Strömbrytare?

Moduler byggda efter MMM-H0-2R-standarden
Användarvisningsbild
HJP
Inlägg: 105
Blev medlem: 2014-01-16, 12:43
Ort: Stockholm

Strömbrytare?

Inlägg av HJP »

****
Mitt första 2R-modulbygge, låg länge avsomnat. När jag tidigare i år tänkte göra klart, så hittade jag ingen lämplig strömbrytare, varför modulen "somnade om".
I veckan hörde jag av en MMM-veteran, att man inte längre behöver någon strömbrytare. Vad gäller?
Kan jag göra klart modulen, utan strömbrytare, eller ska det monteras en sådan. Kan någon, i så fall, rekommendera en lämplig, och inköpsställe. Den jag tidigare blev rekommenderad, från Clas Ohlson, gillade jag inte:
http://www.clasohlson.com/se/Sladdström ... r362351000

Min modul ska bli som denna MMM-skiss:
Bild
fs_toni
Inlägg: 722
Blev medlem: 2014-01-16, 12:40

Re: Strömbrytare?

Inlägg av fs_toni »

Om modulen är en meter eller kortare så klarar du dig utan vill jag påstå.
Användarvisningsbild
FreddePettersson
Inlägg: 772
Blev medlem: 2012-05-09, 02:16
Ort: Värnamo
Kontakt:

Re: Strömbrytare?

Inlägg av FreddePettersson »

Strömbrytare är väl inget krav längre.

/Fredde
Medlem i Värnamo Modelljärnvägsförening
Medlem i FREMO
Medlem i ModulSyd

Bygger modelljärnväg i modulform:
Byggtrådar:
Kristineberg Lastplats område
Endlösa Tråd & Metall - en slutmodul
Kristineberg Västra
Användarvisningsbild
HJP
Inlägg: 105
Blev medlem: 2014-01-16, 12:43
Ort: Stockholm

Re: Strömbrytare?

Inlägg av HJP »

fs_toni skrev:Om modulen är en meter eller kortare så klarar du dig utan vill jag påstå.
****
Modulen är precis en meter.
FreddePettersson skrev:Strömbrytare är väl inget krav längre.

/Fredde
****
När jag började bygga den, på en MMM modulbyggarhelg, vid SMJ, så sades det att man måste kunna bryta strömmen, för sektionering. Om elfel skulle uppstå. Är det ändrat?
Användarvisningsbild
Eke
Inlägg: 1340
Blev medlem: 2012-05-09, 02:09

Re: Strömbrytare?

Inlägg av Eke »

Är det kant i kant skarv behövs det absolut inte, är till och med en fördel att inte ha brytare eftersom det blir ett ställe mindre där körströmmen måste passera en skarv! Varje skarv på körströmskablaget minskar den möjliga längden på boosterdistriktet eftersom boostern då får svårt att lösa ut vid kortslutning i ytterändarna på boosterdistriktet.

Mvh. Eke
Användarvisningsbild
LLJ
Inlägg: 4297
Blev medlem: 2012-05-08, 10:27

Re: Strömbrytare?

Inlägg av LLJ »

Moduler under 900 mm behöver inte ha avbrottställe. Men enligt normen de skall fortfarande ha brytare.

Jag förstår fortfarande inte varför man inte kräver kombiskarv. Inte så komplicerat att bygga om befintliga moduler.
Det både snabbar upp upp/nedplockning och minskar risken att man skadar räls p.g.a. att man glömt att ta bort skarvräler före man kopplar isär modulerna (har hänt mer än en gång).

/Lars
Användarvisningsbild
HJP
Inlägg: 105
Blev medlem: 2014-01-16, 12:43
Ort: Stockholm

Re: Strömbrytare?

Inlägg av HJP »

Eke skrev:Är det kant i kant skarv behövs det absolut inte, är till och med en fördel att inte ha brytare eftersom det blir ett ställe mindre där körströmmen måste passera en skarv! Varje skarv på körströmskablaget minskar den möjliga längden på boosterdistriktet eftersom boostern då får svårt att lösa ut vid kortslutning i ytterändarna på boosterdistriktet.

Mvh. Eke
****
Svaren spretar lite, och det känns som att det finns olika meningar i frågan.
Mekanoid skrev:Strömbrytare är fortfarande ett krav i standarden! Läs kapitel 6.2 på sidan 10. Moduler under 900 mm är undantagna.
Sen diskuteras det friskt hur stort behovet är...

Den här strömbrytaren från Clas Ohlson har jag.
****
Enligt uppgifter jag fått, ska strömbrytaren vara 2-polig. Den jag länkade till, ovan, har själva "innanmätet" i den halvan som knappen sitter i, det innebär att man måste ansluta kablarna till den del som tages loss, vid isärtagning. Opraktiskt, om man gör strömbrytaren fast monterad.
Användarvisningsbild
daniel
Inlägg: 3549
Blev medlem: 2012-05-08, 10:15

Re: Strömbrytare?

Inlägg av daniel »

HJP skrev:Svaren spretar lite, och det känns som att det finns olika meningar i frågan.
Forumet är gemensamt för ModulSyd och MMM. För ett antal år sedan beslöt ModulSyd att gå över till kant-i-kant-skarv, vilket gör att strömbrytarna är onödiga i ModulSyd. MMM har valt att behålla Västeråsskarven (skarvräler) och numera kombiskarv, och då fyller strömbrytaren en funktion.

Jag har mailat Peter Cederstrand och Niclas Westerlund och bett om ett svar från MMM:s styrelse. Vi andra kan ha åsikter i frågan, men det är MMM:s styrelse som äger frågan. (Någon annan från MMM:s styrelse får givetvis också svara).

Med vänlig hälsning
Daniel
Användarvisningsbild
LLJ
Inlägg: 4297
Blev medlem: 2012-05-08, 10:27

Re: Strömbrytare?

Inlägg av LLJ »

Normen (MMM 2R version 2.1) gäller tills den ändras.
Sedan kan byggaren välja att inte följa normen.

Praktisk erfarenhet har visat att kant i kant skarv/kombi skarv fungerar bättre, samtidigt som då brytare då inte behövs rent elektriskt för att kunna bryta mellan två boostrar.

(OT: T.ex. FREMO har kant i kant skarv och saknar brytare i sina normer, både i 0,H0 och N skala.)
Användarvisningsbild
HJP
Inlägg: 105
Blev medlem: 2014-01-16, 12:43
Ort: Stockholm

Re: Strömbrytare?

Inlägg av HJP »

daniel skrev:
HJP skrev:Svaren spretar lite, och det känns som att det finns olika meningar i frågan.
Forumet är gemensamt för ModulSyd och MMM. För ett antal år sedan beslöt ModulSyd att gå över till kant-i-kant-skarv, vilket gör att strömbrytarna är onödiga i ModulSyd. MMM har valt att behålla Västeråsskarven (skarvräler) och numera kombiskarv, och då fyller strömbrytaren en funktion.

Jag har mailat Peter Cederstrand och Niclas Westerlund och bett om ett svar från MMM:s styrelse. Vi andra kan ha åsikter i frågan, men det är MMM:s styrelse som äger frågan. (Någon annan från MMM:s styrelse får givetvis också svara).

Med vänlig hälsning
Daniel
****
Intressant svar!
Min modul har en kant-i-kantskarv, enligt anvisning, när jag byggde den. Om MMM har kvar Västeråsskarven, så blir jag, minst sagt, brydd.

Bild
Min modulände, med s.k. "tie plate".

LLJ skrev:Normen (MMM 2R version 2.1) gäller tills den ändras.
Sedan kan byggaren välja att inte följa normen.

Praktisk erfarenhet har visat att kant i kant skarv/kombi skarv fungerar bättre, samtidigt som då brytare då inte behövs rent elektriskt för att kunna bryta mellan två boostrar.

(OT: T.ex. FREMO har kant i kant skarv och saknar brytare i sina normer, både i 0,H0 och N skala.)
****
Också ett intressant svar!
Givetvis gäller MMM-normen, men hur kan då byggaren välja själv? En MMM-körning förutsätter väl att alla följer samma standard?
Var finns MMM-normen att läsa? Den borde kanske finnas tillgänglig på forumet.
Skriv svar

Återgå till "MMM-H0-2R - moduler"