[Modul] - Finngösa Industri (Tidigare Paulines Äventyr)

Moduler byggda efter Fremo N-RE-standarden

Moderator: AndersB

Användarvisningsbild
AlexanderEhn
Inlägg: 1153
Blev medlem: 2017-07-11, 23:47
Kontakt:

Re: [Modul] - Paulines äventyr

Inlägg av AlexanderEhn »

HansBrage skrev: 2018-05-29, 11:30
AlexanderEhn skrev: 2018-05-22, 15:18
Tanken med mellanmodulen var att det skulle vara valbart om det ska med eller inte. Om jag lägger växeln på den så behöver den ju alltid komma med.
Men jag har en idé, ska se om jag får ihop det. :D
Anade att du planerade den som en fristående förlängning. Jag misstänker att den ändå kommer att vara med oftast och om det ligger en växel där så blir ju konsekvensen bara att en industri inte kan trafikeras under de spel när mellanmodulen inte är med. Det kan man nog leva med.
Här är min senaste idé efter Hans input.


Pauline Terminal mm_5.jpg
Pauline Terminal mm_5_extended.jpg

Idéen fick jag av Bengt i Skånska N som upplyste mig om att mittendelen med godsmagasinet på Fossie inte alltid är med, jämför DT18 och Modelltågsmässan exemplevis. Men det är så snyggt gjort så jag såg inte det. :)
Pågående byggprojekt just nu:
"Kombihamnen", blir ingen hamn, men väl en kombiterminal i N-skala med svensk förebild Byggtråd här!
"Glassfabriken" blir en industrimodul med genomgående linje, N-Re.
Användarvisningsbild
AlexanderEhn
Inlägg: 1153
Blev medlem: 2017-07-11, 23:47
Kontakt:

Re: [Modul] - Paulines äventyr

Inlägg av AlexanderEhn »

Nu tror jag inte jag kan planera i tanken längre än såhär. :)

Nästa steg är att börja bygga & testa. Jag anar att det kommer känns alldeles för trångt.
I augusti flyttar vi till nytt hus med garage, det borgar för modulbygge. :)


Container-, kombi-, timmerterminal eller annat gods. Asfaltsyta och asfalt mellan räler.
Spårlängd ca 120 cm
Streckad linje är inhägnad/staket.
Lila yta är en påhängsdel för att utöka landskapet. Station ska fungera utan påhängsdel.
Pauline 6_extended.jpg
Pauline 6_extended_nobackground.jpg
Pågående byggprojekt just nu:
"Kombihamnen", blir ingen hamn, men väl en kombiterminal i N-skala med svensk förebild Byggtråd här!
"Glassfabriken" blir en industrimodul med genomgående linje, N-Re.
Användarvisningsbild
AlexanderEhn
Inlägg: 1153
Blev medlem: 2017-07-11, 23:47
Kontakt:

[Modul] - Finngösa Industri

Inlägg av AlexanderEhn »

Hej i sommarvärmen!

Först, jag tror bestämt att Pauline har fått ett nytt namn. Finngösa. Det är området dit vi flyttar i augusti. I sitt amerikanska alter-ego skulle den kunna heta den Finnpike Perch.


Jag kunde inte hålla idéerna i styr. Jag har de senaste månaderna gått och spånat på ett tågmagasin med inbyggd vändslinga. Men fick inte till spårspagettin bra tyckte att det blev lite väl stort och otympligt. Men jag skulle behöva en vändslinga till ett av användningsområdena för mina moduler.

Men jag har ju tänkte att Finngösa Industi, främst ska vara just det, en industri med mycket gods av olika slag. Och då kan det falla sig så att Finngösa hamnar i änden på en bana, vilket gör att en vändslinga skulle vara lämpligt.

Så här är ett utkast på en vändslinga på 600x1000 mm. Tror denna vändslinga skulle tillföra väldigt mycket flexibilitet när det gäller växling och kapacitet.
För de två översta terminalspåren funderar jag på att inte göra vanliga skarvar utan någon variant med löstagbara rälsbitar á la Västeråsskarv, för att få det lite snyggare när vändslinga inte används. Självklar ska både stationen och vändslingan kunna användas helt fristående från varandra.

Landskapet i öglan tänker jag ska bli någon variant på containerdepå, lastbilsuppställning, skrotupplag eller liknande. Skitigt och oljigt som det finns rätt mycket av i Skandiahamnen.

I denna variant utgår troligen perrong och scenario för persontåg.


.
Pauline 7_extended_VS.png
Pågående byggprojekt just nu:
"Kombihamnen", blir ingen hamn, men väl en kombiterminal i N-skala med svensk förebild Byggtråd här!
"Glassfabriken" blir en industrimodul med genomgående linje, N-Re.
Användarvisningsbild
daniel
Inlägg: 3545
Blev medlem: 2012-05-08, 10:15

Re: [Modul] - Finngösa Industri (Tidigare Paulines Äventyr)

Inlägg av daniel »

Ett sätt att dölja sista biten av spåret när vändslingan inte används är att låta den delen av rälsen vara överväxt av gräs. Alltså att du inte ballasterar rälsen med grus utan grönt. Då märks det inte så mycket att rälsen går ut över kanten. På många industriområden ser man knappt rälsen längre.

På de två industrispåren på vändslingan kan du göra samma sak, alltså att huvudspåret i vändslingan är ballasterad med grus medan de två industrispåren i vändslingan är ballasterad med grönt.

Med vänlig hälsning
Daniel
Användarvisningsbild
AlexanderEhn
Inlägg: 1153
Blev medlem: 2017-07-11, 23:47
Kontakt:

Re: [Modul] - Finngösa Industri (Tidigare Paulines Äventyr)

Inlägg av AlexanderEhn »

daniel skrev: 2018-07-09, 10:06 Ett sätt att dölja sista biten av spåret när vändslingan inte används är att låta den delen av rälsen vara överväxt av gräs. Alltså att du inte ballasterar rälsen med grus utan grönt. Då märks det inte så mycket att rälsen går ut över kanten. På många industriområden ser man knappt rälsen längre.

På de två industrispåren på vändslingan kan du göra samma sak, alltså att huvudspåret i vändslingan är ballasterad med grus medan de två industrispåren i vändslingan är ballasterad med grönt.

Med vänlig hälsning
Daniel
Aha! Smart. Det stämmer ju.

Känns inte riktigt i linje med den förebild jag tänkte, men det är ju kanske ett lämpiigt avsteg för att få det smidigt. Fyra löstagbara stoppbockar har jag tänkt att ha när de inte sitter ihop, det tillsammans med gräs skulle ju dölja rätt mycket.
Pågående byggprojekt just nu:
"Kombihamnen", blir ingen hamn, men väl en kombiterminal i N-skala med svensk förebild Byggtråd här!
"Glassfabriken" blir en industrimodul med genomgående linje, N-Re.
Användarvisningsbild
AlexanderEhn
Inlägg: 1153
Blev medlem: 2017-07-11, 23:47
Kontakt:

Re: [Modul] - Finngösa Industri (Tidigare Paulines Äventyr)

Inlägg av AlexanderEhn »

Återupptäckte förresten en Youtubefilm med lite bilder från bygget av Pauline. :)

https://youtu.be/xxkbLLb_hKo
Pågående byggprojekt just nu:
"Kombihamnen", blir ingen hamn, men väl en kombiterminal i N-skala med svensk förebild Byggtråd här!
"Glassfabriken" blir en industrimodul med genomgående linje, N-Re.
Användarvisningsbild
AlexanderEhn
Inlägg: 1153
Blev medlem: 2017-07-11, 23:47
Kontakt:

Re: [Modul] - Finngösa Industri (Tidigare Paulines Äventyr)

Inlägg av AlexanderEhn »

Publiksidan är tänkt att vara den nedre sidan enligt bilden, jag kände att den senaste layouten med vändslingan var lite ointressant ur ett publikperspektiv. Så jag har gjort ett nytt utkast på layout av vändslingan som ger lite roligare betraktningsvinklar från publiksidan. Dessutom blir loopen mer centrerad och bättre böj.

Men jag blir inte klok på Peco's kurvradier i växlarna!? Eller så är det AnyRail som inte riktigt är korrekt.

Jag tycker att Pecos Y-växel för Cd 55 SL-E397F har väldigt svag böj. Det gör att flexrälsen i loopen får för tight radie (under 280 cm). Den bästa kurvan på loopen, utan att gå tightare än minsta radie får jag med tre-vägsväxeln SL-E399F, så den har jag använt.

Men för att slippa ha en outnyttjad stump i mitten på växeln blev det två uppställningsspår för lok inne i loopen. Egentligen vill jag inte ha dem, det är redan för mycket spår...

Pauline 7.1_extended_VS.png
Pågående byggprojekt just nu:
"Kombihamnen", blir ingen hamn, men väl en kombiterminal i N-skala med svensk förebild Byggtråd här!
"Glassfabriken" blir en industrimodul med genomgående linje, N-Re.
Användarvisningsbild
FredrikB
Inlägg: 138
Blev medlem: 2012-05-09, 02:16
Ort: Drammen, Norge

Re: [Modul] - Finngösa Industri (Tidigare Paulines Äventyr)

Inlägg av FredrikB »

Hej Alexander!

Y-växeln har en vinkel på 10 grader, vilket s.a.s. blir 5 grader ”åt varje håll” i förhålöande till växelns spets. I många fall skulle en total vinkel på 20 grader (10 åt vart håll) varit mer användbart, men ett sådant djur finns tyvärr inte i sortimentet.

Mvh

Fredrik
Användarvisningsbild
AlexanderEhn
Inlägg: 1153
Blev medlem: 2017-07-11, 23:47
Kontakt:

Re: [Modul] - Finngösa Industri (Tidigare Paulines Äventyr)

Inlägg av AlexanderEhn »

FredrikB skrev: 2018-07-11, 17:04 Hej Alexander!

Y-växeln har en vinkel på 10 grader, vilket s.a.s. blir 5 grader ”åt varje håll” i förhålöande till växelns spets. I många fall skulle en total vinkel på 20 grader (10 åt vart håll) varit mer användbart, men ett sådant djur finns tyvärr inte i sortimentet.

Mvh

Fredrik
Aha!!! Såklart! Jag har mätt så gött jag har kunnat och tycker inte att 10 grader inte heller har stämt, har inte fått ihop det. Men att den är 5 grader är varje håll kan jag köpa.

Tack Fredrik.
Pågående byggprojekt just nu:
"Kombihamnen", blir ingen hamn, men väl en kombiterminal i N-skala med svensk förebild Byggtråd här!
"Glassfabriken" blir en industrimodul med genomgående linje, N-Re.
Användarvisningsbild
daniel
Inlägg: 3545
Blev medlem: 2012-05-08, 10:15

Re: [Modul] - Finngösa Industri (Tidigare Paulines Äventyr)

Inlägg av daniel »

Ta bort ena uppställningsspåret och lägg till en ås. Då får du ett grustag till järnvägen för grusballast samt att åsen delvis döljer vändslingan.

Med vänlig hälsning
Daniel
Bilagor
AlexanderEhn - Finngösa industri.png
Skriv svar

Återgå till "N-RE - moduler"