Clarion Yard / "Tågmagasinet"

Moduler byggda efter Fremo americaN-standarden
Användarvisningsbild
LLJ
Inlägg: 4297
Blev medlem: 2012-05-08, 10:27

Re: Clarion Yard / "Tågmagasinet"

Inlägg av LLJ »

Här en snabb principskiss utan mellanrum mellan växlarna.

/Lars
Bilagor
robban.jpg
robban.jpg (12.68 KiB) Visad 3897 gånger
ErikKuiper
Inlägg: 1237
Blev medlem: 2012-05-09, 02:15

Re: Clarion Yard / "Tågmagasinet"

Inlägg av ErikKuiper »

Fast då får man fråga sig om vinsten i längd på yttersta spåret (det enda som påverkas) är tillräckligt stor för konsekvensen att få kortare lokspår (samt att man får en mer komplicerad växel).

/Erik
Användarvisningsbild
LLJ
Inlägg: 4297
Blev medlem: 2012-05-08, 10:27

Re: Clarion Yard / "Tågmagasinet"

Inlägg av LLJ »

Vinsten var i första hand att få plats med växelgatan på en sektion.
Nu har jag också valt de slankaste växlarna, med snävare(kortare) växlar inne på lokspåret fås längre spår där.

/Lars
Användarvisningsbild
MickeC
Inlägg: 1874
Blev medlem: 2012-05-09, 02:13
Kontakt:

Re: Clarion Yard / "Tågmagasinet"

Inlägg av MickeC »

Jag hade undvikit korsningsväxlar i växelgatorna för enkelhetens skull.

Vill man ha längre tågspår finns ju andra grepp att ta till.
//Micke C - Mikael Carlsson
VMJF - FREMO
Hökerum som N-RE
Crawford Valley i americaN
Användarvisningsbild
MickeC
Inlägg: 1874
Blev medlem: 2012-05-09, 02:13
Kontakt:

Re: Clarion Yard / "Tågmagasinet"

Inlägg av MickeC »

Ett sätt att få fler längre tågspår
vxlgata.jpg
vxlgata.jpg (29.83 KiB) Visad 3878 gånger
//Micke C - Mikael Carlsson
VMJF - FREMO
Hökerum som N-RE
Crawford Valley i americaN
Användarvisningsbild
RobertKlarén
Inlägg: 1511
Blev medlem: 2012-05-09, 02:04
Ort: Habo
Kontakt:

Re: Clarion Yard / "Tågmagasinet"

Inlägg av RobertKlarén »

Jag ber att få tacka för inspelen och kommentarerna.

Jag tar fasta på Mickes och Lasses synpunkter på spåravståndet och ökar detta till ca 50mm (drygt 47mm blir det för att få plats på en modulenhet med slanka växlar). Det innebär att jag måste dra ner på antalet spår men 7st torde räcka både hemma och vid modulträffar.

Lasses idé om korsväxel är intressant men jag väljer att lyssna på Eriks funderingar kring ökad komplexitet med urspårningsrisk som följd. Lokspårens längd tror jag räcker till.

Nedan senaste plan.
Clarion Yard version 2.jpg
Clarion Yard version 2.jpg (63.02 KiB) Visad 3878 gånger
Lite arbete ofta ger större resultat än stort arbete sällan
Done is better than perfect

Medlem i FREMO http://www.fremo-net.eu/3.html
Medlem i ModulSyd http://ModulSyd.se
Bygger americaN (Väldigt mycket faktiskt, både modul och hemmabana)
Användarvisningsbild
RobertKlarén
Inlägg: 1511
Blev medlem: 2012-05-09, 02:04
Ort: Habo
Kontakt:

Re: Clarion Yard / "Tågmagasinet"

Inlägg av RobertKlarén »

MickeC skrev:Ett sätt att få fler längre tågspår
vxlgata.jpg
Snygg idé där som du lade upp ca 3 minuter innan jag kom med min senaste (utan att ha sett din). Jag vet dock inte hur denna trevägsväxel är och drar mig för att använda den för mycket. Vet heller inte vad den kostar men din plan ger i alla fall färre växlar totalt sett.
Lite arbete ofta ger större resultat än stort arbete sällan
Done is better than perfect

Medlem i FREMO http://www.fremo-net.eu/3.html
Medlem i ModulSyd http://ModulSyd.se
Bygger americaN (Väldigt mycket faktiskt, både modul och hemmabana)
Användarvisningsbild
LLJ
Inlägg: 4297
Blev medlem: 2012-05-08, 10:27

Re: Clarion Yard / "Tågmagasinet"

Inlägg av LLJ »

Jag tror nog att urspårningsrisken är större i 3-vägs växeln än i DKV:n, då 3-vägsväxeln verkar vara snävare. Har ett antal DKV på min H0-bana, och har inte upplevt att det spårar ut mer i dessa än andra växlar. Men de är helt klart dyrare.

/Lars
Användarvisningsbild
MickeC
Inlägg: 1874
Blev medlem: 2012-05-09, 02:13
Kontakt:

Re: Clarion Yard / "Tågmagasinet"

Inlägg av MickeC »

Jag fortsätter lite allmänt resonemang om magasin och staging här för att inte kapa tråden...
//Micke C - Mikael Carlsson
VMJF - FREMO
Hökerum som N-RE
Crawford Valley i americaN
Användarvisningsbild
LLJ
Inlägg: 4297
Blev medlem: 2012-05-08, 10:27

Re: Clarion Yard / "Tågmagasinet"

Inlägg av LLJ »

OlleLindskog skrev: Korsningsväxlarna däremot håller jag mig borta från i framtiden :).
/Olle
Vad var det som var dåligt med dem?

/Lars
Skriv svar

Återgå till "americaN - moduler"