Suffern

Moduler byggda efter Fremo americaN-standarden
Användarvisningsbild
kasoe
Inlägg: 954
Blev medlem: 2012-05-09, 02:17

Suffern

Inlägg av kasoe »

Och detta är då den andra modulen från gruppbygget som jag har (även den 1-meters kurvmodul 22.5 grader), samma som för Black Rock Cut så är inspirationen hämtad från en bild jag fick via en maillsita.

Inspirationen till Suffern kommer från bilden nedan. Jag har fler bilder som visar ett liknande landskap så det finns lite mer att hämta om inspirationen tryter.
Det är ganska händelselösa landskap så man får väl försöka jobba lite med detaljerna. Men min avsikt med denna är att skapa lite "tråkig linje" mellan alla andra moduler som ofta innehåller minst en "focal point"... ;)

Roligt med denna bild är att jag har tåget som syns på bilden, två E8 och tre "Stillwells" (ännu obyggda dock...) så det borde gå att återskapa bilden även om linjen på min bild kommer ligga i en kurva...

Hälsar,
Anders Ö
70 823 W Suffern 26 May 72 copyright W.E.Botkin.jpg
Anders Östlund
Huvudintressen är Svenskt i 0, Amerikansk N-skala och en hel del annat inom MJ...
Bygger du i nollan? Kika in på www.nollan.nu
Användarvisningsbild
RobertKlarén
Inlägg: 1510
Blev medlem: 2012-05-09, 02:04
Ort: Habo
Kontakt:

Re: Suffern

Inlägg av RobertKlarén »

Jag ser fram emot modulbilderna
Lite arbete ofta ger större resultat än stort arbete sällan
Done is better than perfect

Medlem i FREMO http://www.fremo-net.eu/3.html
Medlem i ModulSyd http://ModulSyd.se
Bygger americaN (Väldigt mycket faktiskt, både modul och hemmabana)
Användarvisningsbild
kasoe
Inlägg: 954
Blev medlem: 2012-05-09, 02:17

Re: Suffern

Inlägg av kasoe »

Lite mer jobb har hunnits med, "skelettet" är klart på Suffern, nu ska jag nå lika långt med Black Rock Cut också. Känns smidigt att blaska med en sak åt gången...

Jag har inte använt just wellpapp innan, har gjort samma men med tejp som blir en planare yta. Detta blev inte som jag tänkt mig men... tja, det blir nog bra. Ytan ska täckas med tidningspapper och tapetlim, det var någon som hade lämnat en halvfull 5-litersburk med tapetlim i trapphuset och en "varsågod" lapp, så jag bockade och tackade och tog hand om den... Det avgjorde hur jag tänkte gå vidare... Ständiga experiment och nya vägar framåt... :)

Landskapet blev inte heller riktigt som jag hade tänkt mig, men det blev ändå rätt bra. Suffern är mycket planare men jag har en annan bild som jag kan använda som förebild, det kanske blir ett namnbyte på modulen vad det lider...

/Anders
20190304_201617.jpg
20190304_201636.jpg
Anders Östlund
Huvudintressen är Svenskt i 0, Amerikansk N-skala och en hel del annat inom MJ...
Bygger du i nollan? Kika in på www.nollan.nu
Användarvisningsbild
RobertKlarén
Inlägg: 1510
Blev medlem: 2012-05-09, 02:04
Ort: Habo
Kontakt:

Re: Suffern

Inlägg av RobertKlarén »

Det fina med hard-shell är att det aldrig blir som man tänkt sig. Wellpappen lever ett eget liv och bestämmer också lite hur det ska bli, allt som oftast till det bättre. Det tänka resultatet finns ju bara i ditt huvud, jag tycker det ser väldigt bra ut med den mycket trevliga skärningen.

Har du kört med smältlim?
Lite arbete ofta ger större resultat än stort arbete sällan
Done is better than perfect

Medlem i FREMO http://www.fremo-net.eu/3.html
Medlem i ModulSyd http://ModulSyd.se
Bygger americaN (Väldigt mycket faktiskt, både modul och hemmabana)
Användarvisningsbild
kasoe
Inlägg: 954
Blev medlem: 2012-05-09, 02:17

Re: Suffern

Inlägg av kasoe »

Japp, smältlim!

Jag hade inte tänkt en skärning, men min ursågning av långsidorna var lite för dålig på ena sidan så det blev... en skärning... Där ser man... :D

Jag lurar just nu på att försöka lösa nästa modul med "metallnätsmetoden", jag har en ide och tänkt att jag inte skulle bli så överraskad när jag kommer igång... ;)

Nu har jag gott om wellpapp och inte alls något nät så lösningen är nog ändå wellpapp...

/Anders
Anders Östlund
Huvudintressen är Svenskt i 0, Amerikansk N-skala och en hel del annat inom MJ...
Bygger du i nollan? Kika in på www.nollan.nu
Användarvisningsbild
kasoe
Inlägg: 954
Blev medlem: 2012-05-09, 02:17

Re: Suffern

Inlägg av kasoe »

Ingen bild, den är inte presentabel ännu känner jag, men modulen är nu körbar!
Har precis kört lite fram och tillbaka med ett lok, självklart med tillhörande caboose... ;)

Så nu finns allt som måste vara på plats, hoppas jag fått kontakterna på rätt sida denna gång, gick ju sådär med min N-RE modul...

Återstår gör landskap men jag saknade blandningen för "Arid", jag gör så mycket landskap jag hinner på återstående tid.
Det får bli en slutjustering senare med anpassning av ändarna mot "Arid"...
Av någon anledning hade jag bara prylar till "humid" hemma... ;)

Den ska nu vara klar för användning i Fagerhult på torsdag!

/Anders Ö
Anders Östlund
Huvudintressen är Svenskt i 0, Amerikansk N-skala och en hel del annat inom MJ...
Bygger du i nollan? Kika in på www.nollan.nu
Användarvisningsbild
kasoe
Inlägg: 954
Blev medlem: 2012-05-09, 02:17

Re: Suffern

Inlägg av kasoe »

Ett stort tack till Perra, jag fick lite "Arid" blandning och kunde ströa hela modulen så här kvällen innan resan till Fagerhult!
Så det fick bli en bild!
Modul_1-1.jpg
Modul_1-1.jpg (111.46 KiB) Visad 5745 gånger
Mycket kvarstår innan den är som jag hade tänkt mig, men nu är den ändå klädd i någon sorts "grön kostym" inför Fagerhultsträffen, det känns bra...Mycket bra...
Den är nyströad på bilden, överflödigt strö ska sopas bort och den ska snyggas till lite innan den är resklar, men det löser vi... sen...

/Anders Ö
Anders Östlund
Huvudintressen är Svenskt i 0, Amerikansk N-skala och en hel del annat inom MJ...
Bygger du i nollan? Kika in på www.nollan.nu
PerEklund
Inlägg: 91
Blev medlem: 2012-05-09, 02:13

Re: Suffern

Inlägg av PerEklund »

Tummen upp :-)
Användarvisningsbild
MikaelB
Inlägg: 432
Blev medlem: 2012-06-26, 23:53
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Re: Suffern

Inlägg av MikaelB »

Fint, hoppas på flera bilder fram över Anders :)

- Mikael
Användarvisningsbild
kasoe
Inlägg: 954
Blev medlem: 2012-05-09, 02:17

Re: Suffern

Inlägg av kasoe »

Denna modul ska få åka till Fagerhult i veckan, men tyvärr, den ser likadan ut som sist...
Vet inte om förtroendet finns, men till Fagerhult nästa år SKA den uppdateras (lite planer finns, men i stort kommer den vara en ganska "öde" modul) och då ingå i en modulsvit om 3 moduler som jag har fått i skallen... ;)

/Anders Ö
Anders Östlund
Huvudintressen är Svenskt i 0, Amerikansk N-skala och en hel del annat inom MJ...
Bygger du i nollan? Kika in på www.nollan.nu
Skriv svar

Återgå till "americaN - moduler"