Sida 1 av 4

Clarion Yard / "Tågmagasinet"

Postat: 2013-09-14, 09:28
av RobertKlarén
Då rälsen blir PECO´s code 55 passar detta modulpaket både för AmN och N-RE. Blir därför lite osäker under vilken rubrik jag ska skriva om bygget.

Så här är det tänkt i alla fall. Som synes blir kortaste spår 1600mm och längsta 2300mm. Spårskifte och lokvändning sker mha lös lokbrygga.
Clarion Yard.jpg
Clarion Yard.jpg (61.92 KiB) Visad 4983 gånger

Re: Clarion Yard / "Tågmagasinet"

Postat: 2013-09-14, 09:56
av MickeC
Blir det inte väldig tätt mellan spåren, både hanteringsmässigt och för att läsa signatur och nummer?

Re: Clarion Yard / "Tågmagasinet"

Postat: 2013-09-14, 10:28
av RobertKlarén
MickeC skrev:Blir det inte väldig tätt mellan spåren, både hanteringsmässigt och för att läsa signatur och nummer?
Hmm...ca 32mm. Jag kanske ska ta bort ett par spår och öka avståndet? 7 spår torde ju räcka till.

Re: Clarion Yard / "Tågmagasinet"

Postat: 2013-09-14, 10:40
av MickeC
Bild

I mitt magasin har jag 50mm mellan spåren men så långt kanske man inte behöver gå. Det lättast är att lägga upp parallella spår, prova sig fram och sedan mäta...

Rent tekniskt borde du få med 8 spår med 50mm (eller 9 med 40mm) emellan på en normalbred modul...

Re: Clarion Yard / "Tågmagasinet"

Postat: 2013-09-14, 10:44
av RobertKlarén
Jag använder slanka växlar och vill inte gå förbi modulskarven med växelgatan så jag är lite begränsad.

Jag ska följa ditt råd och ägna mig åt lite empirisk forskning.

Re: Clarion Yard / "Tågmagasinet"

Postat: 2013-09-14, 10:50
av LLJ
Kan bara hålla med Micke, det ser tätt ut.
På Grey Yard har jag 50 mm cc. Får in 7 spår på 280 mm bredd.

Om du ersätter växlarna till lokspåren med korsningsväxlar, så vinner du en del i längd.

/Lars

Re: Clarion Yard / "Tågmagasinet"

Postat: 2013-09-14, 10:53
av MickeC
LLJ skrev:Kan bara hålla med Micke, det ser tätt ut.
På Grey Yard har jag 50 mm cc. Får in 7 spår på 280 mm bredd.

/Lars
Nu skojar du med oss ;) eller... (Jag fick in 6 spår med cc 50 på 300mm)

Re: Clarion Yard / "Tågmagasinet"

Postat: 2013-09-14, 13:01
av LLJ
Den är nog 360 mm bred :oops: :lol:

/Lars

Re: Clarion Yard / "Tågmagasinet"

Postat: 2013-09-14, 14:17
av MickeC
Sedan är det ju inget som säger att alla spåravstånd måste vara lika. Man kan ju anpassa efter funktion, "plockspår" där vagnar hela tiden byts och växlas med 0-5-0 kan ha större avstånd, Rena uppställningsspår för persontåg och heltåg mindre...

Re: Clarion Yard / "Tågmagasinet"

Postat: 2013-09-15, 15:14
av RobertKlarén
LLJ skrev:
Om du ersätter växlarna till lokspåren med korsningsväxlar, så vinner du en del i längd.

/Lars
Hur tänker du där Lasse. Kan du visa?