Att sluta cirkeln - Två 45-gradare och två små moduler

Moduler byggda efter MMM-H0-2R-standarden
ErikKuiper
Inlägg: 1237
Blev medlem: 2012-05-09, 02:15

Att sluta cirkeln - Två 45-gradare och två små moduler

Inlägg av ErikKuiper »

Efter att ha rivit mina dubbelspårskurvor och tillhörande två hemmamoduler så saknar jag möjlighet att köra in lok här hemma. För att råda bot på detta ska jag bygga två radie 1000 mm 45-graderskurvor och en liten raka vilka tillsammans med några av mina andra moduler och två 135-graders hemmakurvor (med på tok för liten radie ;) ) gör att jag kan köra runt-runt. Dessa tre moduler kommer att byggas som 280 mm bred MMM-moduler med Fremo-KiK-skarv (dvs jag bryter mot delar av MMM-normen). Jag bygger främst modulerna för hemmabruk, men vid behov kan de tas med till träffar.

/Erik
Bilagor
Plywoodbitar 2014-06-06.JPG
Plywoodbitar 2014-06-06.JPG (138.63 KiB) Visad 5156 gånger
Senast redigerad av 1 ErikKuiper, redigerad totalt 2014 gånger.
Användarvisningsbild
LLJ
Inlägg: 4297
Blev medlem: 2012-05-08, 10:27

Re: Att sluta cirkeln - Två kurvmoduler och en lite raka

Inlägg av LLJ »

Gilla!

Kombi skarvar behövs inte. Det är så enkelt att bygga om de äldre moduler som fortfarande använder skarvräler till kik, att jag inte förstår varför man inte ställer det som krav.

/Lars
Arne Ivan
Inlägg: 403
Blev medlem: 2014-01-26, 22:10

Re: Att sluta cirkeln - Två kurvmoduler och en lite raka

Inlägg av Arne Ivan »

LLJ skrev:Gilla!

Kombi skarvar behövs inte. Det är så enkelt att bygga om de äldre moduler som fortfarande använder skarvräler till kik, att jag inte förstår varför man inte ställer det som krav.

/Lars
Kanske för att man fortfarande har användning av dom modulerna som dom är. Eller att man vill ha in medlemsavgiften från dom som fortfarande har bara såna.
Arne Lindgren (Det fanns redan en Arne L så jag bytte inloggningsnamn)

MMModulare. H0 och H0e.
Bålsta När jurårn började kalla sig stockholms stolthet bytte jag län
Användarvisningsbild
pcederstrand
Inlägg: 377
Blev medlem: 2012-05-09, 02:25
Ort: Stockholm

Re: Att sluta cirkeln - Två kurvmoduler och en lite raka

Inlägg av pcederstrand »

Eller som jag har sagt, att vi har lovat vara kompatibla med VM eftersom MMM har byggt vidare/förändrat VM.

Och kombiskarv är väl inga problem? För en Fremo-skarv som är byggd enl. ritning borde också klara skarvräl?
Det är bara "felgjorda" tie-plates som inte gör det ;-)
mvh /peterc
ErikKuiper
Inlägg: 1237
Blev medlem: 2012-05-09, 02:15

Re: Att sluta cirkeln - Två kurvmoduler och en lite raka

Inlägg av ErikKuiper »

Jag har valt att inte följa MMM2R 2.1 fullt ut enligt mina tidigare kommentarer (se http://www.modulsyd.se/forum/viewtopic.php?f=5&t=693). Om banansvarig tycker detta är ett problem så väljer han helt enkelt att inte ta med mina moduler, något jag inte har ett problem med. För en linjemodul innebär det att jag använder Fremo KiK-skarv och att jag inte har någon elektrisk delning i mitten av modulen. Skälet att inte använda kombiskarv är att minska risken för skador (jag har sett vad som händer med moduler vid nedmontering om man har glömt att ta bort skarvrälen ...), att fastsättningen av rälsen kommer närmare modulkanten (kan ge bättre spårläge) och lite estetik. Vidare diskussion om detta är rätt, fel och eventuell uppdateringar av MMM2R tycker jag vi tar i en annan tråd, t.ex. ovan nämnda.

/Erik

PS. Som ni inser från detta och andra inlägg så anser jag inte att bakåtkompatibilitet mot gamla moduler i all oändlighet alltid är rätt väg att gå, även om det är bra om kompatibilitet finns.
Användarvisningsbild
JanFrelin
Inlägg: 602
Blev medlem: 2013-01-07, 00:20
Ort: Vällingby

Re: Att sluta cirkeln - Två kurvmoduler och en lite raka

Inlägg av JanFrelin »

Peter, det är inte säkert att KiK-skarv har plats för ett skarvjärn.
FREMO H0-RE, svensk epok IIIb samt Proto 87 Svensk epok II, UWHJ och Inlandsbanan
UrbanJohansson
Inlägg: 198
Blev medlem: 2012-05-09, 02:11

Re: Att sluta cirkeln - Två kurvmoduler och en lite raka

Inlägg av UrbanJohansson »

pcederstrand skrev:Eller som jag har sagt, att vi har lovat vara kompatibla med VM eftersom MMM har byggt vidare/förändrat VM.

Och kombiskarv är väl inga problem? För en Fremo-skarv som är byggd enl. ritning borde också klara skarvräl?
Det är bara "felgjorda" tie-plates som inte gör det ;-)
Hej!

En äkta FREMO-skarv har inte plats för skarvjärn. :D
Urban "Södra Station" Johansson
Odd J
Inlägg: 145
Blev medlem: 2013-09-06, 14:04

Re: Att sluta cirkeln - Två kurvmoduler och en lite raka

Inlägg av Odd J »

UrbanJohansson skrev:En äkta FREMO-skarv har inte plats för skarvjärn. :D
Det står att man skall skruva fast mässingsskruv i modulgaveln och fästa rälsen. Det finns ingen måttangivelse. Är gaveln t ex av 14 mm poppel kan man mycket väl sätta skruvarna 10 mm in i modulen och i praktiken få något som liknar en MMM Västeråsskarv. Se kap 4.2.7
Användarvisningsbild
JanFrelin
Inlägg: 602
Blev medlem: 2013-01-07, 00:20
Ort: Vällingby

Re: Att sluta cirkeln - Två kurvmoduler och en lite raka

Inlägg av JanFrelin »

Man kan göra så, men standarden garanterar inte det. Dessutom blir spåret säkrare fäst om man inte har 5-6 mm glapp innan lödningen.
FREMO H0-RE, svensk epok IIIb samt Proto 87 Svensk epok II, UWHJ och Inlandsbanan
Användarvisningsbild
LLJ
Inlägg: 4297
Blev medlem: 2012-05-08, 10:27

Re: Att sluta cirkeln - Två kurvmoduler och en lite raka

Inlägg av LLJ »

Varför inte bara konstatera att moduler byggda enligt FREMO H0-RE inte använder skarvräler, och följaktligen inte har utrymme för skarvjärn vid gavlarna?

Och så flyttar vi denna diskussion till en egen tråd om någon önskar fortsätta.

/Lars
Skriv svar

Återgå till "MMM-H0-2R - moduler"