Sida 1 av 2

Yard Extension

Postat: 2016-02-05, 15:08
av RobertKlarén
Hej

Skulle vi ha nytta av en "Yard Extension" liknande den Bernd och Manfred byggt? Syftet skulle vara (tror jag) att avlasta t.ex Pine Hill då man vid trafiktoppar låter ankommande tåg avvakta här och där också sköta viss rangering.

https://www.fremo-net.eu/modulsysteme/b ... extension/

Re: Yard Extension

Postat: 2016-02-05, 15:23
av MickeC
RobertKlarén skrev:Hej

Skulle vi ha nytta av en "Yard Extension" liknande den Bernd och Manfred byggt? Syftet skulle vara (tror jag) att avlasta t.ex Pine Hill då man vid trafiktoppar låter ankommande tåg avvakta här och där också sköta viss rangering.

https://www.fremo-net.eu/modulsysteme/b ... extension/
Säkert!

Sen kan man fundera om det är Pinehill som behöver avlastas eller man kan ha den som en öppen del till en staging. Ungefär som vi utnyttjade Clarion Yard i Värnamo.

Annars är det nu (jag har börjat pussla lite på banförslag inför DT) så som vanligt linje (framförallt kurvor) som blir begränsningen

Re: Yard Extension

Postat: 2016-02-05, 15:54
av RobertKlarén
Eller som Dalton Town blev en förlängning till Lillehamn i Timmele. Med en sådan enhet med 3-4 långa mötespår (2,5-3m) skulle vi få ökad flexibilitet.

Kurvor ja. Det föranleder mig att slå en signal till Per J.

Re: Yard Extension

Postat: 2016-02-05, 23:56
av daniel
Vad är en "Yard extension"? Jag försökte Google translate av Fremo-sidan både till svenska och engelska och resultatet var på gränsen till begripligt.

Med vänlig hälsning
Daniel

Re: Yard Extension

Postat: 2016-02-06, 00:21
av MickeC
daniel skrev:Vad är en "Yard extension"? Jag försökte Google translate av Fremo-sidan både till svenska och engelska och resultatet var på gränsen till begripligt.

Med vänlig hälsning
Daniel
Jag skulle översätta det med "utvidgning". I fallet Timmele använde vi spåren i Dalton Town som både ankommande, avgående och sorteringsspår för öka Lillehamns kapacitet. På samma sätt utgör den tyska "Yard Extension" en kapacitets ökning på "Appaloosa Junction", Bernds americaN-station. Dessutom tillförs möjligheten till lokuppställning, tankning, Caboosehantering mm som inte är med på den ursprungliga bangården.

En "Yard Extension" behöver inte heller vara byggd för en speciell bangård utan kan användas lite efter planerarens behov...

Re: Yard Extension

Postat: 2016-02-06, 10:16
av RobertKlarén
daniel skrev:Vad är en "Yard extension"? Jag försökte Google translate av Fremo-sidan både till svenska och engelska och resultatet var på gränsen till begripligt.

Med vänlig hälsning
Daniel
Jag gjorde samma sak, det blev en intressant läsning.

Re: Yard Extension

Postat: 2016-02-06, 12:04
av MikaelB
Ett spännande projekt, kanske kan följas i clarionlinerr sen (och här så klart) :)

- Mikael

Re: Yard Extension

Postat: 2016-02-06, 12:19
av MickeC
RobertKlarén skrev:
daniel skrev:Vad är en "Yard extension"? Jag försökte Google translate av Fremo-sidan både till svenska och engelska och resultatet var på gränsen till begripligt.

Med vänlig hälsning
Daniel
Jag gjorde samma sak, det blev en intressant läsning.
Av någon anledning blir ju alltid översättning mer spännande ju mer specialiserat ämnet är.

Re: Yard Extension

Postat: 2016-02-06, 12:59
av MickeC
Skall man vika ut ämnet mer så är ju den "Yard Extension" som byggts i Tyskland inte bara en extension utan kan även stå på egna ben som en mindre godsbangård.

Det finns fler saker som går att bygga modulärt ;) ex vis en coach yard, där personvagnar mm hanteras mellan tågen.

Re: Yard Extension

Postat: 2016-02-06, 18:50
av LLJ
Tyskarna (Stefan?) har väl även en lokstation som egen modul, som samtidigt är genomfartslinje om jag minns rätt.

/Lars