[Modul] - Finngösa Industri (Tidigare Paulines Äventyr)

Moduler byggda efter Fremo N-RE-standarden

Moderator: AndersB

Användarvisningsbild
AlexanderEhn
Inlägg: 1153
Blev medlem: 2017-07-11, 23:47
Kontakt:

[Modul] - Finngösa Industri (Tidigare Paulines Äventyr)

Inlägg av AlexanderEhn »

Hej,

Pauline är en station från anrika SER som numera har fått ny address, hos mig.

Pauline Original.jpg
Pauline Original_track layout.jpg

Jag kommer att så varsamt som möjligt att vidareutveckla Pauline, och hon kommer att få ett nytt namn så småningom.
Ett första steg är dock att lära känna modulen lite bättre och dess egenheter. Det mesta ska fungera i nuvarande skick men det kan nog behövas lite finjustering.

Det är två stycken moduler om 400 x 900 mm.

-------------------

Men i och med att bland det roligast med en här hobbyn är att planera, fundera och vrida och vända på spårplaner, teknik och trafikspelsscenarion, har jag såklart redan en plan för steg två! :D


Självklart vill jag dra så stor nytta som möjligt av befintlig spårplan, men den största utmaningen är att alla växlar är short med radie ca 300 mm, och det är i snävaste laget. Både enligt mig själv och N-RE-normen.

För att inte behöva byta ut alla växlar (i så fall skulle jag ju lika gärna kunna bygga nytt!) så byter jag en växel och lägger in nya växlar på några ställen. Och därefter kommer stationen främst att vara en industrimodul. Kanske med en perrong mellan de befintliga spåren för viss persontrafik.

Persontrafik och att hålla två spår fria för tågmöten kommer dessutom att ställa till det för lokföraren som har eventuella växlingsuppdrag. 8-) :D :lol:

Det är genomgående spår på stationen och det vill jag dra nytta av, både för rangering, rundgång och möjlighet att ha stationen längs linje.
I min nuvarande plan finns inget utdragsspår utan utdrag för göras på linje när det behövs.

Alla godskunder har varsin förebild från delar av Skandiahamnen i Göteborg.
  • Kombi- & containerterminal, kan även ta timmer
  • Oljedepå
  • Gasdepå
  • Omlastning av stålcoils
  • Uppställningsspår för lok
Men självklart kan de flesta spåren även användas för G- och Oms-vagnar om trafikspelet eller spontankörningen skulle fodra det.


Jag är inte helt nöjd men så här ser det ut nu.
Pauline Terminal mm_3.5.jpg
Jag har lagt alla spår över skarven vinkelrätt för att kunna lägga in en förlängningsmodul. Har 400 mm modullängd över i en av mina transportlådor. :)
Det gör att spåren blir väldigt statiskta och raka. Gillar inte det egentligen, esteten i mig vill ha snyggare komposition och mer organisk spårspagetti.
Pauline Terminal mm_3.5_extended.jpg
Senast redigerad av 4 AlexanderEhn, redigerad totalt 2018 gång.
Pågående byggprojekt just nu:
"Kombihamnen", blir ingen hamn, men väl en kombiterminal i N-skala med svensk förebild Byggtråd här!
"Glassfabriken" blir en industrimodul med genomgående linje, N-Re.
Användarvisningsbild
AlexanderEhn
Inlägg: 1153
Blev medlem: 2017-07-11, 23:47
Kontakt:

Re: [Modul] - Paulines äventyr

Inlägg av AlexanderEhn »

Kom gärna med tips och idéer.

Vidareutvecklingen av stationen ligger långt fram i tiden och jag har inte bråttom, så planen kommer garanterat att ändras med tiden.
Pågående byggprojekt just nu:
"Kombihamnen", blir ingen hamn, men väl en kombiterminal i N-skala med svensk förebild Byggtråd här!
"Glassfabriken" blir en industrimodul med genomgående linje, N-Re.
Användarvisningsbild
AlexanderEhn
Inlägg: 1153
Blev medlem: 2017-07-11, 23:47
Kontakt:

Re: [Modul] - Paulines äventyr

Inlägg av AlexanderEhn »

Jag har testat lite och kollat hur lätt det skulle vara att byta ut short-växlarna.

Och det skulle nog inte vara så svårt. På den här bilden är växeln lös och rälsen till halva övergången. Den ska ersättas med en trevägsväxel (medium).
Men en mattkniv var det lätt att skära i limmet och ballasten var hård, men gick bort av lite hackande med mejsel.

MJforum_2018-05-13_0012018-05-13 14.45.58.jpg
Pågående byggprojekt just nu:
"Kombihamnen", blir ingen hamn, men väl en kombiterminal i N-skala med svensk förebild Byggtråd här!
"Glassfabriken" blir en industrimodul med genomgående linje, N-Re.
ErikKuiper
Inlägg: 1237
Blev medlem: 2012-05-09, 02:15

Re: [Modul] - Paulines äventyr

Inlägg av ErikKuiper »

Jag tycker det blir för mycket spår på liten yta. Jag skulle åtminstone ta bort "säkerhetsväxeln" på de gröna spåret och ett av de två persikofärgade spåren (det åt vänster eller de två åt höger). Sedan tycker jag att du inte ska ha någon perrong, och huset borde flyttas. Det känns som huset kommer att ligga konstigt inklämt i ditt förslag.

/Erik
Användarvisningsbild
AlexanderEhn
Inlägg: 1153
Blev medlem: 2017-07-11, 23:47
Kontakt:

Re: [Modul] - Paulines äventyr

Inlägg av AlexanderEhn »

ErikKuiper skrev: 2018-05-15, 20:28 Jag tycker det blir för mycket spår på liten yta. Jag skulle åtminstone ta bort "säkerhetsväxeln" på de gröna spåret och ett av de två persikofärgade spåren (det åt vänster eller de två åt höger). Sedan tycker jag att du inte ska ha någon perrong, och huset borde flyttas. Det känns som huset kommer att ligga konstigt inklämt i ditt förslag.

/Erik
Hej! Tack för input!!

Ja, det är mycket spår, redan i AnyRail. Har beställt spårmaterial för att testa mer hands-on. Något kommer att behöva strykas.
Skyddsväxel på den gröna spåret lade jag dit för att det blir en short-växel över, men när jag tittade på modulen så insåg jag också att det blir för trångt där.


Huset är där för att det är där idag, det ska flyttas.
OM, det ska finnas en perrong för persontåg kommer det bli en perrong mellan genomgående och det övre lila spåret. Men senaste dagarna är jag inne på att bara ha denna modul för godståg & Industrier.... oklart. :)


Godsidén och förebilden för de två persikofärgade spåren åt höger har jag nu fått reda på att vi har en annan i N-skala väst, Karl-Fredrik, som bygger så "mitt behov" av den godskunden har fallit. Men jag gillar att ha spår åt höger, annars blir hela modulen en spårharpa åt vänster, känns inte så intressant och spännande.


Kom gärna med fler idér och input! Det finns inga "darlings" för mig här, och är väldigt öppen för förslag. ;)
Pågående byggprojekt just nu:
"Kombihamnen", blir ingen hamn, men väl en kombiterminal i N-skala med svensk förebild Byggtråd här!
"Glassfabriken" blir en industrimodul med genomgående linje, N-Re.
Ivan
Inlägg: 43
Blev medlem: 2012-05-09, 02:22

Re: [Modul] - Paulines äventyr

Inlägg av Ivan »

Härligt att se Berrafs moduler igen :) Lycka till med ombyggnad och körning :D
Användarvisningsbild
HansBrage
Inlägg: 277
Blev medlem: 2015-08-02, 21:24
Ort: Alingsås

Re: [Modul] - Paulines äventyr

Inlägg av HansBrage »

AlexanderEhn skrev: 2018-05-15, 21:00
Godsidén och förebilden för de två persikofärgade spåren åt höger har jag nu fått reda på att vi har en annan i N-skala väst, Karl-Fredrik, som bygger så "mitt behov" av den godskunden har fallit. Men jag gillar att ha spår åt höger, annars blir hela modulen en spårharpa åt vänster, känns inte så intressant och spännande.


Kom gärna med fler idér och input! Det finns inga "darlings" för mig här, och är väldigt öppen för förslag. ;)
Om du vill ha spår åt höger så kan du ta bort det allra nedersta (åt vänster) och korset. Sen flyttar du växeln, som leder till persiko-höger-spåren, åt vänster och in på förlängningsmodulen. Låt sedan det spåret gå längs nederkanten så kan du ha en industri där nere till höger. Troligen blir det för trångt med två spår i industrin så den växeln ska nog också bort.
Användarvisningsbild
AlexanderEhn
Inlägg: 1153
Blev medlem: 2017-07-11, 23:47
Kontakt:

Re: [Modul] - Paulines äventyr

Inlägg av AlexanderEhn »

Ivan skrev: 2018-05-22, 11:54 Härligt att se Berrafs moduler igen :) Lycka till med ombyggnad och körning :D
Visst är det!
Tack så mycket.
Pågående byggprojekt just nu:
"Kombihamnen", blir ingen hamn, men väl en kombiterminal i N-skala med svensk förebild Byggtråd här!
"Glassfabriken" blir en industrimodul med genomgående linje, N-Re.
Användarvisningsbild
AlexanderEhn
Inlägg: 1153
Blev medlem: 2017-07-11, 23:47
Kontakt:

Re: [Modul] - Paulines äventyr

Inlägg av AlexanderEhn »

HansBrage skrev: 2018-05-22, 13:36
Om du vill ha spår åt höger så kan du ta bort det allra nedersta (åt vänster) och korset. Sen flyttar du växeln, som leder till persiko-höger-spåren, åt vänster och in på förlängningsmodulen. Låt sedan det spåret gå längs nederkanten så kan du ha en industri där nere till höger. Troligen blir det för trångt med två spår i industrin så den växeln ska nog också bort.
Ja, det är en bra idé.

Tanken med mellanmodulen var att det skulle vara valbart om det ska med eller inte. Om jag lägger växeln på den så behöver den ju alltid komma med.
Men jag har en idé, ska se om jag får ihop det. :D
Pågående byggprojekt just nu:
"Kombihamnen", blir ingen hamn, men väl en kombiterminal i N-skala med svensk förebild Byggtråd här!
"Glassfabriken" blir en industrimodul med genomgående linje, N-Re.
Användarvisningsbild
HansBrage
Inlägg: 277
Blev medlem: 2015-08-02, 21:24
Ort: Alingsås

Re: [Modul] - Paulines äventyr

Inlägg av HansBrage »

AlexanderEhn skrev: 2018-05-22, 15:18
HansBrage skrev: 2018-05-22, 13:36
Om du vill ha spår åt höger så kan du ta bort det allra nedersta (åt vänster) och korset. Sen flyttar du växeln, som leder till persiko-höger-spåren, åt vänster och in på förlängningsmodulen. Låt sedan det spåret gå längs nederkanten så kan du ha en industri där nere till höger. Troligen blir det för trångt med två spår i industrin så den växeln ska nog också bort.
Ja, det är en bra idé.

Tanken med mellanmodulen var att det skulle vara valbart om det ska med eller inte. Om jag lägger växeln på den så behöver den ju alltid komma med.
Men jag har en idé, ska se om jag får ihop det. :D
Anade att du planerade den som en fristående förlängning. Jag misstänker att den ändå kommer att vara med oftast och om det ligger en växel där så blir ju konsekvensen bara att en industri inte kan trafikeras under de spel när mellanmodulen inte är med. Det kan man nog leva med.
Skriv svar

Återgå till "N-RE - moduler"