Ulvdalsbron

Moduler byggda efter MMM-H0-2R-standarden
AntonTorstensson
Inlägg: 3
Blev medlem: 2015-01-05, 20:55
Ort: Mölndal
Kontakt:

Ulvdalsbron

Inlägg av AntonTorstensson »

Hejsan!

Efter att ha deltagit på träffen i Värnamo i helgen blev jag sugen på att bygga moduler!. Gårdagen ägnades åt att påbörja min första modul. Det blir en rak dubbelspårsmodul, längd 1200mm. D57-gavlar, alltså 545mm breda, med centrerat dubbelspår.

Bild

Bron byggde jag 2007 till min fasta anläggning, men då den revs 2012 finns bara bron kvar. Så detta är ju ett perfekt läge att återanvända den!

Nu återstår att skaffa korkbanvall och lägga färdigt spåren. Har inte borrat några hål i modulgavlarna än, utan väntar tills det att spåren är lagda, så jag vet att hålen hamnar rätt i förhållande till spårläget. Till modulben kommer jag troligen använda IKEAs hyllgavlar.

Tips mottages gärna, då jag är ny på moduler!

Mvh Anton
Användarvisningsbild
jhjelm
Inlägg: 983
Blev medlem: 2012-05-08, 10:29
Ort: Timmele

Re: Ulvdalsbron

Inlägg av jhjelm »

Häftig Modul!

Benen monteras på "balkarna" i modulen så att den står självständigt. Tidigare så fästes benen i gavlarna.

följande pdf är en bra guide till hur man gör spåravslut mot gaveln.
http://www.freewebs.com/lokomochka/2.3% ... 0v1.1a.pdf

MVH Jonas
Användarvisningsbild
Eke
Inlägg: 1340
Blev medlem: 2012-05-09, 02:09

Re: Ulvdalsbron

Inlägg av Eke »

Klart grym modul!!!!

Ett tips är att göra benfästena under den lägre delen i dalgången, då får du kortare ben att transportera! Kanske får du plats med en modul till i bagageutrymmet då också! ;-)

Mvh. Eke
Användarvisningsbild
LLJ
Inlägg: 4297
Blev medlem: 2012-05-08, 10:27

Re: Ulvdalsbron

Inlägg av LLJ »

Kan bara instämma: Häftig modul.

/Lars
Användarvisningsbild
jhjelm
Inlägg: 983
Blev medlem: 2012-05-08, 10:29
Ort: Timmele

Re: Ulvdalsbron

Inlägg av jhjelm »

Eke skrev:Klart grym modul!!!!

Ett tips är att göra benfästena under den lägre delen i dalgången, då får du kortare ben att transportera! Kanske får du plats med en modul till i bagageutrymmet då också! ;-)

Mvh. Eke
Det var en smart idé. Då kanske man kan lägga in benen med ett fäste i modulen vid transport.
Enkla ben räcker för en linjemodul och blir lättare även om ikea-ben är stadigare.

MVH Jonas
Användarvisningsbild
kasoe
Inlägg: 959
Blev medlem: 2012-05-09, 02:17

Re: Ulvdalsbron

Inlägg av kasoe »

Anton, du vet att lägga ett sådant här första inlägg förpliktigar, nu har du satt nivån vi förväntar oss på resten... ;)

Egentligen ville jag bara hålla med övriga, MYCKET fräck modul! Jo, åsså välkommen hit också...

Hälsar,
Anders Ö, fåtöljmodulrallare... ;) (som ändå lyckades ha med en modul i Värnamo om jag inte misstar mig? :) )
Anders Östlund
Huvudintressen är Svenskt i 0, Amerikansk N-skala och en hel del annat inom MJ...
Bygger du i nollan? Kika in på www.nollan.nu
Användarvisningsbild
MickeC
Inlägg: 1874
Blev medlem: 2012-05-09, 02:13
Kontakt:

Re: Ulvdalsbron

Inlägg av MickeC »

Trevligt :)

Det är farligt med att åka på modulträff, projektlistan brukar kunna bli lång...
//Micke C - Mikael Carlsson
VMJF - FREMO
Hökerum som N-RE
Crawford Valley i americaN
Nicke
Inlägg: 833
Blev medlem: 2012-05-09, 02:11

Re: Ulvdalsbron

Inlägg av Nicke »

Kul med nya modulare och jag kan bara hålla med övriga, ingen dålig första modul !!
Tompa
Inlägg: 2414
Blev medlem: 2013-09-06, 12:06
Ort: Stockholm

Re: Ulvdalsbron

Inlägg av Tompa »

Jättesnyggt Anton!
Kul att du återanvänder din Bro som är jättefin.
Jag skulle sätta benen som Jonas föreslår, i "balkarna" innanför gavlarna för då står modulen stadigt på egena ben. Sånt underlättar mycket vid banbygget.
Bygg in benfästen direkt på balken, tex med friktionsbroms som går snabbt att montera.
JonasO
Inlägg: 44
Blev medlem: 2012-05-09, 02:13

Re: Ulvdalsbron

Inlägg av JonasO »

Kul att vi kunde inspirera dig.
Ser fram emot att få se modul samt träffa dig och din far igen på modulträff.
För övrigt håller jag med de andra här.

/JonasO
Skriv svar

Återgå till "MMM-H0-2R - moduler"