Clarion Yard / "Tågmagasinet"
Re: Clarion Yard / "Tågmagasinet"
Här en snabb principskiss utan mellanrum mellan växlarna.
/Lars
/Lars
- Bilagor
-
- robban.jpg (12.68 KiB) Visad 3900 gånger
FREMO
VMJF - En del av modulsverige
SIH0 - Industrimoduler
BMÅS Livesteam
Byt inte skala - skaffa en till
VMJF - En del av modulsverige
SIH0 - Industrimoduler
BMÅS Livesteam
Byt inte skala - skaffa en till
-
- Inlägg: 1237
- Blev medlem: 2012-05-09, 02:15
Re: Clarion Yard / "Tågmagasinet"
Fast då får man fråga sig om vinsten i längd på yttersta spåret (det enda som påverkas) är tillräckligt stor för konsekvensen att få kortare lokspår (samt att man får en mer komplicerad växel).
/Erik
/Erik
Re: Clarion Yard / "Tågmagasinet"
Vinsten var i första hand att få plats med växelgatan på en sektion.
Nu har jag också valt de slankaste växlarna, med snävare(kortare) växlar inne på lokspåret fås längre spår där.
/Lars
Nu har jag också valt de slankaste växlarna, med snävare(kortare) växlar inne på lokspåret fås längre spår där.
/Lars
FREMO
VMJF - En del av modulsverige
SIH0 - Industrimoduler
BMÅS Livesteam
Byt inte skala - skaffa en till
VMJF - En del av modulsverige
SIH0 - Industrimoduler
BMÅS Livesteam
Byt inte skala - skaffa en till
Re: Clarion Yard / "Tågmagasinet"
Jag hade undvikit korsningsväxlar i växelgatorna för enkelhetens skull.
Vill man ha längre tågspår finns ju andra grepp att ta till.
Vill man ha längre tågspår finns ju andra grepp att ta till.
Re: Clarion Yard / "Tågmagasinet"
Ett sätt att få fler längre tågspår
- RobertKlarén
- Inlägg: 1516
- Blev medlem: 2012-05-09, 02:04
- Ort: Habo
- Kontakt:
Re: Clarion Yard / "Tågmagasinet"
Jag ber att få tacka för inspelen och kommentarerna.
Jag tar fasta på Mickes och Lasses synpunkter på spåravståndet och ökar detta till ca 50mm (drygt 47mm blir det för att få plats på en modulenhet med slanka växlar). Det innebär att jag måste dra ner på antalet spår men 7st torde räcka både hemma och vid modulträffar.
Lasses idé om korsväxel är intressant men jag väljer att lyssna på Eriks funderingar kring ökad komplexitet med urspårningsrisk som följd. Lokspårens längd tror jag räcker till.
Nedan senaste plan.
Jag tar fasta på Mickes och Lasses synpunkter på spåravståndet och ökar detta till ca 50mm (drygt 47mm blir det för att få plats på en modulenhet med slanka växlar). Det innebär att jag måste dra ner på antalet spår men 7st torde räcka både hemma och vid modulträffar.
Lasses idé om korsväxel är intressant men jag väljer att lyssna på Eriks funderingar kring ökad komplexitet med urspårningsrisk som följd. Lokspårens längd tror jag räcker till.
Nedan senaste plan.
Lite arbete ofta ger större resultat än stort arbete sällan
Done is better than perfect
Medlem i FREMO http://www.fremo-net.eu/3.html
Medlem i ModulSyd http://ModulSyd.se
Bygger americaN (Väldigt mycket faktiskt, både modul och hemmabana)
Done is better than perfect
Medlem i FREMO http://www.fremo-net.eu/3.html
Medlem i ModulSyd http://ModulSyd.se
Bygger americaN (Väldigt mycket faktiskt, både modul och hemmabana)
- RobertKlarén
- Inlägg: 1516
- Blev medlem: 2012-05-09, 02:04
- Ort: Habo
- Kontakt:
Re: Clarion Yard / "Tågmagasinet"
Snygg idé där som du lade upp ca 3 minuter innan jag kom med min senaste (utan att ha sett din). Jag vet dock inte hur denna trevägsväxel är och drar mig för att använda den för mycket. Vet heller inte vad den kostar men din plan ger i alla fall färre växlar totalt sett.MickeC skrev:Ett sätt att få fler längre tågspår
Lite arbete ofta ger större resultat än stort arbete sällan
Done is better than perfect
Medlem i FREMO http://www.fremo-net.eu/3.html
Medlem i ModulSyd http://ModulSyd.se
Bygger americaN (Väldigt mycket faktiskt, både modul och hemmabana)
Done is better than perfect
Medlem i FREMO http://www.fremo-net.eu/3.html
Medlem i ModulSyd http://ModulSyd.se
Bygger americaN (Väldigt mycket faktiskt, både modul och hemmabana)
Re: Clarion Yard / "Tågmagasinet"
Jag tror nog att urspårningsrisken är större i 3-vägs växeln än i DKV:n, då 3-vägsväxeln verkar vara snävare. Har ett antal DKV på min H0-bana, och har inte upplevt att det spårar ut mer i dessa än andra växlar. Men de är helt klart dyrare.
/Lars
/Lars
FREMO
VMJF - En del av modulsverige
SIH0 - Industrimoduler
BMÅS Livesteam
Byt inte skala - skaffa en till
VMJF - En del av modulsverige
SIH0 - Industrimoduler
BMÅS Livesteam
Byt inte skala - skaffa en till
Re: Clarion Yard / "Tågmagasinet"
Jag fortsätter lite allmänt resonemang om magasin och staging här för att inte kapa tråden...
Re: Clarion Yard / "Tågmagasinet"
Vad var det som var dåligt med dem?OlleLindskog skrev: Korsningsväxlarna däremot håller jag mig borta från i framtiden .
/Olle
/Lars
FREMO
VMJF - En del av modulsverige
SIH0 - Industrimoduler
BMÅS Livesteam
Byt inte skala - skaffa en till
VMJF - En del av modulsverige
SIH0 - Industrimoduler
BMÅS Livesteam
Byt inte skala - skaffa en till