Citrus plains

Moduler byggda efter Fremo americaN-standarden
Meddelande
Författare
Användarvisningsbild
MikaelB
Inlägg: 400
Blev medlem: 2012-06-26, 23:53
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Re: Citrus plains

#21 Inlägg av MikaelB » 2016-07-07, 14:00

LLJ skrev:En detalj som är väldigt tydlig är att alla spåren växlas från samma håll. Är det enligt förebilden eller av bekvämlighetsskäl?

/Lars
Inte helt enligt förebilden i och med att det är ganska komprimerat men....... Kollar man en diagram skiss över Edison så får man en känsla av (min egen spekulation) att området byggts upp i två etapper där allt från början växlats från samma håll och sedan byggts ut i motsatt riktning på ena sidan. Eller tvärt om, att det lilla området varit det ursprungliga och sen man byggt till det stora på andra hållet :roll:

EDIT: Det sistnämnda är nog mest troligt rent logistiskt. Bakersfield, som var Southern Pacifics stora yard ligger bara någon kilometer längre bort westbound.
edison_spins.jpg
edison_spins.jpg (129.41 KiB) Visad 2163 gånger
- Mikael

https://www.google.se/maps/place/Edison ... 18.8719662
Senast redigerad av 1 MikaelB, redigerad totalt 2016 gånger.

Användarvisningsbild
MickeC
Inlägg: 1887
Blev medlem: 2012-05-09, 02:13
Kontakt:

Re: Citrus plains

#22 Inlägg av MickeC » 2016-07-07, 15:29

LLJ skrev:En detalj som är väldigt tydlig är att alla spåren växlas från samma håll. Är det enligt förebilden eller av bekvämlighetsskäl?

/Lars
Är det gjort för att vara enkelt är det förebildsmässigt ;)
//Micke C - Mikael Carlsson
VMJF - FREMO
Hökerum som N-RE
Crawford Valley i americaN

Användarvisningsbild
MickeC
Inlägg: 1887
Blev medlem: 2012-05-09, 02:13
Kontakt:

Re: Citrus plains

#23 Inlägg av MickeC » 2016-07-09, 13:34

http://model-railroad-hobbyist.com/

Har du sett artikeln om Quisling, Ca. I senaste numret, Mikael?
//Micke C - Mikael Carlsson
VMJF - FREMO
Hökerum som N-RE
Crawford Valley i americaN

Användarvisningsbild
MikaelB
Inlägg: 400
Blev medlem: 2012-06-26, 23:53
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Re: Citrus plains

#24 Inlägg av MikaelB » 2016-07-09, 13:40

MickeC skrev:http://model-railroad-hobbyist.com/

Har du sett artikeln om Quisling, Ca. I senaste numret, Mikael?
Japp, mycket inspirerande och trevlig läsning. Blev lite överraskad av namnets ursprung och hur han valde det. ;)
Följt honom på Youtube två - tre år nu.

https://www.youtube.com/c/brianxmoore

- Mikael

Användarvisningsbild
RobertKlarén
Inlägg: 1155
Blev medlem: 2012-05-09, 02:04
Ort: Habo
Kontakt:

Re: Citrus plains

#25 Inlägg av RobertKlarén » 2016-07-11, 19:27

MikaelB skrev:
Japp, mycket inspirerande och trevlig läsning. Blev lite överraskad av namnets ursprung och hur han valde det. ;)
Följt honom på Youtube två - tre år nu.

https://www.youtube.com/c/brianxmoore

- Mikael
Jag älskar musiken i Youtubeklippet. Ska studera layouten och trafikupplägget.
Just do it / Robert

Medlem i http://ModulSyd.se
Medlem i http://www.fremo-net.eu/3.html
Bygger AmericaN (Väldigt mycket faktiskt
Bygger N-RE (men väldigt lite)
Bygger US-H0 (Har i alla fall lite material hemma)

Användarvisningsbild
MikaelB
Inlägg: 400
Blev medlem: 2012-06-26, 23:53
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Re: Citrus Plain

#26 Inlägg av MikaelB » 2017-02-22, 20:09

Skissandet fortsätter och fortsätter och fortsätter (man kanske får tummen ur och börjar bygga någon gång!).

Men efter mycket fakta letande och extremt mycket hjälp från http://www.openrailwaymap.org/ börjar det nog närma sig ett läge att börja byggandet. Det som ändrats i stora drag är att hela klabbet spegelvänts så det ligger i fas med originalet.

Förebilden
Edison_Spårplan_Liten.png
WE CAN CANNING är borta och tanken med CITRUS PLAIN WINE-GROWERS COOPERATIVE (efter att tänkt om till 50-tals tema) är att merparten av vinet gick ut med tankvagn eller på fat. Det var en mycket liten del som distribuerades tappat på flaska från Kalifornien under 50-talet.

BIG M PACKERS och EDISON FARMS har dubbelspår för att kunna möta de packade mängderna som uppstod under årets olika högsäsonger. Vin kooperativet och Nötpackaren har ingen egen växel in utan ligger i slutet av extraspåret till de stora packerierna som under högsäsong (den tid då spåret användes av dem) kunde få in nya tomma vagnar flera gånger per dag.

CITRUS PLAIN
CitrusPlanesV24.png
(de blå lite osymmetriska figurerna är kondensvattendammar från kylanläggningarna i BIG M PACKERS och EDISON FARMS)

P = portar på byggnaden.

Lite kuriosa för den vetgiriga:

Hela PFE apparaten och hur det fungerade är minst sagt imponerande. Redan 1913 lasta de 70.000 vagnslaster med färskvarugrödor. Räkna där till att varje försändelse hade tre fria körningar inkluderade i sitt pris. En vagn kunde alltså ha destinationen mot östkusten för att halvvägs byta riktning söder över och sen svänga tbx österut. Allt efter hur priser och efterfrågan svängde på marknaden. Något som skapade stora problem. Inte minst om avsändaren inte fattat något egentligt beslut om var godset skulle säljas och valde att skicka lasset ner mot Mexiko eller upp mot Kanada. För att få en extra tidsbuffert att pricka in efterfrågan och svänga destination vid gränserna. En apparat som sköttes för hand ner på vagnsnivå.

- Mikael

Användarvisningsbild
LLJ
Inlägg: 3768
Blev medlem: 2012-05-08, 10:27

Re: Citrus plains

#27 Inlägg av LLJ » 2017-02-22, 20:55

Jag ser en svaghet i att man måste blockera huvudspår vid rangering. Men det måste vi kanske acceptera när det gäller moduler?
Att alla godskunder har spår från samma håll underlättar, men några från andra hållet gör rangeringen klurigare och i mitt tycke mer underhållande.

/Lars

Användarvisningsbild
daniel
Inlägg: 2985
Blev medlem: 2012-05-08, 10:15

Re: Citrus plains

#28 Inlägg av daniel » 2017-02-23, 01:56

Många industrier/lastplatser på americaN-banan använder huvudspår för rangering. Och det ser inte helt enkelt ut att lägga till ett utdragsspår på den högra sidan. Det som i o fs skulle kunna göras är att ta bort växeln längst ut på högra sidan och ha en dubbelspårsanslutning där. Då kan man välja mellan att ansluta en 2-1-övergång (alltså modul med dubbelspår i ena änden och enkelspår i andra), eller en dubbelspårsmodul med övergång från ena spåret till det andra. Men det kräver i så fall att man alltid har någon sådan modul till hands.

Nu är det så pass lite trafik på huvudspåret och mycket växling som sker på huvudspår så det bör inte vara något problem med nuvarande spårplan.

Med vänlig hälsning
Daniel
Ordförande i ModulSyd

Användarvisningsbild
RobertKlarén
Inlägg: 1155
Blev medlem: 2012-05-09, 02:04
Ort: Habo
Kontakt:

Re: Citrus plains

#29 Inlägg av RobertKlarén » 2017-02-23, 08:59

70.000 laster (vagnar?) per år ger 192 vagnar per dag.

Det är vad jag kallar modulkörning det.

Vi behöver fler linjemoduler...och fler kylvagnar...och fler lok...och större lokaler.
Just do it / Robert

Medlem i http://ModulSyd.se
Medlem i http://www.fremo-net.eu/3.html
Bygger AmericaN (Väldigt mycket faktiskt
Bygger N-RE (men väldigt lite)
Bygger US-H0 (Har i alla fall lite material hemma)

Användarvisningsbild
MikaelB
Inlägg: 400
Blev medlem: 2012-06-26, 23:53
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Re: Citrus Plain

#30 Inlägg av MikaelB » 2017-02-23, 10:48

Tack för alla tankar och insikter.

Tanken med dubbelspår har funnits där för att börja med den / de modulerna och slå två flugor i en smäll. Dels att faktiskt komma igång och bygga och för att vi ska få flera linjemoduler till träffarna. Att helt enkelt plocka bort växeln längst ut till höger var ett smart drag som skulle kunna lösas med bara en extra modul.

De 70.000 vagnslasterna, bara ett par år senare (tror det var 1916) var snitt / dag 300 vagnar. Slutet av 40 - talet och början av 50 - talet hade de runt 40.000 vagnar i trafik. Ändå var de tvungna att under högsäsonger låna in ytterligare 20 - 25% rullande med isbunker.

Den gamla transportplanerare i mig räknar med att en promille skulle vara lagom för Citrus Plain. ;)

- Mikael

Skriv svar

Återgå till "americaN - moduler"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 2 och 0 gäster