The Embankment

Moduler byggda efter Fremo americaN-standarden
Användarvisningsbild
RobertKlarén
Inlägg: 1510
Blev medlem: 2012-05-09, 02:04
Ort: Habo
Kontakt:

The Embankment

Inlägg av RobertKlarén »

Eh ny modul är på väg att födas. 1 meter linje där en hög bank håller spåret i vågrätt läge över en dal med lite våtmark.

Jag hade tänkt att pröva tekniken med "hard shell", wellpapp remsor som skapar ett rutmönster och gipsindränkta pappershanddukar. Nu till mina frågor:

Kan denna teknik användas för moduler med tanke på de påkänningar dessa har (flytt, montering, demontering, transport etc)?
Jag har en hel del vävtapet som jag tänkt dränka i gips istället för pappershandukar eller Woodland Scenics färdiga "gasbindor". Vilket gips bör jag använda - Sculptamold, Hydrocal, vanligt gips, annat? Fungerar vävtapet överhuvudtaget?

Tacksam för era synpunkter.
Bilagor
Ny modul-1.jpg
Ny modul-1.jpg (40.66 KiB) Visad 5449 gånger
Lite arbete ofta ger större resultat än stort arbete sällan
Done is better than perfect

Medlem i FREMO http://www.fremo-net.eu/3.html
Medlem i ModulSyd http://ModulSyd.se
Bygger americaN (Väldigt mycket faktiskt, både modul och hemmabana)
Användarvisningsbild
LLJ
Inlägg: 4297
Blev medlem: 2012-05-08, 10:27

Re: The Embankment

Inlägg av LLJ »

Jag tror att ett ganska lätt gips är att föredra. Du bör även blanda i brun färg i gipsen, så att det ser ut som chokladglass när det torkat. Man får ta i mer färg än vad man tror för det ljusnar när gipset torkat. Anledningen till färgen är att om man får en spricka, så lyser det vitt, med brun gips lyser det brunt och är inte lika iögonfallande.

/Lars
Användarvisningsbild
MickeC
Inlägg: 1874
Blev medlem: 2012-05-09, 02:13
Kontakt:

Re: The Embankment

Inlägg av MickeC »

Trevligt med fler moduler :)

På frågan om materialval har jag tyvärr bra svar då jag har fegat ur och använt cellplast av olika former som bas.

En invändning mot "hardshell" är att det är näst intill hopplöst att plantera något vare sig det gäller träd, stängselstolpar eller liknande.

En egen erfarenhet sedan stationära byggen är att det inte heller är lätt att ha kontroll på ytorna man vill forma oavsett om det är en sluttande järnvägsbank eller en slät yta (våtmark?)

Däremot har jag på mindre ytor använt hushållspapper doppat i gips (Hydrocal) med hopknölat papper under för att få lite ojämnare landskap. Bitar av Zero Creek är byggd på det viset...

Min slutsats är att inte kommer att använda enbart metoden på någon modul jag bygger i framtiden heller...

//Micke C - Jourhavande pessimist :oops:
//Micke C - Mikael Carlsson
VMJF - FREMO
Hökerum som N-RE
Crawford Valley i americaN
Användarvisningsbild
RobertKlarén
Inlägg: 1510
Blev medlem: 2012-05-09, 02:04
Ort: Habo
Kontakt:

Re: The Embankment

Inlägg av RobertKlarén »

Grabbar

Tack för era inspel.

Lars: Bra idé att färga in gipset, vi kör dock med en biege nyans inom AmericaN.

Micke: Om man sätter upp en skylt som varnar för våt färg så går 90% fram för att känna efter. Jag är en av dessa och kommer trots dina varningar att pröva metoden bara för att få det "ur systemet". Jag tar dock dina synpunkter med mig och försöker anpassa bygget så jag undviker fallgroparna så mycket som möjligt. Kanske kan ett lager Sculptamolt underlätta vi planterandet av stolpar och träd. Upplever jag samma svårigheter som du kommer jag att krypa till korset och erkänna mig besegrad.

mvh
Robert
Lite arbete ofta ger större resultat än stort arbete sällan
Done is better than perfect

Medlem i FREMO http://www.fremo-net.eu/3.html
Medlem i ModulSyd http://ModulSyd.se
Bygger americaN (Väldigt mycket faktiskt, både modul och hemmabana)
Användarvisningsbild
MickeC
Inlägg: 1874
Blev medlem: 2012-05-09, 02:13
Kontakt:

Re: The Embankment

Inlägg av MickeC »

RobertKlarén skrev:Grabbar

Tack för era inspel.

...

Micke: Om man sätter upp en skylt som varnar för våt färg så går 90% fram för att känna efter. Jag är en av dessa och kommer trots dina varningar att pröva metoden bara för att få det "ur systemet". ...
Robert
Jag hade inte väntat mig något annat ;)

//Micke C
//Micke C - Mikael Carlsson
VMJF - FREMO
Hökerum som N-RE
Crawford Valley i americaN
Användarvisningsbild
daniel
Inlägg: 3545
Blev medlem: 2012-05-08, 10:15

Re: The Embankment

Inlägg av daniel »

En kanske helt idiotisk ide: Jag funderar på om det kan vara lönt att spruta på något skum på undersidan av "hard shell" som sedan får stelna. Just för att få lite volym för att fästa träd i.

Mvh Daniel
Användarvisningsbild
kasoe
Inlägg: 954
Blev medlem: 2012-05-09, 02:17

Re: The Embankment

Inlägg av kasoe »

Jag är ju Mickes "antipod" här, jag gillar "Hardshell" avsevärt mycket bättre än skumplast för jag tycker, till skillnad från Micke, att det är bara när man bygger strukturen "underifrån" som man har koll på hur formen blir, att "såga bort det som inte ser bra ut" från en frigolitklump är svårare för mig... Det har nog inget med metoden som sådan att göra utan är en rent personlig preferens...

Wellpapp funkar bra, vill man ha "full kontroll" så finns olika sorters metallnät som ger dig möjligheter att finjustera landskapsformen.

När det gäller "planera träd" så har Micke en poäng, men jag kontrar med:
Antingen sticker man igenom och fäster trädet eller stolpen med en limklick på underisan (limpistol med smältlim är ett bra verktyg här) eller så "snor" man finessen från de som bygger med frigolit och limmar små friogolitbitar under varje träd (smältlim igen...).

Jag har provat "frigolitmetoden" några gånger, faktiskt på nästan alla av de senare modulerna jag byggt, men varje gång så blir jag mer och mer övertygad om att "Hardshell" är metoden för mig, varje gång... Min första NTRAK modul som byggdes för flera år sedan var med Wellpapp och pappershanddukar dränkta i (vanligt) gips och kanske jag är nostalgisk men det var oerhört lättarbetat... tyckte jag...

Så Robban, du kan få utslagsrösten mellan mig och Micke... ;)

Men notera att jag inte på något sätt menar att Micke har fel, bara att jag har den omvända erfarenheten mot honom... Om båda sätten resulterar i en modul så är det rätt, oavsett vägen dit... ;)

Hälsar,
Anders Ö

PS. Robban, ATTANS vilket välstädat och snyggt arbetsrum du har... :D
Anders Östlund
Huvudintressen är Svenskt i 0, Amerikansk N-skala och en hel del annat inom MJ...
Bygger du i nollan? Kika in på www.nollan.nu
Användarvisningsbild
MickeC
Inlägg: 1874
Blev medlem: 2012-05-09, 02:13
Kontakt:

Re: The Embankment

Inlägg av MickeC »

kasoe skrev: ...

Men notera att jag inte på något sätt menar att Micke har fel, bara att jag har den omvända erfarenheten mot honom... Om båda sätten resulterar i en modul så är det rätt, oavsett vägen dit... ;)

Hälsar,
Anders Ö

PS. Robban, ATTANS vilket välstädat och snyggt arbetsrum du har... :D
Helt rätt Anders, det är upp till byggaren att välja metod, sen behöver man ju inte göra alla misstag själv... Jag ser fram mot resultatet och hoppas jag motbevisas :) , det kanske är jag som inte kan bygga...

Sen en egen erfarenhet med gips mot träskiva... noggrann grundmålning är A och O...

//Micke C
//Micke C - Mikael Carlsson
VMJF - FREMO
Hökerum som N-RE
Crawford Valley i americaN
Användarvisningsbild
RobertKlarén
Inlägg: 1510
Blev medlem: 2012-05-09, 02:04
Ort: Habo
Kontakt:

Re: The Embankment

Inlägg av RobertKlarén »

@Micke - grundmålning ska bli. Ett projekt för denna kväll (strykning 1). Någon fundering på färgtyp (oljebaserat, vatten d:o)?

@Anders - Jag kommer inte att fälla något utslag om vem som fick rätt, alla sätt är bra utom de som är tråkiga ;) och som du själv konstaterar, bara det blir en modul så.... Tack för alla tips kring plantering, nu får jag användning för min lilla limpistol.

Föresten, har du någon wellpapp liggande?

//Robert
Lite arbete ofta ger större resultat än stort arbete sällan
Done is better than perfect

Medlem i FREMO http://www.fremo-net.eu/3.html
Medlem i ModulSyd http://ModulSyd.se
Bygger americaN (Väldigt mycket faktiskt, både modul och hemmabana)
Användarvisningsbild
RobertKlarén
Inlägg: 1510
Blev medlem: 2012-05-09, 02:04
Ort: Habo
Kontakt:

Re: The Embankment

Inlägg av RobertKlarén »

daniel skrev:En kanske helt idiotisk ide: Jag funderar på om det kan vara lönt att spruta på något skum på undersidan av "hard shell" som sedan får stelna. Just för att få lite volym för att fästa träd i.

Mvh Daniel
Jag har faktiskt en tub med sådant skum liggande där bara en liten del är avsett för att täppa till ett hål i väggen. Jag ska ta fasta på din idé och testa.
Lite arbete ofta ger större resultat än stort arbete sällan
Done is better than perfect

Medlem i FREMO http://www.fremo-net.eu/3.html
Medlem i ModulSyd http://ModulSyd.se
Bygger americaN (Väldigt mycket faktiskt, både modul och hemmabana)
Skriv svar

Återgå till "americaN - moduler"