Ulvdalsbron

Moduler byggda efter MMM-H0-2R-standarden
Odd J
Inlägg: 145
Blev medlem: 2013-09-06, 14:04

Re: Ulvdalsbron

Inlägg av Odd J »

Hej och välkommen till modulgänget! Det är en mycket vacker bro du byggt.

Konstruktionen av modulen är också föredömlig. Tyvärr är det flera som misslyckats med att få sina broar i rätt höjd och fått hängmattor eller humps till broar vilket lätt ger "spontanavkopplingar" ute på linjen. Men vad jag kan se så går det att justera bron upp och ned vid behov så att läget blir perfekt vid rälsläggningen.
AntonTorstensson
Inlägg: 3
Blev medlem: 2015-01-05, 20:55
Ort: Mölndal
Kontakt:

Re: Ulvdalsbron

Inlägg av AntonTorstensson »

Tack för alla tillrop och värdefulla tips! Smart idé att fästa benen under den låga sektionen, så de blir kortare.

Angående brohöjd så lutar tyvärr skivorna som ska bära spåret något uppåt mot bron. Kanten mot bron ligger 1mm högre än kanten mot modulgavlarna. Likadant i båda ändar av modulen. Anledningen är att den bordsskiva som användes som referens inte var helt plan, visade det sig. Detta får jag förstås åtgärda på något sätt, så spåret blir plant över hela modulen. Bron är i alla fall väldigt plan i sig. :)

Bron är förövrigt ingen fantastisk skalamodell, utan ett ganska grovt bygge. Men jag tycker den ger ett bra helhetsintryck. Lite bilder från bygget om någon är intresserad:

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Mvh Anton
Användarvisningsbild
jhjelm
Inlägg: 983
Blev medlem: 2012-05-08, 10:29
Ort: Timmele

Re: Ulvdalsbron

Inlägg av jhjelm »

Är mycket imponerad av brobygget! Vilket konstruktionsarbete.

MVH Jonas
UBJ
Inlägg: 761
Blev medlem: 2013-09-06, 17:36

Re: Ulvdalsbron

Inlägg av UBJ »

Den bron passar bra som modul, tål en del.
1 mm kan inte spela någon roll på den längden.
Kolla framförallt att gaveln är vinkelrät mot spårunderlaget.

Mvh UB
Odd J
Inlägg: 145
Blev medlem: 2013-09-06, 14:04

Re: Ulvdalsbron

Inlägg av Odd J »

Imponerande brobygge! Det är många hundra bitar du satt ihop, mycket fint jobbat!

men...
AntonTorstensson skrev:Angående brohöjd så lutar tyvärr skivorna som ska bära spåret något uppåt mot bron. Mvh Anton
Det där låter inte bra. Det kommer att bli problem. Ditt 1 mm fel kanske inte spelar någon roll kan man tycka, men tyvärr finns det andra moduler som har en eller två millimeters fel åt andra hållet. Det finns också vagnar som har kopplet en millimeter fel upp eller ner. Och summan av det hela blir att detta blir exakt ett sådant ställe där ett tåg med blandade vagnar kopplar av spontant ute på linjen.

Du har ju inte kommit så långt, så plocka ur bron ur modulen, skruva ur skruvarna mellan sargen och träbitarna, slå sönder limmet och montera ihop spårbädden plant. Det är gjort på en timme i det här läget men sparar dig massor med problem i framtiden.

Det bästa är att ta ett tillräckligt långt vattenpass och lägga mellan gavlarna på spårbäddens "stumpar", sätta fast det med ett par tvingar i spårbäddsstumparna och sen skruva fast mellanstöden i sargarna. Då blir det 100% plant.

Och som UB sa, det är också viktigt att gavlarna är vinkelräta mot spårbädden. Kolla med en vinkelhake. Blir det så mycket glapp mellan vinkelhaken och spårbädden/gaveln att du kan få in en nagel under vinkelhaken på något ställe så är det lika bra att ta isär modulen och göra om detta så att det verkligen blir 90 grader.

Se till att stommen blir riktigt bra. Du kommer att ångra dig 1000 gånger senare om du inte gör det nu.

Det är enkelt att rätta fel där du är nu, det blir mycket svårare om du försöker fixa något senare.
Användarvisningsbild
RickardNordström
Inlägg: 378
Blev medlem: 2013-09-28, 23:17
Ort: Göteborg

Re: Ulvdalsbron

Inlägg av RickardNordström »

Hallå Anton... :D

Mycket imponerad av brobygget. :o :shock: Skall bli riktigt kul att se slutresultatet. Kul med dubbelspår, kan ju vara något även för mig i framtiden. Dock är jag lite fundersam kring modulbredden. 545? Vilken standard är detta?
Hoppas du snappat upp www.modulwest.se samt vill vara med på http://www.modulsyd.se/forum/viewtopic.php?f=11&t=1508
Mölndal är ju ett stenkast ifrån Göteborg och mässan blir i Eriksbergshallen.
Mvh Rickard
Användarvisningsbild
LLJ
Inlägg: 4297
Blev medlem: 2012-05-08, 10:27

Re: Ulvdalsbron

Inlägg av LLJ »

545 mm är FREMO:s bredd för dubbelspårsmoduler.
Erik Kuiper har en standard som följer FREMO:s bredd och banvallsprofil, men har spåravståndet 57 mm, som är det som används mest för dubbelspår inom Sverige när det gäller moduler. Går att ansluta mot både FREMO och MMM enkelspår om jag minns rätt.

/Lars
ErikKuiper
Inlägg: 1237
Blev medlem: 2012-05-09, 02:15

Re: Ulvdalsbron

Inlägg av ErikKuiper »

Går att ansluta mot MMM enkel och dubbelspår med kombiskarv och Fremo enkelspår.

Här kan ni hitta senaste versionen av den.
http://www.modulsyd.se/forum/viewtopic. ... =130#p7545

/Erik
AntonTorstensson
Inlägg: 3
Blev medlem: 2015-01-05, 20:55
Ort: Mölndal
Kontakt:

Re: Ulvdalsbron

Inlägg av AntonTorstensson »

Odd J skrev:[...]
AntonTorstensson skrev:Angående brohöjd så lutar tyvärr skivorna som ska bära spåret något uppåt mot bron. Mvh Anton
Det där låter inte bra. Det kommer att bli problem. Ditt 1 mm fel kanske inte spelar någon roll kan man tycka, men tyvärr finns det andra moduler som har en eller två millimeters fel åt andra hållet. Det finns också vagnar som har kopplet en millimeter fel upp eller ner. Och summan av det hela blir att detta blir exakt ett sådant ställe där ett tåg med blandade vagnar kopplar av spontant ute på linjen.

Du har ju inte kommit så långt, så plocka ur bron ur modulen, skruva ur skruvarna mellan sargen och träbitarna, slå sönder limmet och montera ihop spårbädden plant. Det är gjort på en timme i det här läget men sparar dig massor med problem i framtiden.

[...]
Som jag skrev så ska jag åtgärda detta. Bron sitter inte fast än, utan är bara ditlagd på bilden för fotots skull, och modulen är bara ihopskruvad, utan lim, så att fixa till spårbädden blir inte svårt. Som du påpekar så är det ju viktigt att det blir helt plant. Det är jag medveten om. Gavlarna är i alla fall vinkelräta. Det har jag kollat! :) Och inte vinkelräta mot spårbädden då, som ju lutar 1mm på 130mm. Utan vinkelräta mot ett plant underlag.
RickardNordström skrev:Hallå Anton... :D

Mycket imponerad av brobygget. :o :shock: Skall bli riktigt kul att se slutresultatet. Kul med dubbelspår, kan ju vara något även för mig i framtiden. Dock är jag lite fundersam kring modulbredden. 545? Vilken standard är detta?
Hoppas du snappat upp http://www.modulwest.se samt vill vara med på http://www.modulsyd.se/forum/viewtopic.php?f=11&t=1508
Mölndal är ju ett stenkast ifrån Göteborg och mässan blir i Eriksbergshallen.
Mvh Rickard
Modulwest hade jag missat. Tack för tipset!
Odd J
Inlägg: 145
Blev medlem: 2013-09-06, 14:04

Re: Ulvdalsbron

Inlägg av Odd J »

Du verkar veta vad du håller på med då :) Jag har sett många ambitiösa byggen som inte nått ända fram av olika anledningar så jag kan inte vara mer än tydlig när det gäller att det här är man börjar. Du verkar dock ha koll på läget, det skall bli kul att se hur projektet utvecklar sig!
Skriv svar

Återgå till "MMM-H0-2R - moduler"