Lågprofil mot MMM-standard, krav ?

Moduler byggda efter MMM-H0-2R-standarden
Användarvisningsbild
daniel
Inlägg: 3549
Blev medlem: 2012-05-08, 10:15

Re: Lågprofil mot MMM-standard, krav ?

Inlägg av daniel »

Arne Ivan skrev:Den första modulen man bygger tar normalt bortåt ett år att bygga.
Att då riskera att plötsligt få lov att skrota den för att den inte längre är kompatibel med en ny standard skulle i alla fall få mig att tänka mig för både en och två gånger innan jag bygger nåt nytt.
Jag håller med om att man bör vara mycket försiktig att lägga på nya krav på gamla moduler. Men just kant-i-kant-skarv har visat sig vara överlägsen skarvrälerna, speciellt vad gäller tiden det tar att montera banan. Kan man hjälpas åt att göra kant-i-kant-skarv på de gamla modulerna så har man vunnit mycket.

Med vänlig hälsning
Daniel
Tompa
Inlägg: 2409
Blev medlem: 2013-09-06, 12:06
Ort: Stockholm

Re: Lågprofil mot MMM-standard, krav ?

Inlägg av Tompa »

fs_toni skrev:
LLJ skrev:Varför inte kräva att högprofil gavlarna förses med övre hålrad istället och göra dem "framåtkompartibla"?
.. Jag tycker man ska stimulera modernisering och smidiga moduler istället för att "bestraffa" med krav på bakåtkompatibilitet....
Det synsättet delar jag!
UBJ
Inlägg: 761
Blev medlem: 2013-09-06, 17:36

Re: Lågprofil mot MMM-standard, krav ?

Inlägg av UBJ »

Jag tycker att Tonis förslag om att hjälpas åt med att bygga om gamla moduler till kombiskarv är bra.
Som banplanerare av MMM-banor ser jag gärna att så många moduler som möjligt har kombiskarv och helst inga med kikskarv.
Det är krångligt nog att planera utan att man ska behöva ta hänsyn till inkompatibla moduler.
Min åsikt är att det som står i mmmnormen ska följas, dvs nya moduler ska gå att koppla till gamla och det är dom som gör avsteg från normen som är ansvariga för att modulen kan kopplas till en modul byggd enligt normen.

Mvh UB
Användarvisningsbild
ArneL
Inlägg: 127
Blev medlem: 2014-01-20, 12:12

Re: Lågprofil mot MMM-standard, krav ?

Inlägg av ArneL »

På mina moduler finns sammanlagt sex gavlar där landskapet går ner så djupt att bara ett hål finns i det övre läget under spåret. Att anpassa dessa till någon ny lågprofilstandard är inte att tänka på.

KiK-skarvar, där sådana fortfarande saknas, är dock enklare fixa.

/Arne La
-----------------
/Arne Larsson
Användarvisningsbild
LLJ
Inlägg: 4297
Blev medlem: 2012-05-08, 10:27

Re: Lågprofil mot MMM-standard, krav ?

Inlägg av LLJ »

Jag ser hellre enbart kik-skarvar. Fungerar bättre vid olika rälshöjder och man slipper jobbiga, korta skarvräler.

Det hade aldrig fungerat tidsmässigt om skarvräler skulle ha används vid FREMO-körningen i Rendsburg gångna helgen. Den 500m långa banan ställdes upp på c:a 8h med modulerna ihopmonterade och provkörning kunde påbörjas.

/Lars
Skriv svar

Återgå till "MMM-H0-2R - moduler"