Sida 3 av 11

Re: Kombihamn i N-skala

Postat: 2019-09-01, 11:01
av AlexanderEhn
daniel skrev: 2019-08-31, 22:45 Du kan placera kombihamnen på en oelektrifierad linje och då måste man använda diesellok för att ta sig dit....
Ja, eller så får växelloken göra rundgång...

Behöver nog bygga den där bangården i nära anslutning rätt så direkt efter terminalen.

Re: Kombihamn i N-skala

Postat: 2019-09-01, 18:10
av LLJ
Eller så använder du ellok med "lastmile" och liknande utrustning, dvs de har även en dieselmotor så att loket kan köra utan kontaktledning i låga farter.

/Lars

Re: Kombihamn i N-skala

Postat: 2019-09-01, 18:51
av AlexanderEhn
LLJ skrev: 2019-09-01, 18:10 Eller så använder du ellok med "lastmile" och liknande utrustning, dvs de har även en dieselmotor så att loket kan köra utan kontaktledning i låga farter.

/Lars
Ja, funderade på det. Men det finns väl inga sådana som regelbundet används i Sverige?

Re: Kombihamn i N-skala

Postat: 2019-09-01, 19:25
av ErikKuiper
Jag skulle rekommendera dig att inte har rundgångsmöjligheten inne på terminalen då det inte är en vanlig lösning i verkligheten. Jag kommer dock inte att gnissla särskilt mycket tänder om då väljer att behålla den.

Vad gäller bredden så håller jag med om att det skulle se snyggare ut med mer plats mellan de två spårgrupperna, men varför 480 mm? Varför inte 450 eller 500 mm? Om du har 500 mm breda moduler så passar det bra med Ivar-ben om du tycker om den benlösningen.

Re: Kombihamn i N-skala

Postat: 2019-09-01, 20:05
av LLJ
AlexanderEhn skrev: 2019-09-01, 18:51
LLJ skrev: 2019-09-01, 18:10 Eller så använder du ellok med "lastmile" och liknande utrustning, dvs de har även en dieselmotor så att loket kan köra utan kontaktledning i låga farter.

/Lars
Ja, funderade på det. Men det finns väl inga sådana som regelbundet används i Sverige?
Jodå. Hector har ett par sådana TRAX lok (inte alla TRAX). Finns även hos Vectron men vet inte om Hector har det även hos dem.

/Lars

Re: Kombihamn i N-skala

Postat: 2019-09-01, 20:52
av DagCatoSkårvik
AlexanderEhn skrev: 2019-09-01, 18:51
LLJ skrev: 2019-09-01, 18:10 Eller så använder du ellok med "lastmile" och liknande utrustning, dvs de har även en dieselmotor så att loket kan köra utan kontaktledning i låga farter.

/Lars
Ja, funderade på det. Men det finns väl inga sådana som regelbundet används i Sverige?
Green Cargo har faktisk hyrt inn 4 stk BR187 med lastmilemotor fra railpool som brukes fast i Norge i tog til Trondheim, Bergen og Stavanger.

Re: Kombihamn i N-skala

Postat: 2019-09-01, 21:27
av AlexanderEhn
ErikKuiper skrev: 2019-09-01, 19:25 Jag skulle rekommendera dig att inte har rundgångsmöjligheten inne på terminalen då det inte är en vanlig lösning i verkligheten. Jag kommer dock inte att gnissla särskilt mycket tänder om då väljer att behålla den.

Vad gäller bredden så håller jag med om att det skulle se snyggare ut med mer plats mellan de två spårgrupperna, men varför 480 mm? Varför inte 450 eller 500 mm? Om du har 500 mm breda moduler så passar det bra med Ivar-ben om du tycker om den benlösningen.
Gött Erik, vore ju svårt att ha gnisslande tänder på samvetet! :D

480mm för att One:87 har färdigkapade MMM-stommar och jag vill hoppa över så många tråkiga moment som möjligt. Som att kapa plywood typ. Men det finns ju brädgårdar som kapar upp så det är inte inte så viktigt egentligen. Jag kan köra vilken bredd som helst. :)


Ett större huvudbry är dock cc-avståndet på de parallella terminalspåren. Nu har jag ritat med cc 45 mm. Det har jag dels på Finngösa/Pauline och Evert Nillson har det på sin bangård. 45 mm cc ger bra med plats för att koppla loss vagnar och få ner fingrar på sidan.
Men cc 45 mm tar plats och är inte speciellt realistiskt. I verkligheten är det inte alls mycket avstånd mellan spåren på kombiterminaler...

Vad tycker ni??

Re: Kombihamn i N-skala

Postat: 2019-09-01, 21:30
av AlexanderEhn
LLJ skrev: 2019-09-01, 20:05
AlexanderEhn skrev: 2019-09-01, 18:51
LLJ skrev: 2019-09-01, 18:10 Eller så använder du ellok med "lastmile" och liknande utrustning, dvs de har även en dieselmotor så att loket kan köra utan kontaktledning i låga farter.

/Lars
Ja, funderade på det. Men det finns väl inga sådana som regelbundet används i Sverige?
Jodå. Hector har ett par sådana TRAX lok (inte alla TRAX). Finns även hos Vectron men vet inte om Hector har det även hos dem.

/Lars

DagCatoSkårvik skrev: 2019-09-01, 20:52
AlexanderEhn skrev: 2019-09-01, 18:51
LLJ skrev: 2019-09-01, 18:10 Eller så använder du ellok med "lastmile" och liknande utrustning, dvs de har även en dieselmotor så att loket kan köra utan kontaktledning i låga farter.

/Lars
Ja, funderade på det. Men det finns väl inga sådana som regelbundet används i Sverige?
Green Cargo har faktisk hyrt inn 4 stk BR187 med lastmilemotor fra railpool som brukes fast i Norge i tog til Trondheim, Bergen og Stavanger.

Aha, intressant! Tack för svar! Har inte sett några i västra Sverige. Får hålla utkik.

Re: Kombihamn i N-skala

Postat: 2019-09-01, 22:07
av LLJ
En rättelse: Hector har enbart Vectron med s.k. shunting module. Se även min artikel om hybridlok i MJ-magasinet nr 27.

/Lars

Re: Kombihamn i N-skala

Postat: 2019-09-02, 07:48
av DagCatoSkårvik
LLJ skrev: 2019-09-01, 22:07 En rättelse: Hector har enbart Vectron med s.k. shunting module. Se även min artikel om hybridlok i MJ-magasinet nr 27.

/Lars
Slik jeg forstår det er Vectrons shunting module tilsvarende Bombardiers Last Mile? En liten dieselmotor som kan brukes under skifting.