Att sluta cirkeln - Två 45-gradare och två små moduler

Moduler byggda efter MMM-H0-2R-standarden
UrbanJohansson
Inlägg: 198
Blev medlem: 2012-05-09, 02:11

Re: Att sluta cirkeln - Två kurvmoduler och en lite raka

Inlägg av UrbanJohansson »

Odd J skrev:
UrbanJohansson skrev:En äkta FREMO-skarv har inte plats för skarvjärn. :D
Det står att man skall skruva fast mässingsskruv i modulgaveln och fästa rälsen. Det finns ingen måttangivelse. Är gaveln t ex av 14 mm poppel kan man mycket väl sätta skruvarna 10 mm in i modulen och i praktiken få något som liknar en MMM Västeråsskarv. Se kap 4.2.7
Hej Odd!

Nu är det risk att vi kapar Eriks fina modultråd - så jag ber moderatorn skapa en ny om så erfodras.

Javisst - det finns inget krav på att skruvarna öht ska sitta i gaveln. I standarden står:
Skenorna skall vara ordentligt fastsatta vid modulgaveln.
Die Schienen müssen an den Modulenden besonders gut gesichert werde


Den rådande praxisen är att man har en slät yta vid gaveln. Några grupper har en 1/2 syll (=2 moduler ihop ger 1 hel syll) andra grupper har valt att lägga en syll ytterst __ allt i syfte för att få en helt slät yta från räl via syll till modulgaveln. Idag använder många sk pertinax-syllar och då undviker man olika typer av "räl-utstick". Pertinax-syllen gör att rälen blir bra fastsatt i hela sin längd.

Jag var med och drog igång MMM och var den enda förespråkaren för FREMO-skarv och har gjort ett antal försök med olika varianter på skarvar enligt modellen VM/FREMO. Den lösning som fungerade bäst var att ha ett antal korta räler (22-27mm) med ett 1/2 fastlött skarvjärn i "FREMO-änden" och ett traditionellt skarvjärn i VM/MMM-änden. Utsticket på modulen var optimalt då påskjutet var c:a 2 mm långt - längre utstick som MMM förespråkar medför en större risk för skador i skarven. Är räl-biten mellan modulerna avpassad efter "glappet" behövs inget långt skarvjärn. Tyvärr upplever jag att hela debatten förs av teoretiker som inte har provat praktiskt med olika varianter. I min värld så bör inte skaparen av en modulskarv vara den som testar den - enligt mitt förmenande bör det vara olika som provar om en modulskarv är bra eller mindre bra.

Inom FREMO är det inte helt ovanligt att man lånar ut sina moduler och låter andra montera modulerna - jag har själv vid ett antal tillfällen fått montera upp/ner andras moduler och det ställer vissa krav på ett enhetligt utförande (alt en tydlig monteringsbeskrivning).
Vad jag hör av modulträffarna i Sverige så är man väldigt noga med att var och en monterar upp/ner sina moduler - det gör att speciallösningar blir mera förekommande samt att det förlänger både byggtiden som rivningstiden.

Om jag ska vara riktigt elak så kan man jämföra proportionerna mellan "lek-tid" och "monterings-tid" det är på en träff med FREMO-duler jämfört med en träff med VM/MMM-moduler. Fast nu är vi en bit från själva ämnet - och för att knyta ihop så har det hänt att riktiga FREMO-duler har varit med på MMM/USMSs träffar,
och hur konstigt det än verkar så går det att köra tåg på modulerna. :D men det kanske beror på att MMM har förändrat VM-standarden i riktning mot FREMO ;)
Urban "Södra Station" Johansson
Odd J
Inlägg: 145
Blev medlem: 2013-09-06, 14:04

Re: Att sluta cirkeln - Två kurvmoduler och en lite raka

Inlägg av Odd J »

Jag är själv mycket intresserad av standarder, och jag tycker det är intressant att se hur man kan skriva dom så bra som möjligt.

I den tyska versionen står:
Die Schienen müssen an den Modulenden besonders gut gesichert werden
Gleise sie sind auf in das Endprofil geschraubte Messingschrauben, deren Kopf abgeschliffen und auf Schienenfußbreite gebracht wurde, aufzulöten.

Om jag får översätta blir det:
Skenorna skall fästas mycket sorgfälligt vid modulens slut
Spåren skall lödas fast på mässingsskruvar som är skruvade i modulgaveln, har fått huvudet avslipat och bredden minskad till rälfotens bredd.

I Fremos officiella översättning blir det:
Skenorna skall vara ordentligt fastsatta vid modulgaveln.
Spåren ska vara fästa i modulgaveln med ditskruvade mässingsskruvar, vars huvuden har blivit nerslipade till samma storlek som rälens fot.

Originaltexten har två ord, "Modulende" och "Endprofil". I den svenska översättningen har man ersatt båda orden med "modulgavel". Jag skulle säga att "Endprofil" rätt översätts till "modulgavel". "Modulende" borde inte översatts till "modulgavel", "Modulende" handlar enligt mina tyskakunskaper om "modulens slut/ände/avslutning" i allmänna ordalag. Om "Modulende" bara är en tvådimensionell yta just där modulen slutar eller om det är något som är tredimensionellt och sträcker sig några millimeter eller flera centimeter in i modulen är svårt att säga. Läser man på andra ställen i standarden så handlar "Modulende" om landskap och elkopplingar under modulen - en "Modulende" stäcker sig i dessa exempel rimligen någon decimeter in i modulen.

Så om man läser den tyska texten i sitt sammanhang så får man skruva sina skruvar var man vill i modulgaveln. Om dom sitter två eller åtta millimeter eller något annat mått från kanten (så länge det inte överstiger gaveltjockleken) är helt upp till respektive byggare.
Jag kan ha missat något, men Fremo har vad jag förstått ingen maxtjocklek på modulgavlarna (I MMM-standarden är det 20 mm). Så den som vill kan bygga en Fremomodul med t ex 45 mm tjocka gavlar och skruva fast rälsen 40 mm in i modulen. Idiotiskt så klart och man kommer att få mycket problem med sin modul, men det är faktiskt OK enligt standarden!
Användarvisningsbild
daniel
Inlägg: 3549
Blev medlem: 2012-05-08, 10:15

Re: Att sluta cirkeln - Två kurvmoduler och en lite raka

Inlägg av daniel »

Jag tror det är dags att dra ett streck för debatten om modulskarvarna. ModulSyd har redan gått igenom den fas som MMM nu går igenom, och det har skett i stort sett utan problem. Jag kan ta mina 2R-vändslingor som exempel, där jag placerat skruvarna nära kanten, men där det på någon träff hamnade en Västeråsmodul intill min modul. Jag tror att jag hade ungefär 1mm räl utanför skruven, men Jonas lyckades få på ett skarvjärn ändå.

Med vänlig hälsning
Daniel
ErikKuiper
Inlägg: 1237
Blev medlem: 2012-05-09, 02:15

Re: Att sluta cirkeln - Två kurvmoduler och två korta module

Inlägg av ErikKuiper »

Nu börjar det likna moduler. Förutom de två kurvorna och er kort raka blev det även en kort kurvmodul.

Efter mätning så blev moduldata som följer:
Kurva 1: Radie 987+-5 mm, vinkel 45,5+-0,5 grader
Kurva 2: Radie 978+-5 mm, vinkel 46,2+-0,5 grader
Lill-kurvan: Radie 1950+-5 mm, vinkel 8,7+-0,5 grader
Lill-rakan: 256 mm

/Erik

PS. Felmarginalen är i storleksorningen av ett mätfel på någon millimeter.
Bilagor
Basen klar 2014-08-08.JPG
Basen klar 2014-08-08.JPG (104.7 KiB) Visad 4501 gånger
Tompa
Inlägg: 2414
Blev medlem: 2013-09-06, 12:06
Ort: Stockholm

Re: Att sluta cirkeln - Två kurvmoduler och en lite raka

Inlägg av Tompa »

Trevligt med lite fler kurvmoduler.
Du skriver du tidigare hade dubbelspår hemma som du rivit, men dessa moduler blir inte dubbelspår, eller?
ErikKuiper
Inlägg: 1237
Blev medlem: 2012-05-09, 02:15

Re: Att sluta cirkeln - Två kurvmoduler och en lite raka

Inlägg av ErikKuiper »

Tompa skrev:Du skriver du tidigare hade dubbelspår hemma som du rivit, men dessa moduler blir inte dubbelspår, eller?
Det stämmer, dessa är enkelspåriga moduler.
ErikKuiper
Inlägg: 1237
Blev medlem: 2012-05-09, 02:15

Re: Att sluta cirkeln - Två kurvmoduler och en lite raka

Inlägg av ErikKuiper »

Nu rullar tågen.
Bilagor
Nu rullar tågen 2014-08-17.JPG
Nu rullar tågen 2014-08-17.JPG (124.18 KiB) Visad 4402 gånger
Användarvisningsbild
jhjelm
Inlägg: 983
Blev medlem: 2012-05-08, 10:29
Ort: Timmele

Re: Att sluta cirkeln - Två kurvmoduler och en lite raka

Inlägg av jhjelm »

Härligt att se! :)

Hur ser din bana ut hemma?
Har du så du kan köra runt nu?

MVH Jonas.
ErikKuiper
Inlägg: 1237
Blev medlem: 2012-05-09, 02:15

Re: Att sluta cirkeln - Två kurvmoduler och en lite raka

Inlägg av ErikKuiper »

Nu kan jag köra runt-runt och det är halva rundbanan du ser. Längst fram och längst bak skymtar de två 135-graders-trågen. På andra sidan använder jag mina två Smålandsövergångar. Det var intressant att se vad skillnaden i radie gör för det visuella intrycket. 480 mm är inget vidare, 1000 mm är OK (men fortfarande lite snävt), 2000mm och större ser riktigt snyggt ut :).

/Erik
ErikKuiper
Inlägg: 1237
Blev medlem: 2012-05-09, 02:15

Re: Att sluta cirkeln - Två 45-gradare och två små moduler

Inlägg av ErikKuiper »

Har jobbat vidare med de korta modulerna. Räler och slipers är målade, spåret är ballasterat och kanten är målad. Nu är det dags att börja experimentera med att göra växtlighet.

/Erik
Bilagor
Landskapsgrund för lill-modulerna 2014-09-02.JPG
Landskapsgrund för lill-modulerna 2014-09-02.JPG (90.31 KiB) Visad 4302 gånger
Skriv svar

Återgå till "MMM-H0-2R - moduler"