Citrus plains

Moduler byggda efter Fremo americaN-standarden
Användarvisningsbild
MikaelB
Inlägg: 432
Blev medlem: 2012-06-26, 23:53
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Re: Citrus plains

Inlägg av MikaelB »

Tackar ödmjukt för vakna ögon. Ska se om jag förstått dig rätt bara, försöker uppdatera under helgen eller i veckan som kommer. Tack så mycket

-Mikael
Användarvisningsbild
MikaelB
Inlägg: 432
Blev medlem: 2012-06-26, 23:53
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Re: Citrus plains

Inlägg av MikaelB »

Detta var vad jag kom fram till.
CitrusPlanesV6.jpg
- Mikael
Användarvisningsbild
MickeC
Inlägg: 1874
Blev medlem: 2012-05-09, 02:13
Kontakt:

Re: Citrus plains

Inlägg av MickeC »

MikaelB skrev:Detta var vad jag kom fram till.
CitrusPlanesV6.jpg
- Mikael
Vackert! Sedan kan jag se en besparingspotential i verkligheten... Tittar man på Citrus P kommer den troligtvis alltid växlas med switchern till vänster. Och då kommer växelparet till höger i den dubbla överföring att utnyttjas väldigt lite och kan sparas in. Kan se lite bakvänt ut men funkar klockrent...

( jämför men Roberts Five Feet Creek som bäst växlas på det sättet)
//Micke C - Mikael Carlsson
VMJF - FREMO
Hökerum som N-RE
Crawford Valley i americaN
ErikKuiper
Inlägg: 1237
Blev medlem: 2012-05-09, 02:15

Re: Citrus plains

Inlägg av ErikKuiper »

Jag håller med Micke. Ekonomen i mig ser ytterligare en besparing. Låt även spåret till Hannas Bananas vara ett stickspår. Behovet att komma åt WCC och DWB via HBFC känns begränsat. Spårplanen blir dessutom mer amerikansk då (se denna diskussion på Svenskt MJ Forum). Sedan kommer man att svära varje gång man ska in och växla bränsledistributören då det spåret ligger åt andra hållet jämfört med de övriga lastspåren, fast så kanske man vill ha det för att det inte ska vara för lätt för locals.
Användarvisningsbild
MikaelB
Inlägg: 432
Blev medlem: 2012-06-26, 23:53
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Re: Citrus plains

Inlägg av MikaelB »

Ju mer man läser och ju mer info man får desto klarar blir det hur lite man vet. :lol:

Kan inte säga annat än att jag känner mig duktigt kluven. Rent prototyps enligt har jag fått reda på att HBFC borde ligga så det finns eget spår in från main eller siding. De övriga "klumpa" man tydligen ofta ihop, men inte de större packhusen som under skördetid lasta från dubbla spår med bryggor mellan vagnarna.

http://coastdaylight.com/cnc/b-ssp/cncph_edison.html
http://coastdaylight.com/esl/xbr/cncph_xbr.html

Hitta en karta (bifogad) där ATSF har spår till långsidan av ett packhus och SP har spår till kortsidan. :ugeek:
EDIT: Och en sista omarbetning helt efter spårplaner från CA denna gången.

- Mikael
Bilagor
Slide7.png
Slide7.png (66.43 KiB) Visad 5045 gånger
CitrusPlanesV7.png
ErikKuiper
Inlägg: 1237
Blev medlem: 2012-05-09, 02:15

Re: Citrus plains

Inlägg av ErikKuiper »

Tummen upp för den senaste designen, och intressanta länkar du hittade.
Användarvisningsbild
MickeC
Inlägg: 1874
Blev medlem: 2012-05-09, 02:13
Kontakt:

Re: Citrus plains

Inlägg av MickeC »

Snyggt! Och som jag känner det förebildsriktigt :)
//Micke C - Mikael Carlsson
VMJF - FREMO
Hökerum som N-RE
Crawford Valley i americaN
Användarvisningsbild
MikaelB
Inlägg: 432
Blev medlem: 2012-06-26, 23:53
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Re: Citrus plains

Inlägg av MikaelB »

Tack snälla! Då kan man snart lägga planeringen år sidan. Har en sista justering jag funderar på för att få det riktigt Amerikanskt. Flytta bränsle handlaren så växeln ligger ute med main (mitt för HBFC) i stället och dra asfalterad väg där växeln nu ligger mellan citrusfältet och office. Samt en väg lite på tvären mellan HBFC och DWD, precis efter växel vid HBFC. Är dock lite rädd för bränsle handlaren kommer vara är i vägen om man ställer han så långt fram mot kanten på den sidan som man driver det hela.

- Mikael
Användarvisningsbild
MikaelB
Inlägg: 432
Blev medlem: 2012-06-26, 23:53
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Re: Citrus plains

Inlägg av MikaelB »

Finns inget dåligt väder, bara tåg väder :D

Mellan skurar, åska och blåst har det googlats kollats Maps, mätts, vridits och vänts. För att till slut bli ännu en uppdatering (förmodligen inte den sista). Det har varit extremt kul att leta upp Edison och kolla igenom hur det gamla grönsaksdistriktet ser ut idag, kontra bilderna från förr och göra en egen fiktiv 70 - tals tolkning (som jag tror är hanterbar).

Saknas fortfarande detaljer som inte känns aktuella att ta beslut om än. Som eventuellt lossnings område på sidorna av de större kylhusen och (vad jag tro är) vatten reservoarer för kondensvatten från kylanläggningarna på de större kylhusen. Ett par ny aktörer har kommit till. Edison Farms som anspelar på området. Big M Packers är efter Big L Packers som fortfarande är aktiva. Och slutligen JJ NaDF för att få in lite mer mix av boxcars och inte bara kylvagnar.

WCC behöver nu också drivmedel för kokning och framställning av sockerlag :geek:
CitrusPlanesV17.png
Nu väntas det bara på flytt till ny lägenhet i slutet av sommaren, fixa till hobby rummet och sen kan stora projektet äntligen börja.

- Mikael
Användarvisningsbild
LLJ
Inlägg: 4297
Blev medlem: 2012-05-08, 10:27

Re: Citrus plains

Inlägg av LLJ »

En detalj som är väldigt tydlig är att alla spåren växlas från samma håll. Är det enligt förebilden eller av bekvämlighetsskäl?

/Lars
Skriv svar

Återgå till "americaN - moduler"