Kombihamn i N-skala

Moduler byggda efter Fremo N-RE-standarden

Moderator: AndersB

Meddelande
Författare
ErikKuiper

Re: Kombihamn i N-skala

#51 Inlägg av ErikKuiper » 2019-09-10, 20:18

Vad är tanken med det extra korta stickspåret vid rundgångsspåret?

Förutom att jag fortfarande är lite tveksam till växlarna till vänster vid de tre övre spåren så tycker jag det ser bra ut.

Jag håller med dig om att man kan, och nog också bör, justera modelljärnvägen något jämfört med verkligheten för att få en upplevelse som man tycker om, sedan kan man alltid diskutera vad som justeras och varför, och vi är alla olika så det är olika saker som gör att vi trivs (jag är t.ex. ganska allergisk mot time savers i en bana gjord för trafikspel).

Användarvisningsbild
JanFrelin

#52 Inlägg av JanFrelin » 2019-09-10, 20:38

ErikKuiper skrev:
2019-09-10, 20:18
(jag är t.ex. ganska allergisk mot time savers i en bana gjord för trafikspel).
Nu blir jag nyfiken: varför det?
FREMO H0-RE, svensk epok IIIb samt Proto 87 Svensk epok II, UWHJ och Inlandsbanan

Användarvisningsbild
AlexanderEhn
Kontakt:

#53 Inlägg av AlexanderEhn » 2019-09-10, 21:27

ErikKuiper skrev:
Vad är tanken med det extra korta stickspåret vid rundgångsspåret?

Förutom att jag fortfarande är lite tveksam till växlarna till vänster vid de tre övre spåren så tycker jag det ser bra
Nej det korta fyller ingen funktion. Gick av bara farten att jag lade in en växel istället för ett kröka flexrälsen.

Ja, jag är också tveksam till de övre växlarna. Just nu är de mest kvar för att jag ska ha någon grej som skiljer från hur det skulle ha byggts i verkligheten. :D

Men känner också att de övre växlarna tillför rätt mycket flexibilitet vid frikörning exempelvis.
ErikKuiper skrev:
Jag håller med dig om att man kan, och nog också bör, justera modelljärnvägen något jämfört med verkligheten för att få en upplevelse som man tycker om, sedan kan man alltid diskutera vad som justeras och varför, och vi är alla olika så det är olika saker som gör att vi trivs (jag är t.ex. ganska allergisk mot time savers i en bana gjord för trafikspel).
Det är nog bra att identifiera sina egna finesser som ger det lilla extra för just en själv.
Bygger Långenäs Långa & Långenäs Korta i N-RE. Byggtråd här!
Kalhyggena byggs tillsammans med pappa, byggtråd här!

ErikKuiper

#54 Inlägg av ErikKuiper » 2019-09-11, 20:11

JanFrelin skrev:
2019-09-10, 20:38
ErikKuiper skrev:
(jag är t.ex. ganska allergisk mot time savers i en bana gjord för trafikspel).
Nu blir jag nyfiken: varför det?
Därför att de inkluderar designer som normalt aldrig förekommer i verkligheten och att det är dåligt flyt då man ska växla dem. Två typiska saker som jag reagerar på är som följer.
  • Det går inte att dra ut eller ställa in alla vagnar på ett stickspår på en gång. Typiskt är att man har en switchback som bara rymmer loket plus en vagn som man måste gå genom för att komma till lastplats(er) som rymmer flera vagnar.
  • Det ligger en industri på ovan nämnda switchback vars vagn måste flyttas för att komma åt lastplatserna innanför switchbacken.
Det går att designa spårplaner som innebär intressant växling och som också skulle kunna finnas i verkligheten. Typexemplet är flera lastplatser på ett spår.

Skriv svar

Återgå till "N-RE - moduler"