Jag har vänt och vridit mycket på hur jag ska gå vidare med denna modulidé.
En avgörande del, och det jag funderat mest på på senare tid, är transport och transportlådor. Den kommer att få två lådor med vardera två stycken 40*100 cm moduler på varandra inneslutet i en låda. I garaget har jag plats för det på en Eflahylla som är uppsatt för just för modulförvaring 50 djup och ca 50 cm i höjd. De två lådorna ska vara stapelbara och ha någon lösning med lösa hjul. I och med att en låda blir ca 400*400*1000 mm bör de två lådorna kunna köras i en vanlig bil då jag inte hyr släp, kanske inte samtidigt i en bil, men det går nog på något sätt.
Men spårplanen då?
Jo, idéen gillar jag, och jag är fullt beredd att lägga tid, energi och resurser på att bygga den. Jag skissat på lite alternativ under processens gång.
Ett alternativ, att bredda modulerna och använda One:87's färdigkapade 120*48 cm moduler och att lägga in en genomgående linje och en dubbelspårsgavel som skulle ge möjlighet till utdrag om det kopplas till dubbelspår och mer uppställning. Fick inte till det bra tyvärr i och med att jag ville hålla mig till givna modulmått, så skrotad idé.
.
Sen kan den ju ha genomgående spår från terminalen. Både Alvsjö & Malmö Kombiterminaler har det, även Båramo, och det minskar behovet för ankomst-rundgång-utdrag-inbackning som vi diskuterade tidigare i tråden. Men det känns för "enkelt" och ger inte trixig växling. Det finns många fler förebilder som har säckar för kombispår.
.
Men jag har just nu landat i den här varianten. En romb eller liknande (kan vara böjd) på vänster sida för spårlägesförskjutning för att låta ena spåret kunna vara genomgående. I dessa fall ser jag att det genomgående spåret kommer blir ett industrispår med fortsatt anslutning till nästa industrimodul.
Men i övrigt samma spårplan som jag presenterade i september förra året. Tre översta är kombispår som kan lastas av reachstacker, kan se ut som här som Arken i Göteborg.
viewtopic.php?p=41532#p41532
Jag har en Brawa bockkran som jag ska försöka inkorporera på något sätt också över der tre översta spåren.
Det undre terminalspåret är tänkt för timmerlastning eller omlastning av H-vagnar till lastbil, med allt möjligt gods med andra ord.
Alla spår på terminalen ska vara utan elektifiering och avslutas men en brygga för strömmatning upphör
De gröna spåren utanför teminalen är tänkta för ankomst & rundgång, eller som "bangård" för att bygga avgående tåg. Ska ses som elektifierade.
Tyvärr får jag inte plats med ett tredje spår, för i så fall hade denna lilla bangård ännu bättre kunnat serva närliggande industrimoduler med en ankomst/avgångsbangård, så att det inte behövs ytterligare en bangård/station i närheten för att kunna växla ihop och isär tåg.