Clarion Yard / "Tågmagasinet"

Moduler byggda efter Fremo americaN-standarden
Meddelande
Författare
Användarvisningsbild
RobertKlarén
Inlägg: 1148
Blev medlem: 2012-05-09, 02:04
Ort: Habo
Kontakt:

Clarion Yard / "Tågmagasinet"

#1 Inlägg av RobertKlarén » 2013-09-14, 09:28

Då rälsen blir PECO´s code 55 passar detta modulpaket både för AmN och N-RE. Blir därför lite osäker under vilken rubrik jag ska skriva om bygget.

Så här är det tänkt i alla fall. Som synes blir kortaste spår 1600mm och längsta 2300mm. Spårskifte och lokvändning sker mha lös lokbrygga.
Clarion Yard.jpg
Clarion Yard.jpg (61.92 KiB) Visad 2356 gånger
Just do it / Robert

Medlem i http://ModulSyd.se
Medlem i http://www.fremo-net.eu/3.html
Bygger AmericaN (Väldigt mycket faktiskt
Bygger N-RE (men väldigt lite)
Bygger US-H0 (Har i alla fall lite material hemma)

Användarvisningsbild
MickeC
Inlägg: 1887
Blev medlem: 2012-05-09, 02:13
Kontakt:

Re: Clarion Yard / "Tågmagasinet"

#2 Inlägg av MickeC » 2013-09-14, 09:56

Blir det inte väldig tätt mellan spåren, både hanteringsmässigt och för att läsa signatur och nummer?
//Micke C - Mikael Carlsson
VMJF - FREMO
Hökerum som N-RE
Crawford Valley i americaN

Användarvisningsbild
RobertKlarén
Inlägg: 1148
Blev medlem: 2012-05-09, 02:04
Ort: Habo
Kontakt:

Re: Clarion Yard / "Tågmagasinet"

#3 Inlägg av RobertKlarén » 2013-09-14, 10:28

MickeC skrev:Blir det inte väldig tätt mellan spåren, både hanteringsmässigt och för att läsa signatur och nummer?
Hmm...ca 32mm. Jag kanske ska ta bort ett par spår och öka avståndet? 7 spår torde ju räcka till.
Just do it / Robert

Medlem i http://ModulSyd.se
Medlem i http://www.fremo-net.eu/3.html
Bygger AmericaN (Väldigt mycket faktiskt
Bygger N-RE (men väldigt lite)
Bygger US-H0 (Har i alla fall lite material hemma)

Användarvisningsbild
MickeC
Inlägg: 1887
Blev medlem: 2012-05-09, 02:13
Kontakt:

Re: Clarion Yard / "Tågmagasinet"

#4 Inlägg av MickeC » 2013-09-14, 10:40

Bild

I mitt magasin har jag 50mm mellan spåren men så långt kanske man inte behöver gå. Det lättast är att lägga upp parallella spår, prova sig fram och sedan mäta...

Rent tekniskt borde du få med 8 spår med 50mm (eller 9 med 40mm) emellan på en normalbred modul...
//Micke C - Mikael Carlsson
VMJF - FREMO
Hökerum som N-RE
Crawford Valley i americaN

Användarvisningsbild
RobertKlarén
Inlägg: 1148
Blev medlem: 2012-05-09, 02:04
Ort: Habo
Kontakt:

Re: Clarion Yard / "Tågmagasinet"

#5 Inlägg av RobertKlarén » 2013-09-14, 10:44

Jag använder slanka växlar och vill inte gå förbi modulskarven med växelgatan så jag är lite begränsad.

Jag ska följa ditt råd och ägna mig åt lite empirisk forskning.
Just do it / Robert

Medlem i http://ModulSyd.se
Medlem i http://www.fremo-net.eu/3.html
Bygger AmericaN (Väldigt mycket faktiskt
Bygger N-RE (men väldigt lite)
Bygger US-H0 (Har i alla fall lite material hemma)

Användarvisningsbild
LLJ
Inlägg: 3725
Blev medlem: 2012-05-08, 10:27

Re: Clarion Yard / "Tågmagasinet"

#6 Inlägg av LLJ » 2013-09-14, 10:50

Kan bara hålla med Micke, det ser tätt ut.
På Grey Yard har jag 50 mm cc. Får in 7 spår på 280 mm bredd.

Om du ersätter växlarna till lokspåren med korsningsväxlar, så vinner du en del i längd.

/Lars

Användarvisningsbild
MickeC
Inlägg: 1887
Blev medlem: 2012-05-09, 02:13
Kontakt:

Re: Clarion Yard / "Tågmagasinet"

#7 Inlägg av MickeC » 2013-09-14, 10:53

LLJ skrev:Kan bara hålla med Micke, det ser tätt ut.
På Grey Yard har jag 50 mm cc. Får in 7 spår på 280 mm bredd.

/Lars
Nu skojar du med oss ;) eller... (Jag fick in 6 spår med cc 50 på 300mm)
//Micke C - Mikael Carlsson
VMJF - FREMO
Hökerum som N-RE
Crawford Valley i americaN

Användarvisningsbild
LLJ
Inlägg: 3725
Blev medlem: 2012-05-08, 10:27

Re: Clarion Yard / "Tågmagasinet"

#8 Inlägg av LLJ » 2013-09-14, 13:01

Den är nog 360 mm bred :oops: :lol:

/Lars

Användarvisningsbild
MickeC
Inlägg: 1887
Blev medlem: 2012-05-09, 02:13
Kontakt:

Re: Clarion Yard / "Tågmagasinet"

#9 Inlägg av MickeC » 2013-09-14, 14:17

Sedan är det ju inget som säger att alla spåravstånd måste vara lika. Man kan ju anpassa efter funktion, "plockspår" där vagnar hela tiden byts och växlas med 0-5-0 kan ha större avstånd, Rena uppställningsspår för persontåg och heltåg mindre...
//Micke C - Mikael Carlsson
VMJF - FREMO
Hökerum som N-RE
Crawford Valley i americaN

Användarvisningsbild
RobertKlarén
Inlägg: 1148
Blev medlem: 2012-05-09, 02:04
Ort: Habo
Kontakt:

Re: Clarion Yard / "Tågmagasinet"

#10 Inlägg av RobertKlarén » 2013-09-15, 15:14

LLJ skrev:
Om du ersätter växlarna till lokspåren med korsningsväxlar, så vinner du en del i längd.

/Lars
Hur tänker du där Lasse. Kan du visa?
Just do it / Robert

Medlem i http://ModulSyd.se
Medlem i http://www.fremo-net.eu/3.html
Bygger AmericaN (Väldigt mycket faktiskt
Bygger N-RE (men väldigt lite)
Bygger US-H0 (Har i alla fall lite material hemma)

Skriv svar

Återgå till "americaN - moduler"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 2 och 0 gäster