MMM modul.

Min förlaga i tanken är Nedersta som ligger efter Västerhaninge. Industrin gör oljefat och har leveranser av coils vagnar in och täckta vagnar för utleverans. Sedan kan man lägga till ett spår till för utleverans av skrotfragg.

Industrin i sig behöver inte just vara oljefat utan kan anpassas efter trafikspels upplägg.


Bild

Bild



Bild
Fram för moderna tåg på Svenska spår!
Trafik / säkerhetschef på SCS Transport samt förare av modelltåg och radiostyrda lastbilar i 1/87.
Användarvisningsbild
LLJ
Inlägg: 4297
Blev medlem: 2012-05-08, 10:27

Re: Trafikspels modul, timesaver

Inlägg av LLJ »

Intressanta spårplaner.

Är tanken att modulen skall ligga i huvudspår eller industrispår i första hand?
För ligger den i huvudspår så vill man inte blockera huvudspåret så långa stunder, dvs rundgångsspåret bör inte var del av huvudspåret.

För hemmabruk blir den undre spårplanen lite att bita i, tror att man lär behöva några sidomoduler för att kunna göra rundgång.

/Lars
Niklas
Inlägg: 166
Blev medlem: 2014-03-05, 16:13

Re: Trafikspels modul, timesaver

Inlägg av Niklas »

Den undre ska man inte gå ut mer än nödvändigt. Max 1 gång för att byta sida. Spår längden räcker inte för 4 vagnar och lok. Så tåget / växlingsrörelsen måste komma med vagnar i rätt ordning.
Den övre är intressantare eftersom du kan bara komma in från ett håll. Start av timesavern blir vagnarna på sidospåret, inte linjen för båda. Det är där av tanken att vid trafikspel så är den bredvid en större. Då kan man växla i hop de i rätt ordning där.
Fram för moderna tåg på Svenska spår!
Trafik / säkerhetschef på SCS Transport samt förare av modelltåg och radiostyrda lastbilar i 1/87.
Användarvisningsbild
daniel
Inlägg: 3549
Blev medlem: 2012-05-08, 10:15

Re: Trafikspels modul, timesaver

Inlägg av daniel »

Den övre spårplanen är nästan en kopia av Räppe station som ligger strax utanför Växjö i Småland. Industrin var Coops lager.

Med vänlig hälsning
Daniel
Niklas
Inlägg: 166
Blev medlem: 2014-03-05, 16:13

Re: Trafikspels modul, timesaver

Inlägg av Niklas »

Nu har allt flyttats upp och huvudspåret är fritt och rundgångs möjligheter finns kvar. Har även lagt in 50 cm i mitten för att få till detta. Tyvärr är min tillgängliga yta hemma bara 2,3 m på längden. Kanske kan få bort 30 cm genom medium växlar in och krympa till minimum i ytter ändarna för rundgång. 50 cm ger väldigt stora spårlängder, och jag kan ta emot 4 st vagnar. Mitt längsta lok är 19 cm och med två skrotvagnar blir det 60 cm. Så minst på ett ställe till vänster måste det finnas 60 cm för att få upp de till lastkajen. Alla platser bör vara tomma om jag kommer med 4 vagnar, tror jag. Har inte lekt med utskriften av modulen och fordonen. Får göra det en annan dag, måste till jobbet nu.



Bild

Bild

Ändrat lite i texten.
Fram för moderna tåg på Svenska spår!
Trafik / säkerhetschef på SCS Transport samt förare av modelltåg och radiostyrda lastbilar i 1/87.
ErikKuiper
Inlägg: 1237
Blev medlem: 2012-05-09, 02:15

Re: Trafikspels modul, timesaver

Inlägg av ErikKuiper »

Hej Niklas

Det största problemet med dina skisser är att spåren bortom växlarna är för korta så du inte får plats med både lok och vagnar bortom växeln. Lösningen är att korta av rundgångsspåret. Baserat på erfarenhet så skulle jag rekommendera följande.
- Använd slanka växlar. Radie minst 1000 mm. Det tar mer plats, men du kommer nog att uppskatta det om ett tag.
- Bygg med alla spår vinkelräta mot modulskarven i någon intern skarv i modulgruppen. Detta gör att du kan förlänga modulgruppen om du skulle vilja vid användning på träffar (vilket nu nog kommer att vilja om ett tag).
- Bygg med standard c-c 57 mm i de två nedre spåren och dra de till kanten. Det gör att du kan få längre utdragsspår genom att ansluta till någon annans dubbelspåringa MMM-modul.
- Hemma har du inget behov av spår 1 så där kan du lägga växlarna nära kanten.

Nedan har jag en enkel skiss på hur en sådan Timesaver skulle kunna se ut.

/Erik

PS. Här kan du hitta lite mer inspiration http://www.wymann.info/ShuntingPuzzles/ ... youts.html
Bilagor
Niklas timesaver.png
Niklas timesaver.png (5.39 KiB) Visad 4896 gånger
plj
Inlägg: 202
Blev medlem: 2012-05-09, 02:16

Re: Trafikspels modul, timesaver

Inlägg av plj »

@Niklas. Om det är huvudspår (t.o.m. dubbelspår) längst ned på spårplanen tror jag inte att man lägger in någon dubbel korsningsväxel där bara för ett så litet industriområde. Vanligast är nog endast en växel i närmaste spår och med spårspärr/skyddsväxel på industrispåret. Vill man absolut komma till industrin även från det nedersta spåret använder man nog bara två enkla växlar. Dubbla korsningsväxlar är i skala 1:1 mer underhållskrävande och även i modell mer krångliga att få att fungera matningsmässigt för växellok med kort axelavstånd.
PLj
Arne Ivan
Inlägg: 403
Blev medlem: 2014-01-26, 22:10

Re: Trafikspels modul, timesaver

Inlägg av Arne Ivan »

Jag valde bort dubbelspåret på min lastplats, timesaver, för att inte störa trafiken om vi har många tåg på en publik körning.
Annars liknar den din rätt mycket.
Se Äckelberga... Men jag har ett rundgångsspår för att passerade tåg ska kunna backa in från valfritt håll för att hämta vagnar på "rundgångsspåret" som alltså är ett spår för avgående vagnar.
Men funderar på att flytta in även den andra växeln så att man kan göra rundgång med lok plus en vagn.
Nu är alla stickspår åt samma håll.
Då kan jag lägga in ett till spår åt andra hållet vid det sista stickspåret, typ ditt Pikestuff, mitt tomvagnspår, och få knepigare växling. Tack för idéen. :D
Arne Lindgren (Det fanns redan en Arne L så jag bytte inloggningsnamn)

MMModulare. H0 och H0e.
Bålsta När jurårn började kalla sig stockholms stolthet bytte jag län
Niklas
Inlägg: 166
Blev medlem: 2014-03-05, 16:13

Re: Trafikspels modul, timesaver

Inlägg av Niklas »

Tack för tips och råd, ska skissa vidare.
Att välja slankare växlar gör jag nog inte, har väldigt stora mängder Peco 75 och vill inte behöva köpa nytt. Men visst är någon intresserad av Peco 75 begagnat finns det till salu (skicka PM). Då kan jag köpa nya växlar, tips på tillverkare mottags som inte behövs byggas om till DCC vänliga det första man gör.
Infart till området är Peco långa, sedan har jag också medium som stämmer med korsningsväxlarna. Längst upp är det korta och korta Y. Ingen korsning ligger i huvudspår och vill helst ha den enkelspårig, gör lite mer utmaning och behöver planering. Men tankarna och tipsen ska vägas in, för dubbelspår är fördel om den ska ligga bredvid Bjästa som exempel. När jag mätte mina utdragsspår idag insåg jag att ett var 10 cm för kort, men det hade gjort utmaningen lite svårare vid växling. Hade ändå fått upp skrotvagnarna till lastkajen fast med en extra rundgång med loket.
Av modelltågs -själ är korsningsväxlar bra för de spar plats alternativet är korta Peco. Medium växlarna har en radie på 914 mm och de långa på 1520 mm har jag för mig. Att ha alla skarvar raka är något jag ska tänka på med nästa skiss, ett bra tips. Mätte nu min yta hemma och den är 2,5 m så jag kan ha den framme som en timesaver. Finns även en sak till med denna modul, den ska vara vändbar. Tänkt att kunna användas som modul till de radiostyrda lastbilarna också, den kommer ha två funktioner. För trafikspel är spåren i framkant och när jag har den för lastbilarna är spåren i bakgrunden. Men kommer inte vara förberedd för Faller Car system.
Länken till små banor ska jag läsa mer, var roligt skriven det jag läste på väg hem från jobbet i morse. Pappa har många Model Railroad ska kolla vad jag kan hitta för tips där också.

Niklas Bild
Fram för moderna tåg på Svenska spår!
Trafik / säkerhetschef på SCS Transport samt förare av modelltåg och radiostyrda lastbilar i 1/87.
Användarvisningsbild
JanFrelin
Inlägg: 602
Blev medlem: 2013-01-07, 00:20
Ort: Vällingby

Re: Trafikspels modul, timesaver

Inlägg av JanFrelin »

Har för mig att Tilligs växlar är färdiga direkt vid leverans.
Senast redigerad av 1 JanFrelin, redigerad totalt 2015 gånger.
FREMO H0-RE, svensk epok IIIb samt Proto 87 Svensk epok II, UWHJ och Inlandsbanan
Skriv svar

Återgå till "MMM-H0-2R - moduler"