Kombihamn i N-skala

Moduler byggda efter Fremo N-RE-standarden

Moderator: AndersB

Meddelande
Författare
Användarvisningsbild
AlexanderEhn
Inlägg: 722
Blev medlem: 2017-07-11, 23:47
Kontakt:

Re: Kombihamn i N-skala

#21 Inlägg av AlexanderEhn » 2019-09-01, 11:01

daniel skrev:
2019-08-31, 22:45
Du kan placera kombihamnen på en oelektrifierad linje och då måste man använda diesellok för att ta sig dit....
Ja, eller så får växelloken göra rundgång...

Behöver nog bygga den där bangården i nära anslutning rätt så direkt efter terminalen.
Bygger Långenäs Långa & Långenäs Korta i N-RE. Byggtråd här!
Kalhyggena byggs tillsammans med pappa, byggtråd här!

Användarvisningsbild
LLJ
Inlägg: 3878
Blev medlem: 2012-05-08, 10:27

Re: Kombihamn i N-skala

#22 Inlägg av LLJ » 2019-09-01, 18:10

Eller så använder du ellok med "lastmile" och liknande utrustning, dvs de har även en dieselmotor så att loket kan köra utan kontaktledning i låga farter.

/Lars

Användarvisningsbild
AlexanderEhn
Inlägg: 722
Blev medlem: 2017-07-11, 23:47
Kontakt:

Re: Kombihamn i N-skala

#23 Inlägg av AlexanderEhn » 2019-09-01, 18:51

LLJ skrev:
2019-09-01, 18:10
Eller så använder du ellok med "lastmile" och liknande utrustning, dvs de har även en dieselmotor så att loket kan köra utan kontaktledning i låga farter.

/Lars
Ja, funderade på det. Men det finns väl inga sådana som regelbundet används i Sverige?
Bygger Långenäs Långa & Långenäs Korta i N-RE. Byggtråd här!
Kalhyggena byggs tillsammans med pappa, byggtråd här!

ErikKuiper
Inlägg: 1144
Blev medlem: 2012-05-09, 02:15

Re: Kombihamn i N-skala

#24 Inlägg av ErikKuiper » 2019-09-01, 19:25

Jag skulle rekommendera dig att inte har rundgångsmöjligheten inne på terminalen då det inte är en vanlig lösning i verkligheten. Jag kommer dock inte att gnissla särskilt mycket tänder om då väljer att behålla den.

Vad gäller bredden så håller jag med om att det skulle se snyggare ut med mer plats mellan de två spårgrupperna, men varför 480 mm? Varför inte 450 eller 500 mm? Om du har 500 mm breda moduler så passar det bra med Ivar-ben om du tycker om den benlösningen.

Användarvisningsbild
LLJ
Inlägg: 3878
Blev medlem: 2012-05-08, 10:27

Re: Kombihamn i N-skala

#25 Inlägg av LLJ » 2019-09-01, 20:05

AlexanderEhn skrev:
2019-09-01, 18:51
LLJ skrev:
2019-09-01, 18:10
Eller så använder du ellok med "lastmile" och liknande utrustning, dvs de har även en dieselmotor så att loket kan köra utan kontaktledning i låga farter.

/Lars
Ja, funderade på det. Men det finns väl inga sådana som regelbundet används i Sverige?
Jodå. Hector har ett par sådana TRAX lok (inte alla TRAX). Finns även hos Vectron men vet inte om Hector har det även hos dem.

/Lars

DagCatoSkårvik
Inlägg: 45
Blev medlem: 2013-09-07, 00:51

Re: Kombihamn i N-skala

#26 Inlägg av DagCatoSkårvik » 2019-09-01, 20:52

AlexanderEhn skrev:
2019-09-01, 18:51
LLJ skrev:
2019-09-01, 18:10
Eller så använder du ellok med "lastmile" och liknande utrustning, dvs de har även en dieselmotor så att loket kan köra utan kontaktledning i låga farter.

/Lars
Ja, funderade på det. Men det finns väl inga sådana som regelbundet används i Sverige?
Green Cargo har faktisk hyrt inn 4 stk BR187 med lastmilemotor fra railpool som brukes fast i Norge i tog til Trondheim, Bergen og Stavanger.
MVH
Dag Cato

Användarvisningsbild
AlexanderEhn
Inlägg: 722
Blev medlem: 2017-07-11, 23:47
Kontakt:

Re: Kombihamn i N-skala

#27 Inlägg av AlexanderEhn » 2019-09-01, 21:27

ErikKuiper skrev:
2019-09-01, 19:25
Jag skulle rekommendera dig att inte har rundgångsmöjligheten inne på terminalen då det inte är en vanlig lösning i verkligheten. Jag kommer dock inte att gnissla särskilt mycket tänder om då väljer att behålla den.

Vad gäller bredden så håller jag med om att det skulle se snyggare ut med mer plats mellan de två spårgrupperna, men varför 480 mm? Varför inte 450 eller 500 mm? Om du har 500 mm breda moduler så passar det bra med Ivar-ben om du tycker om den benlösningen.
Gött Erik, vore ju svårt att ha gnisslande tänder på samvetet! :D

480mm för att One:87 har färdigkapade MMM-stommar och jag vill hoppa över så många tråkiga moment som möjligt. Som att kapa plywood typ. Men det finns ju brädgårdar som kapar upp så det är inte inte så viktigt egentligen. Jag kan köra vilken bredd som helst. :)


Ett större huvudbry är dock cc-avståndet på de parallella terminalspåren. Nu har jag ritat med cc 45 mm. Det har jag dels på Finngösa/Pauline och Evert Nillson har det på sin bangård. 45 mm cc ger bra med plats för att koppla loss vagnar och få ner fingrar på sidan.
Men cc 45 mm tar plats och är inte speciellt realistiskt. I verkligheten är det inte alls mycket avstånd mellan spåren på kombiterminaler...

Vad tycker ni??
Bygger Långenäs Långa & Långenäs Korta i N-RE. Byggtråd här!
Kalhyggena byggs tillsammans med pappa, byggtråd här!

Användarvisningsbild
AlexanderEhn
Inlägg: 722
Blev medlem: 2017-07-11, 23:47
Kontakt:

Re: Kombihamn i N-skala

#28 Inlägg av AlexanderEhn » 2019-09-01, 21:30

LLJ skrev:
2019-09-01, 20:05
AlexanderEhn skrev:
2019-09-01, 18:51
LLJ skrev:
2019-09-01, 18:10
Eller så använder du ellok med "lastmile" och liknande utrustning, dvs de har även en dieselmotor så att loket kan köra utan kontaktledning i låga farter.

/Lars
Ja, funderade på det. Men det finns väl inga sådana som regelbundet används i Sverige?
Jodå. Hector har ett par sådana TRAX lok (inte alla TRAX). Finns även hos Vectron men vet inte om Hector har det även hos dem.

/Lars

DagCatoSkårvik skrev:
2019-09-01, 20:52
AlexanderEhn skrev:
2019-09-01, 18:51
LLJ skrev:
2019-09-01, 18:10
Eller så använder du ellok med "lastmile" och liknande utrustning, dvs de har även en dieselmotor så att loket kan köra utan kontaktledning i låga farter.

/Lars
Ja, funderade på det. Men det finns väl inga sådana som regelbundet används i Sverige?
Green Cargo har faktisk hyrt inn 4 stk BR187 med lastmilemotor fra railpool som brukes fast i Norge i tog til Trondheim, Bergen og Stavanger.

Aha, intressant! Tack för svar! Har inte sett några i västra Sverige. Får hålla utkik.
Bygger Långenäs Långa & Långenäs Korta i N-RE. Byggtråd här!
Kalhyggena byggs tillsammans med pappa, byggtråd här!

Användarvisningsbild
LLJ
Inlägg: 3878
Blev medlem: 2012-05-08, 10:27

Re: Kombihamn i N-skala

#29 Inlägg av LLJ » 2019-09-01, 22:07

En rättelse: Hector har enbart Vectron med s.k. shunting module. Se även min artikel om hybridlok i MJ-magasinet nr 27.

/Lars

DagCatoSkårvik
Inlägg: 45
Blev medlem: 2013-09-07, 00:51

Re: Kombihamn i N-skala

#30 Inlägg av DagCatoSkårvik » 2019-09-02, 07:48

LLJ skrev:
2019-09-01, 22:07
En rättelse: Hector har enbart Vectron med s.k. shunting module. Se även min artikel om hybridlok i MJ-magasinet nr 27.

/Lars
Slik jeg forstår det er Vectrons shunting module tilsvarende Bombardiers Last Mile? En liten dieselmotor som kan brukes under skifting.
MVH
Dag Cato

Skriv svar

Återgå till "N-RE - moduler"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 1 och 0 gäst