Min första modul - Långenäs

Moduler byggda efter Fremo N-RE-standarden

Moderator: AndersB

Användarvisningsbild
MikaelB
Inlägg: 432
Blev medlem: 2012-06-26, 23:53
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Re: Min första modul - Långenäs

Inlägg av MikaelB »

Härligt att den yngre generationen har varit / är involverad i bygget och att bygga inför publik tycker jag var starkt gjort.

- Mikael
Användarvisningsbild
AlexanderEhn
Inlägg: 1153
Blev medlem: 2017-07-11, 23:47
Kontakt:

Re: Min första modul - Långenäs

Inlägg av AlexanderEhn »

Började bygga om dessa moduler idag, men insåg att jag inte har visat hur de har utvecklats senaste 2 åren.
Så här kommer en bildkavalkad.

Inför VästträffeN 18 hade stora ängen fått sin äng. Hållplatsen var gips och färg.
2018-11-18 12.27.27.jpg
.


För ett år sedan, mars 2019 hade alla gräsytor fått täckning och vissa vägsträckor hade fått grus. Antar att det var inför Grimslöv 2019
2019-03-12 20.16.16.jpg
2019-03-13 18.08.29.jpg
2019-03-13 18.08.45.jpg
.



På Modelltågsmässan i Maj 2019 var första gången jag testade helheten och fick en känsla för vad som funkar och inte.
2019-05-05 13.05.25.jpg
2019-05-05 13.05.31.jpg
2019-05-05 13.05.39.jpg
.




Efter Maj 2019 byggdes inget på Långenäs. Den var med på Mässan i Nässjö i Oktober 19 och Grimslöv 20.
Pågående byggprojekt just nu:
"Kombihamnen", blir ingen hamn, men väl en kombiterminal i N-skala med svensk förebild Byggtråd här!
"Glassfabriken" blir en industrimodul med genomgående linje, N-Re.
Användarvisningsbild
AlexanderEhn
Inlägg: 1153
Blev medlem: 2017-07-11, 23:47
Kontakt:

Re: Min första modul - Långenäs

Inlägg av AlexanderEhn »

Tanken var att jag skulle göra något med framkanten. Tanken är att det ska bli en sjöstrand med en brygga och lite gjutet vatten.


2020-03-14 23.39.11.jpg
2020-03-14 23.56.15.jpg
.


När jag började rensa rent och så kände jag att det finns rätt många saker som skulle kunna bli bättre. Idén med de här mina första moduler är att de ska vara mina testbänkar och övningsmoduler för att bli bättre på att bygga landskap, för att testa olika tekniker och material. Det främsta ledordet jag har är att jag inte får känna mig nostalgisk eller har svårt för att bygga om dem.

Så i den andan började jag rensa mer är bara sjön i framkant. Jag har alltid känt att det är något som inte stämmer med skalan på modulen och jag har aldrig blivit nöjd med övergångarna mellan väg och gräs.
  • Kom till slutsatsen att sandlådesanden jag har använt till grusväg är på tok för stor för N-skala, behöver göra om vägarna. Ska testa med Chinchillasand och kakelfog. Tips på material för finkorning grusväg i N-skala mottages tacksamt!
  • Jag har limmat sanden till grusvägarna på målad cellpast, tyvärr funkar det inte superbra. Dels är ytan mjuk och flexar och cellplasten är tyvärr inte stryktålig alls. Inte tillräckligt för min modulhantering i alla fall, det blir väldigt lätt jack och "intryckningar". Behöver något hårdare. Planen är att testa med SculptaMold eller kakelfog. Alternativt göra vägbanan av styrenplast eller PVC-plast som sedan täcks med "grus".
  • Dessutom har jag inte lagt grundvegetation innan jag planterade statiskt gräs och det gör att landskapet inte binds ihop till en helhet. Jag ska lägga turf i botten på allt som ska ha gräs på sig först, sen statiskt gräs.
Så jag ska bygga om och testa nytt, lära mig fler material och tekniker.

Tur att det inte är någon modulträff på ett tag. :D


2020-03-15 18.21.00.jpg
Pågående byggprojekt just nu:
"Kombihamnen", blir ingen hamn, men väl en kombiterminal i N-skala med svensk förebild Byggtråd här!
"Glassfabriken" blir en industrimodul med genomgående linje, N-Re.
Användarvisningsbild
MikaelB
Inlägg: 432
Blev medlem: 2012-06-26, 23:53
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Re: Min första modul - Långenäs

Inlägg av MikaelB »

AlexanderEhn skrev: 2020-03-16, 01:20 Kom till slutsatsen att sandlådesanden jag har använt till grusväg är på tok för stor för N-skala, behöver göra om vägarna. Ska testa med Chinchillasand och kakelfog. Tips på material för finkorning grusväg i N-skala mottages tacksamt!
Hur har det gått för dig? Hade själv tänkt använda sandlådesand men har börjat snegla lite på sand från sandstrand (men den vi har här nere ut med kusten ser ut att vara för finkornig).

- Mikael
LarsRobert
Inlägg: 1107
Blev medlem: 2015-06-08, 20:33

Re: Min första modul - Långenäs

Inlägg av LarsRobert »

MikaelB skrev: 2020-06-02, 13:01
AlexanderEhn skrev: 2020-03-16, 01:20 Kom till slutsatsen att sandlådesanden jag har använt till grusväg är på tok för stor för N-skala, behöver göra om vägarna. Ska testa med Chinchillasand och kakelfog. Tips på material för finkorning grusväg i N-skala mottages tacksamt!
Hur har det gått för dig? Hade själv tänkt använda sandlådesand men har börjat snegla lite på sand från sandstrand (men den vi har här nere ut med kusten ser ut att vara för finkornig).

- Mikael
Prova med kakelfix. Testa lite på en lös bit. Testa både med blöt massa och att strö pulvret på limblask. Kanske strö pulver på halvtorr kakelmassa?
Användarvisningsbild
AlexanderEhn
Inlägg: 1153
Blev medlem: 2017-07-11, 23:47
Kontakt:

Re: Min första modul - Långenäs

Inlägg av AlexanderEhn »

MikaelB skrev: 2020-06-02, 13:01
AlexanderEhn skrev: 2020-03-16, 01:20 Kom till slutsatsen att sandlådesanden jag har använt till grusväg är på tok för stor för N-skala, behöver göra om vägarna. Ska testa med Chinchillasand och kakelfog. Tips på material för finkorning grusväg i N-skala mottages tacksamt!
Hur har det gått för dig? Hade själv tänkt använda sandlådesand men har börjat snegla lite på sand från sandstrand (men den vi har här nere ut med kusten ser ut att vara för finkornig).

- Mikael
Hej,

Jag har testat med chinchilla sand, men den var i princip samma storlek som sandlådesanden. Kanske fick jag tag på "dålig" chinchillasand. Behöver sila den för att få de minsta delarna.
Pågående byggprojekt just nu:
"Kombihamnen", blir ingen hamn, men väl en kombiterminal i N-skala med svensk förebild Byggtråd här!
"Glassfabriken" blir en industrimodul med genomgående linje, N-Re.
Användarvisningsbild
AlexanderEhn
Inlägg: 1153
Blev medlem: 2017-07-11, 23:47
Kontakt:

Re: Min första modul - Långenäs

Inlägg av AlexanderEhn »

LarsRobert skrev: 2020-06-02, 16:39
MikaelB skrev: 2020-06-02, 13:01
AlexanderEhn skrev: 2020-03-16, 01:20 Kom till slutsatsen att sandlådesanden jag har använt till grusväg är på tok för stor för N-skala, behöver göra om vägarna. Ska testa med Chinchillasand och kakelfog. Tips på material för finkorning grusväg i N-skala mottages tacksamt!
Hur har det gått för dig? Hade själv tänkt använda sandlådesand men har börjat snegla lite på sand från sandstrand (men den vi har här nere ut med kusten ser ut att vara för finkornig).

- Mikael
Prova med kakelfix. Testa lite på en lös bit. Testa både med blöt massa och att strö pulvret på limblask. Kanske strö pulver på halvtorr kakelmassa?
Hej,

Ja, har kakelfog jag ska testa med. Men den jag har köpt har i princip ingen struktur alls så det kommer bli helt slätt är jag rädd.
Pågående byggprojekt just nu:
"Kombihamnen", blir ingen hamn, men väl en kombiterminal i N-skala med svensk förebild Byggtråd här!
"Glassfabriken" blir en industrimodul med genomgående linje, N-Re.
LarsRobert
Inlägg: 1107
Blev medlem: 2015-06-08, 20:33

Re: Min första modul - Långenäs

Inlägg av LarsRobert »

Man kan svampa det blöta så blir det lite struktur. Utblandat väggspackel och lämplig färg är en annan variant. Att testa tycker jag kul. Brukar sluta med att jag blandar allting och kör på.
Användarvisningsbild
Gissberg
Inlägg: 75
Blev medlem: 2014-01-16, 16:45

Re: Min första modul - Långenäs

Inlägg av Gissberg »

Det finns chinchillasand i olika grovlekar. Den finaste är bra mycket finkornigare än sandstrandssand. Dock är färgen för brunaktig/beige, dvs samma färg som sandlådesand eller sandstrandssand. Själv använder jag stenkrossand och/eller grus från riktig grusväg. Silar den först i metalldurkslag och därefter i stekskydd. Det som inte passerar genom stekskyddet blir bra som grövre grus längs vägkanterna. Den fina chinchillasanden är i stället utmärkt blanda med spackel för asfalt, eller till barkstruktur till träd, eller till väggputs. Men som LarsRobert säger, det roliga är ju att testa sig fram!
Användarvisningsbild
AlexanderEhn
Inlägg: 1153
Blev medlem: 2017-07-11, 23:47
Kontakt:

Re: Min första modul - Långenäs

Inlägg av AlexanderEhn »

Gissberg skrev: 2020-06-02, 19:39 Det finns chinchillasand i olika grovlekar. Den finaste är bra mycket finkornigare än sandstrandssand. Dock är färgen för brunaktig/beige, dvs samma färg som sandlådesand eller sandstrandssand. Själv använder jag stenkrossand och/eller grus från riktig grusväg. Silar den först i metalldurkslag och därefter i stekskydd. Det som inte passerar genom stekskyddet blir bra som grövre grus längs vägkanterna. Den fina chinchillasanden är i stället utmärkt blanda med spackel för asfalt, eller till barkstruktur till träd, eller till väggputs. Men som LarsRobert säger, det roliga är ju att testa sig fram!
Aha!! Stekskydd var ett bra tips. Ett problem är att lyckas sila tilläcklgit och hitta en tillräckligt finmaskig sil.

Ja, testa sig fram är halva nöjet. :)
Pågående byggprojekt just nu:
"Kombihamnen", blir ingen hamn, men väl en kombiterminal i N-skala med svensk förebild Byggtråd här!
"Glassfabriken" blir en industrimodul med genomgående linje, N-Re.
Skriv svar

Återgå till "N-RE - moduler"