Sida 2 av 2

Re: Pinehill

Postat: 2018-01-08, 20:25
av ErikKuiper
Än lever den och kommer nog att göra så ett tag till. Då Daniels interchange har tillkommit och det var lite krångel med ena infartsväxeln i Värnamo så har jag nästan beslutat att ta bort båda infartsväxlar och bygga om infarterna till dubbelspår. För att kunna använda Pinehill fristående så kommer jag att bygga 2 stycken 1-2 moduler (en höger och en vänster).

Re: Pinehill

Postat: 2018-04-02, 15:32
av ErikKuiper
Då är de svåraste delarna på steg 1 av Pinehill-renoveringen klara. Spåret ligger och matningssladdarna är fastlödda. Nu ska elen bara monteras ihop på undersidan och växelstyrningen ska fixas. 1-2 modulen används inte på DT då Pinehill kopplas in direkt mot Daniels interchange. Efter vårens träffar så ska andra änden också få en liknande spårjustering.

ErKui Pinehill vänstra infarten 2018-02-04.JPG

Re: Pinehill

Postat: 2018-04-02, 16:01
av RobertKlarén
Gilla 😇

Re: Pinehill

Postat: 2018-04-02, 18:27
av LLJ
Det går framåt :)

/Lars

Re: Pinehill

Postat: 2018-04-02, 22:17
av HansBrage
Trevligt! Du har inte funderat på att lägga in en ny växel istället för den havererade som togs bort? Så att engine pocket blir en loop igen? Det finns ju vissa situationer då det korta rundgångsspåret hade varit användbart som t.ex. när man med switcher ska assistera ett koltåg som gör rundgång och man behöver göra rundgång kring caboosen.

Re: Pinehill

Postat: 2018-04-03, 14:02
av LLJ
Den växeln vore även nyttig då man enklare kan få ut det lok som står innerst på lokspåret.

/Lars

Re: Pinehill

Postat: 2018-04-04, 20:02
av ErikKuiper
Till: Yardmasters Pinehill
Från: Driftschefen Pinehill

Till att börja med vill jag förtydliga att engine pocket är till för att ställa upp ett (1) linjelok tillfälligt då man växlar in och ut vagnar från ett tåg. För längre tids uppställning av lok ska RIP-spåret användas (stickspåret vid utdragsspåret). För kort rundgång finns det en loop mellan ankomstspår och sorteringsspåren.

Företagsledningen är mycket medveten om att spårlösningen i Pinehill inte är optimal, men på grund av diskussioner kring total omkonstruktion av bangården vill man inte lägga pengar på större åtgärder i den befintliga anläggningen. Den nu pågående spårförlängningen ser man även att man kommer att ha nytta av vid en omkonstruktion. Vissa åtgärder var dessutom akuta då den västra infartsväxeln hade tillförlitlighetsproblem. Som ett alternativ till total ombyggnad, eller som ett första steg på denna ombyggnad tittar man på möjligheten att anlägga en lokstation, men inget är beslutat ännu. Den spårförlängning som just nu sker i Pinehill gör det lättare att i framtiden anlägga en lokstation. Jag är mycket nöjd med att arbetet med spårförlängningen till slut har kommit igång. Diskussionerna och planeringen kring detta har tagit några år, så tyvärr måste vi nog räkna med något liknande innan en lokstation kommer att byggas. Under tiden får vi jobba med de resurser som finns och göra det bästa av situationen.

Re: Pinehill

Postat: 2018-04-04, 23:05
av HansBrage
ErikKuiper skrev: 2018-04-04, 20:02 Till: Yardmasters Pinehill
Från: Driftschefen Pinehill
:D