Min MMM 2R modoul WIDÉNA

Moduler byggda efter MMM-H0-2R-standarden
Användarvisningsbild
etxbct
Inlägg: 132
Blev medlem: 2013-07-09, 01:41
Ort: Skärplinge

Re: Min MMM 2R modoul WIDÉNA

Inlägg av etxbct »

Hej,
du är välkommen att anmäla den i tabellen http://www.modulsyd.se/module/module_me ... able_id=30, så banplaneraren vet att den ska med. Skriv att den är ny under "Modulnamn m. status".

/mvh
Benny
UBJ
Inlägg: 761
Blev medlem: 2013-09-06, 17:36

Re: Min MMM 2R modoul WIDÉNA

Inlägg av UBJ »

Det är skillnad på träff och träff.
Om vi ska ha en stor visningskörning på en mässa eller på Tekniska museet så måste vi veta att modulen funkar.
Det är stor tidspress på en sådan körning och det är inte läge att börja bygga om en modul som på något sätt är felbyggd.
Visst verkar det enkelt att lägga dit spåret och borra några hål och dra lite kabel, men det är högst mänskligt att missförstå en måttangivelse eller en beskrivning och så står man där med en modul som inte funkar. Vi har ägnat timmar åt att bygga om moduler i samband med träffar (jag har själv syndat och hamnat i tidsbrist tex).

Men på en mindre intern träff kanske man kan hitta en plats för modulen som inte är kritisk, dvs om modulen inte funkar så gör den ingen skada utan den kan uteslutas eller hänga sist i änden av banan.

Det är olika inför olika träffar och dom som bestämmer är dom som ansvarar för träffen.

Att det verkar vara lite olika i MMM och Modulsyd tror jag inte beror på att det är olika modulorganisationer utan att vi har lite olika förutsättningar för en del träffar, tex en större tidspress.
Jag har deltagit på en massa olika typer av träffar och överallt tycker jag att man försöker göra det bästa möjliga av situationer som kan uppstå.

Det ska bli kul att se lite nya moduler.

Mvh UB
Arne Ivan
Inlägg: 403
Blev medlem: 2014-01-26, 22:10

Re: Min MMM 2R modoul WIDÉNA

Inlägg av Arne Ivan »

Mekanoid skrev: Och tack för erbjudandet Arne, men nu kan jag ta testen i Tumba. Jag har varit noggrann och kan elektronik, så modulen bör fungera tillräckligt bra... Bor i Märsta, förresten.
Bra, då löser det sig, vi ses i Tumba!

UBJ skrev: Vi har ägnat timmar åt att bygga om moduler i samband med träffar (jag har själv syndat och hamnat i tidsbrist tex).
Det ska bli kul att se lite nya moduler.

Mvh UB
Du är inte den enda veteranen som lött och petat och anpassat inför publikkörning. :oops:

När jag kör/planerar banracing anser jag att det är värt 2 timmar förberedelse för att tjäna en minut på en 8-timmarstävling.
Det är ungefär samma när man bygger trafikbana.

/Arne
Arne Lindgren (Det fanns redan en Arne L så jag bytte inloggningsnamn)

MMModulare. H0 och H0e.
Bålsta När jurårn började kalla sig stockholms stolthet bytte jag län
Användarvisningsbild
LLJ
Inlägg: 4297
Blev medlem: 2012-05-08, 10:27

Re: Min MMM 2R modoul WIDÉNA

Inlägg av LLJ »

UBJ skrev:Det är skillnad på träff och träff.
Att det verkar vara lite olika i MMM och Modulsyd tror jag inte beror på att det är olika modulorganisationer utan att vi har lite olika förutsättningar för en del träffar, tex en större tidspress.
En skillnad mellan Modul Syd och MMM är dock alla blanketter.
Vi i Modul Syd brukar normalt bara behöva en ritning på modulen så att den kan planeras in i banan samt om den har godskunder, en förteckning på in och utgående gods.

/Lars
Arne Ivan
Inlägg: 403
Blev medlem: 2014-01-26, 22:10

Re: Min MMM 2R modoul WIDÉNA

Inlägg av Arne Ivan »

LLJ skrev:
UBJ skrev:Det är skillnad på träff och träff.
Att det verkar vara lite olika i MMM och Modulsyd tror jag inte beror på att det är olika modulorganisationer utan att vi har lite olika förutsättningar för en del träffar, tex en större tidspress.
En skillnad mellan Modul Syd och MMM är dock alla blanketter.
Vi i Modul Syd brukar normalt bara behöva en ritning på modulen så att den kan planeras in i banan samt om den har godskunder, en förteckning på in och utgående gods.

/Lars
Oj, har jag missat nåt? Jag har inte fyllt i en enda blankett.
Arne I
Arne Lindgren (Det fanns redan en Arne L så jag bytte inloggningsnamn)

MMModulare. H0 och H0e.
Bålsta När jurårn började kalla sig stockholms stolthet bytte jag län
JohanWidén
Inlägg: 48
Blev medlem: 2014-05-01, 23:24

Re: Min MMM 2R modoul WIDÉNA

Inlägg av JohanWidén »

hur är det med ben till modulen, den saknar ben, men finns det att låna?
ps längtar till Tumba
Användarvisningsbild
etxbct
Inlägg: 132
Blev medlem: 2013-07-09, 01:41
Ort: Skärplinge

Re: Min MMM 2R modoul WIDÉNA

Inlägg av etxbct »

hur är det med ben till modulen, den saknar ben, men finns det att låna?
Det får man hålla med det själv. Om modulens längd är 50cm eller kortare så behöver den inte ha ben.

Jag har ett "en ben" som jag kan ta med. Med det står den inte själv men det fungerar som stöd när modulen är ansluten till en annan modul.

/mvh
Benny
JohanWidén
Inlägg: 48
Blev medlem: 2014-05-01, 23:24

Re: Min MMM 2R modoul WIDÉNA

Inlägg av JohanWidén »

Hej snart är den färdig efter den upptäckts att det saknads några mm :? Mellan platan och banvall
Nu saknar jag ben till modulen vad köper man dom?
Användarvisningsbild
LLJ
Inlägg: 4297
Blev medlem: 2012-05-08, 10:27

Re: Min MMM 2R modoul WIDÉNA

Inlägg av LLJ »

Din modul är väl en m-play modul?
De säljer även ben till sina moduler.

/Lars
Användarvisningsbild
RickardNordström
Inlägg: 378
Blev medlem: 2013-09-28, 23:17
Ort: Göteborg

Re: Min MMM 2R modoul WIDÉNA

Inlägg av RickardNordström »

JohanWidén skrev:Hej snart är den färdig efter den upptäckts att det saknads några mm :? Mellan platan och banvall
Nu saknar jag ben till modulen vad köper man dom?
http://www.miniature-playground.com/sv/ ... rok_1300mm
Ben kostar 59:- st vid köp av 4 st. Hållare för ben följer med.
Din modul är troligtvis så lätt att ben är överflödiga. Men regler är regler. Kolla med banplaneraren hur modulerna bredvid din har det med ben. Kanske du kan hoppa ben om tiden är knapp för dig.
Mvh Rickard
Skriv svar

Återgå till "MMM-H0-2R - moduler"