Åkersjön 2.0

Moduler byggda efter MMM-H0-2R-standarden
Fredman
Inlägg: 507
Blev medlem: 2012-05-09, 02:10
Ort: Geflemodul i Gävle

Åkersjön 2.0

Inlägg av Fredman »

Hejsan alla.
Då jag blitt ägare av en av tre stationer som Leif(Leifboda)Ekström byggt så funderar jag vad som behövs för att FREMO anpassa den,
Det är PECO medium växlar på den vad genomfartspår belangar samt .
Om jag bygger om så att det inte blir några S-kurvor och där det inte går lägger in en raksträcka på en decimeter.
Skulle det fungera?
Den är 4400mm nu men skall bygga en bit till så den blir 5800mm.
Bilagor
Åsn2.0.jpg
Åsn2.0.jpg (45.44 KiB) Visad 3166 gånger
Användarvisningsbild
JanFrelin
Inlägg: 602
Blev medlem: 2013-01-07, 00:20
Ort: Vällingby

Re: Åkersjön 2.0

Inlägg av JanFrelin »

1. Spåret bör vara code 75 eller 83, annars är det nog kört formellt sett (fast code 100 borde väl inte innebära några funktionsbegränsningar egentligen?)

2. Det verkar vara en S-kurva vid infarten från vänster till spår 1, av skissen att döma. Den kan vara svår att bli av med. Ett alternativ skulle kunna vara att ta bort vändskivan och bygga en ny infart, fast det blir en del jobb och du kanske vill ha kvar lokstationen.

3. Det verkar vara en korsningsväxel i högeränden, de ställer ofta till besvär. Det är väl bara att provköra flitigt.
FREMO H0-RE, svensk epok IIIb samt Proto 87 Svensk epok II, UWHJ och Inlandsbanan
Användarvisningsbild
JanFrelin
Inlägg: 602
Blev medlem: 2013-01-07, 00:20
Ort: Vällingby

Re: Åkersjön 2.0

Inlägg av JanFrelin »

4. Jo och KiK-skarvar förstås.

Lite foton skadar inte...
FREMO H0-RE, svensk epok IIIb samt Proto 87 Svensk epok II, UWHJ och Inlandsbanan
Användarvisningsbild
LLJ
Inlägg: 4297
Blev medlem: 2012-05-08, 10:27

Re: Åkersjön 2.0

Inlägg av LLJ »

Om man skall FREMO-anpassa ordentligt så bör samtliga Peco Medium växlar bytas mot Peco Large, då radien är för liten i en Peco Medium.
Trevägsväxeln och korsningsväxeln måste ersättas med andra växlar då dessa har för skarp radie.
En anpassningssektioner där spåret lämnar modulen i centrum, via B96 eller F96 gavel.

Sedan får man överväga hur mycket av ovanstående man vill göra. Genom prov kan man avgöra om det fungerar bra med nuvarande växlar och FREMOriserade fordon (långa personvagnar med inflyttat, stel koppelficka och 6511)
Gör det det, är det ingen anledning att byta växlar, bara för sakens skull. Dock bör nog infartsväxlarna bytas mot Peco Large (eller slankare växlar) för ett bättre utseende.

/Lars
ErikKuiper
Inlägg: 1237
Blev medlem: 2012-05-09, 02:15

Re: Åkersjön 2.0

Inlägg av ErikKuiper »

Ett dogmatiskt svar är "det går aldrig med Peco medium". Ett lite mer pragmatiskt svar är att det bör gå om man tänker till vad gäller spårens geometri kring växlarna.

För att jag ska anse att en modul är Fremo-OK så måste det går att dra och trycka vagnar med inflyttade koppel enligt 7.4.3 genom alla spår och växlar. Lite slentrianmässigt brukar man säga att det fungerar om radien är 1000 mm eller större, men kortare sträckor (typ kring en vagnslängd) med mindre radie bör fungera om det är rakt spår innan och efter denna snävare kurva.

Låt oss börja titta på skallkraven i 4.1. Där finns inget som motsäger användning av Peco medium code 75. Code 100 är inte tillåtet av estetiska skäl, men tekniskt bör det inte vara ett hinder.

I avsnitt 4.2 med rekommendationerna börjar det bli lite knepigare (notera att jag har ändrat från ska till bör jämfört med den svenska översättningen för att betona att detta är rekommenderad praxis, inte minimikrav).
- 4.2.3 "Det genomgående huvudspåret bör (även i växlar) ha en minsta radie på 2 000 mm". Det kräver att den vänstra infartsväxeln måste har rakspår i huvudspåret om det är en medium växel, vilket ger en S-kurveproblematik in mot övriga bangården. Om den ersätts med en large Y-växel så bör kraven i princip vara mötta.
- 4.2.5 "Mellan 2 motsatta kurvor (också mellan de avvikande spåren mellan 2 växlar) bör det alltid finnas ett rakt spåravsnitt om minst 100 mm." Om denna rekommendation ska mötas så blir det ganska stora c-c avstånd där det finns S-kurvor i spårplanen. Obs. Notera att rakspåret börjar vid korsningsspetsen i en medium växel och vid växelns slut i en large växel.

En Peco medium har en radie på ~700 mm i kurvdelen (jag har mätt). Om man lägger på 30 mm rakspår innan växeln och räknar ut "ersättningsradien" så blir den 1195 mm (30 mm gör att de raka delarna på båda sidor av växeln blir lika långa). Detta bör göra att även fullt Fremofierade vagnar med 6511 koppel kan gå genom dessa växlar. Vagnar med OBK-koppel där bufferterna verkligen används då man skjuter vagnar kan kanske vara problematiska.

Min slutsats är att det bör gå att använda Peco medium och få till en station som fungerar med fullt Fremofierade fordon. Sedan kan det vara att träffarrangörer lägger denna station på en bibana på grund av de lite skarpa radier i växlarna, men det är ju en annan sak.

/Erik
UrbanJohansson
Inlägg: 198
Blev medlem: 2012-05-09, 02:11

Re: Åkersjön 2.0

Inlägg av UrbanJohansson »

Hej!

Trevligt att höra att du blivit med modulstation :D
Det är klart att det går att "FREMO-isera" den. Mitt förslag är att:
1, Börja med att förse den med "FREMO-adaptrar" (specialmoduler) i ändarna. Det gör också att du får en snygg övergång till FREMO-profil samt ett lagom utdrag till ev stationsgräns.
2, Därefter bör man byta en del växlar.

Erik sammanfattar ganska bra det som gäller:
ErikKuiper skrev:Ett dogmatiskt svar är "det går aldrig med Peco medium". Ett lite mer pragmatiskt svar är att det bör gå om man tänker till vad gäller spårens geometri kring växlarna.

För att jag ska anse att en modul är Fremo-OK så måste det går att dra och trycka vagnar med inflyttade koppel enligt 7.4.3 genom alla spår och växlar. Lite slentrianmässigt brukar man säga att det fungerar om radien är 1000 mm eller större, men kortare sträckor (typ kring en vagnslängd) med mindre radie bör fungera om det är rakt spår innan och efter denna snävare kurva.
/Erik
Dock har jag en invändning - tidigare fanns det ett krav på att samtliga fordon skulle vara körbara i radier ner till 1 000 mm. Kravet är borttaget idag, men det finns ett antal fordon som av olika skäl inte kan gå i snävare radier. Jag har även noterat att vissa av kopplena inte tål alltför stor vinkel mellan fordonen.
Urban "Södra Station" Johansson
Skriv svar

Återgå till "MMM-H0-2R - moduler"